شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#برجام#روسیه

روسیه و آمریکا درباره مسائل باقی‌مانده برای اجرای برجام رایزنی کردند

رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام از دیدار با هیات آمریکایی مستقر در وین در حاشیه دور پنجم مذاکرات خبر داد و گفت که در این ملاقات درباره مسائل باقی‌مانده و ضروری برای احیای کامل اجرای برجام، گفت‌وگوهای صریحی داشته است.

روسیه و آمریکا درباره مسائل باقی‌مانده برای اجرای برجام رایزنی کردند

به گزارش منیبان، میخائیل اولیانوف روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: یک ملاقات مفید دیگر با هیات آمریکا در مذاکرات وین پیرامون برجام داشتم. ما با رابرت مالی نمایده ویژه آمریکا در امور ایران گفت‌وگوهای صریحی را درباره مسائل باقی‌مانده داشتیم که برای احیای کامل اجرای برجام ضروری است.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. دور پنجم مذاکرات برجام  سه‌شنبه گذشته با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکیست که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده و حصول به توافق نهایی در دسترس است.

در چند روز گذشته و از زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک، چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونین و مدیران سیاسی و همینطور در سطوح کارشناسی میان هیات های ایران با هیات های اتحادیه اروپایی،  سه کشور اروپایی و هیات های چین و روسیه برگزار شده است.

نشست ها در روزهای تعطیل بدون تغییر دنبال شده و گاه تا ساعات پایانی شب هیات ها در حال گفتگو بوده اند. دیروز روسای هیات‌های ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها و هماهنگی مواضع در محل گراندهتل وین دیدار کردند.

هیات ایرانی در این دیدار نقطه نظرات خود در خصوص متون پیش نویس و موضوعات باقی مانده را برای طرف های چینی و روس تشریح کرد. هیات های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تاکید کردند. هر سه هیات بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تاخیر بی سبب تاکید کردند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه بلافاصله پس از نشست سه جانبه با چین و روسیه، نشست مشترک با هیأت‌های اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه را آغاز کرد.

وی در اظهاراتی درباره روند مذاکرات جاری در وین به خبرنگاران گفت: مذاکرات پیچیدگی های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم. پیشرفت های خوبی تا الان داشتیم. مسیر خوبی را طی کردیم.

عراقچی افزود: چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است. در حال حاضر به اختلافات بارزی که وجود دارد، پرداخته می شود. متن ها تهیه شده و مقدار زیادی متن های ما آماده است، جلسات فشرده ای را داشتیم. مسیر خوبی تا الان طی شده است.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد؛ این که در این دور مذاکرات به جمع بندی برسیم، خیلی مطمئن نیستم. ممکن است لازم باشد هیأت ها برای مشورت های بیشتر به پایتخت ها مراجعه کنند.