شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو

ثبت رکود بی سابقه در بازار خودرو

طولانی شدن رکود در بازار خودرو پیش بینی ها از آینده این بازار را سخت کرده و آن طور که پیداست صنعت خودرو برای رونق بازار چندان امیدی به سال 1400 ندارد.

ثبت رکود بی سابقه در بازار خودرو
به گزارش منیبان، در حالی بازار خودرو به نتیجه مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری چشم دوخته است که پیش بینی ها حاکی از ادامه دار بودن شرایط رکودی است. از سویی دیگر در روزهای اخیر نیز دلار سیر صعودی را پیش گرفته و نمی توان چندان به سال 1400 امیدوار بود.
 
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو با اشاره به افزایش نرخ ارز و رکود بازار خودرو، گفت: افزایش یا کاهش نرخ دلار در ایران به ویژه در شرایط فعلی سیاسی است. درنتیجه نمی توان چندان بر کاهش یا افزایش آن حساب کرد. اما واقعیت آن است که سطح قیمت های موجود در بازار از توان مردم خارج است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه خواسته یا ناخواسته وارد دوران سنگین رکود شده ایم،  با چنین قیمت هایی برای سال جاری نمی توان حجم بازار را بیشتر از 500 هزار تا لحاظ کرد و این بدین معناست که تقریبا حدود 50 درصد در پارکینگ ها موجود و حدود 100هزار مورد را خودرو سازان در 20 روزه پیش رو تحویل می دهند و عملا کل موجودی سال را در بازا رموجود داشته باشیم.
 
زاوه تصریح کرد: چنین اتفاقی باعث می شود حجم عرضه و تقاضا به شدت تحت فشار قرار بگیرد و بازار به خواب زمستانی شدیدی وارد شود. متاسفانه سال 1400، سال سختی است. این مسائل نیز تا زمانی که از نگاه تورمی حل نشود  عبور از این شرایط آسان نخواهد بود. همچنین ادامه این مسیر تورمی در کوتاه مدت خطرات گسترده ای به همراه دارد که بهتر است هرچه سریع تر این شرایط را متوقف کنند.
 
با رفع تحریم ها بخشی از منابع ارزی بلوکه شده به کشور باز می گردد این اتفاق می تواند بازار صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. زاوه درباره این موضوع نیز بیان کرد: تزریق ارزی رکود را تشدید می کند. درواقع مردم امیدوار می شوند قیمت ها به سال 96 بازگردد و این اتفاق رخ نداده و در عمل معاملات متوقف می شود. رونق بازار به دلیل مسائل تورمی نیازمند زمانی 1  الی 2  ساله است، درنتیجه نمی توان به بازار 1400 امیدوار بود.
 
درواقع بازار خودرو در شرایط فعلی تنها نیازمند حل مشکلات تورمی است. به همین دلیل تزریق هرگونه نقدینگی این رکود را تشدید کرده و عرضه و تقاضا را متوقف می کند. مردم در انتظار کاهش قیمت و خودروسازان منتظر رونق بازار هستند اما دستاورد تورم موجود رکودی است که گریبان گیر صنعت خودرو شده است.