شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب

توصیه های مهم رهبر انقلاب به پارلمان نشینان/صندلی بهارستان سکوی پرش به پاستور؟

کدخبر: 416399
دیدار اخیر نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب همراه با توصیه های مهم ایشان به وکلای مردم بود، توصیه هایی مهم که در روزهای انتخابات زده کشور کمتر مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  خبرآنلاین، مجلس یازدهم درحالی از چند روز پیش یک ساله شد و دومین اجلاسیه خود را برگزار کرد که رهبری انقلاب در یک سال اخیر چندین نوبت توصیه ها و رهنمودهایی را برای روشن کردن مسیر حرکتی مجلس ایراد فرموده اند. 

سخنان رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته نمایندگان با ایشان اما از جهات مختلف حائز اهمیت است. ایشان در این دیدار نکاتی مهم را پیرامون ابزارهای نظارتی مجلس، شأن و جایگاه تریبون مجلس و ..مطرح کردند.

توصیه های مهم رهبر انقلاب به پارلمان نشینان

پس از برگزاری اجلاسیه دوم مجلس، نمایندگان به رسم هر سال با رهبر انقلاب دیدار کردند. دیداری که به دلیل شیوع کرونا به صورت ویدیو کنفرانسی انجام شد. در این دیدار رهبر انقلاب علاوه بر بیانات مهمی که درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فرمودند؛ توصیه ها و تذکراتی را هم خطاب به مجلس بیان کردند که کمتر به آن توجه شد. 

رهبر انقلاب در این دیدار با بیان توصیه‌هایی به نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برای استمرار ویژگی‌هایی نظیر «حرکت انقلابی و خردمندانه»، «تلاش بی‌وقفه» و «کارآمدی و مردمی بودن» فرمودند: همه مجالس همان‌گونه که امام بزرگوار فرمودند باید خود را عصاره فضائل درخشان و متعدد ملت قرار دهند.

اما فارغ از توصیفات مهم رهبری نظام از مجلس فعلی، توصیه ها و تذکرات ایشان نیز که در حال و هوای انتخاباتی این روزهای کشور کمتر به آن توجه شد نیز قابل توجه بود.

استفاده سیاسی از ابزارهای نظارتی مجلس ممنوع

رهبری انقلاب در این دیدار درحالی تاکید بر استفاده کارشناسی و غیرسیاسی از ابزارهای مجلس دارند که این مجلس طی یک سال اخیر حداقل ۹۵ طرح سوال از وزرا داشته و ۹ کارت زرد نیز وزرای دولت روحانی داده است. حضور مداوم وزرا در کمیسیون های مجلس یا جلسات غیرعلنی مجلس نیز در یک سال اخیر قابل توجه بوده است و گاها رگه های سیاسی کاری در آن مشهود است.

تریبون هایی که علیه دولت روحانی باز می شود

از سوی دیگر رهبری انقلاب طی یک سال اخیر در چندین نوبت بر شأن و جایگاه نمایندگی مجلس و خاصه تریبون مجلس تاکید کرده اند، مشخص ترین آن زمانی بود که از تریبون مجلس رئیس جمهور را تهدید به اعدام کردند. اینبار نیز رهبری بر اهمیت این تریبون تاکید کردند و فرمودند:«گاهی بیان انتقادات در جمع‌های محدود مؤثر است اما بیان این حرف‌ها در تریبون مجلس بی‌اثر و حتی مضر است.» این بیانات رهبری در حالی مطرح می شود که مجلسی ها در قالب نطق، تذکر، اخطار و ...بارها و بارها زبان به نقدهای گاها توهین آمیز و تند علیه دولت باز کرده اند و گویی مسابقه توهین و هتاکی به دولت در پارلمان به راه افتاده است.

صندلی بهارستان سکوی پرش به پاستور؟

رهبر انقلاب همچنین جایگاه مجلس را جایگاهی مهم دانستند که نباید از آن برای رسیدن به پست های اجرایی مثل وزارت بهره گرفت. امری که به نظر می رسد از قضا در این مجلس مشهود است، یک مصداق آن در سونامی کاندیداتوری نمایندگان مجلس برای رسیدن به ریاست جمهوری در دوره اخیر مشهود بود و مصداق دیگر را می توان در حضور پررنگ برخی دیگر از نمایندگان در ستادهای انتخاباتی اخیر کاندیداها دید و زمزمه هایی درباره پست گرفتن برخی از این نمایندگان در دولت های آینده نیز به گوش می رسد.

معطل نگه داشتن لوایح دولت با کدام انگیزه؟

«در مسائل حساس و مهم، ترجیح این است که به جای طرح، لایحه ارائه شود زیرا موافقت دولت به عنوان مجری را به همراه دارد و همچنین از پشتوانه کار کارشناسی بدنه دولت نیز برخوردار است» این بخش دیگری از بیانات رهبری بود که بارها و بارها نیز از سوی دولت مطرح شده است اما به نظر می رسد این مجلس به ارائه طرح و بی توجهی به لوایح دولت و معطل نگه داشتن لایحه های اولویت دار میل عجیبی دارد.

* در این جدول می توانید توصیه ها و تذکرات مهم رهبر انقلاب به مجلس را بخوانید؛

توصیفات و توصیه‌ها

تذکرات

*{  عملکرد مجلس در یک‌سال اخیر را نشان‌دهنده تلاش، همت بلند و کارآمدی خواندند و حضور نیروهای جوان و پُرتوان در کنار نیروهای دارای سوابق تقنینی و اجرایی را، موجب توفیق مجلس در تصویب لوایح و طرح‌های مهم و متعدد دانستند و با تشکر از حضور رئیس و نمایندگان مجلس در میان مردم و سفرهای استانی }: این حرکت بسیار خوب را ادامه دهید و همیشه در کنار مردم بمانید.

 * در رفتار و گفتار بهانه‌ای به دست دشمنان و مخالفان ندهید.

* توصیه اصلی، انقلابی ماندن و حفظ ویژگی‌هایی نظیر «تحرک و تلاش بی‌وقفه» است، چرا که خداوند به فرموده قرآن کریم، ملائک رحمت خود را بر کسانی نازل می‌فرماید که در صراط مستقیم، استقامت به خرج دهند.

 برخی در اوایل، پرتوان و با حرارت بودند اما وسوسه‌های مال، مقام و شهرت، راهشان را کج کرد و گاه ۱۸۰ درجه تغییر داد. انقلابی ماندن  نیازمند مراقبت دائمی و حساب‌کشی از خود است.  معنای حقیقی تقوا، مراقبت مدام در مقابل خطرها و لغزش‌هاست.

 

* عملکرد مجلس تاکنون خوب بوده اما ریل‌گذاری برای اصلاح امور کشور، کارهای فراتر و فراوان‌تری می‌طلبد و نیازمند وجود آرامش عقلانی و پرهیز از کارهای هیجانی و احساسی است.

*{ استفاده از توانایی‌های قانونی نظیر سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص به نفع مسائل شخصی، گروهی یا قومی را از جمله این آسیب‌های احتمالی دانستند}: از این توانایی‌ها باید فقط در جهت مُرّ قانون و حقیقت استفاده کرد.

*{ نمایندگان مجلس را به مراقبت و دقت در استفاده از تریبون مجلس توصیه کردند}: گاهی بیان انتقادات در جمع‌های محدود مؤثر است اما بیان این حرف‌ها در تریبون مجلس بی‌اثر و حتی مضر است.

* بالا بودن سطح کیفی قوانین به قوت و عملی بودن، صریح و روشن و بدون ابهام بودن، و تأویل ناپذیر بودن قوانین است و نمایندگان باید در مورد طرح‌ها و لوایح با صاحب‌نظران مشورت کنند تا سطح کارشناسی ارتقاء یابد.

* در مسائل حساس و مهم، ترجیح این است که به جای طرح، لایحه ارائه شود زیرا موافقت دولت به عنوان مجری را به همراه دارد و همچنین از پشتوانه کار کارشناسی بدنه دولت نیز برخوردار است.

* اهتمام جدی به کار کارشناسی در بررسی طرح ها و لوایح و بالا بردن سطح کیفی قوانین

*  خوشبختانه در برنامه‌های مجلس، اولویت‌ها دنبال می‌شود اما این موضوع باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد و با توجه به شعار سال، اولویت اصلی کشور برطرف کردن موانع تولید و پشتیبانی از تولید است زیرا اگر تولید احیاء شود، اقتصاد کشور جان خواهد گرفت.

 * پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی 

* ورود به مسائل اجرایی و تلاش برای سپرده شدن مسئولیت‌های شهری و استانی به اشخاص مورد نظر را از دیگر آسیب‌هایی دانستند که نمایندگان در معرض آنها قرار دارند.