شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تعداد#سوخت

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست:

سامانه‌ای برای بارگذاری اطلاعات کمی و کیفی آب ایجاد شود/میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز است/ لزوم کاهش تعداد مراکز دفع زباله به یک سوم

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به مقوله مهم آب و آگاهی مردم نسبت به شرایط منابع آبی، بهتر است سامانه‌ای برای بارگذاری اطلاعات کمی و کیفی آب ایجاد شود.

سامانه‌ای برای بارگذاری اطلاعات کمی و کیفی آب ایجاد شود/میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز است/ لزوم کاهش تعداد مراکز دفع زباله به یک سوم

به گزارش برنا؛ هلنا کعبی، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست روز سه شنبه در نشست خبری آنلاین گفت: اکنون اطلاعاتی که در حوزه آب تولید می‌شود در دسترس همگان نیست، از این‌رو پیشنهاد داده‌ایم که در قانون آب به این موضوع اشاره شود که مرکز آمار ایران به‌ عنوان متولی ارائه داده‌های صحیح، سامانه‌ای را درباره اطلاعات کمی و کیفی آب ایجاد کند.

او با اشاره به لایحه قانون آب تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مسئول کیفیت آب و وزارت نیرو مسئول کمیت آب است، این دو موضوع کاملا بهم وابسته هستند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین بررسی‌های انجام شده بر روی کیفیت سوخت در کشور گفت: میزان گوگرد سوخت در برخی ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز گزارش شده است.

او درباره آخرین وضعیت کیفیت سوخت در کشور اظهار کرد: نمونه‌برداری‌های ما طی سال گذشته نشان داد که میزان گوگرد در سوخت تعدادی از ایستگاه‌ها بالاتر از حد استاندارد است البته کیفیت سوخت عموما در پمپ بنزین‌هایی که در کلانشهرها واقع شده‌اند در حد استاندارد است اما در تعدادی از پمپ بنزین‌هایی که در مناطق دور افتاده‌تر هستند، سوخت دارای گوگرد بالا توزیع می‌شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طی نیمه دوم سال گذشته میزان گوگردی که در سوخت جایگاه‌ها اندازه‌گیری شد نسبت به نیمه اول سال، بالاتر از حد استاندارد گزارش شده است.

تعداد مراکز دفع زباله طی چند سال آینده باید به یک سوم کاهش پیدا می کند

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ادامه این نشست گفت: قانون مدیریت پسماند در ایران طی سال ۱۳۸۳ تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در سال ۱۳۸۴ به‌ تصویب هیات وزیران و مجلس رسید اما با وجود گذشت چندین سال از تصویب این قانون و آیین‌نامه آن چالش‌های ما در حوزه مدیریت پسماند هنوز حل نشده است.

حسن پسندیده ادامه داد: طی سال ۱۳۹۲، در کشور ۳۲۰۰ مرکز دفع زباله داشتیم اما اکنون این مراکز به ۶۶۰ مرکز کاهش یافته، بنابراین کانون‌هایی که پتانسیل انتشار آلودگی را داشتند، تجمیع شده و به حداقل رسیده‌اند.

او با بیان اینکه تعداد مراکز دفع زباله طی چند سال آینده باید به یک سوم کاهش یابد، گفت: تهیه طرح‌های جامع مدیریت پسماند شهری نیز از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون ۸۸۰ طرح جامع مدیریت پسماند شهری در کشور داریم و این طرح‌ها که از مرحله تولید پسماند تا مرحله دفع آن راهکارهایی را ارائه داده‌اند، به‌ عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار می گیرند.

او تاکید کرد: از سوی دیگر باید برای فرهنگ سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف و کاهش تولید پسماند تدابیری اتخاذ شود.

پسندیده با بیان اینکه براساس قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی، تولید کننده کالاهایی که پسماند دارند باید پسماند آن را مدیریت کنند، گفت: در غیر این صورت باید عوارضی را پرداخت کنند و این عوارض نیز برای تبدیل پسماند به مواد یا انرژی هزینه می‌شود.