گفت‌وگوی صریح اولیانوف با نماینده آمریکا درباره برجام

« میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و نماینده مسکو در مذاکرات وین از دیدار هیأت این کشور با هیأت آمریکایی برای بررسی اختلافات باقی مانده بر سر راه احیای برجام خبر داد. 

دیپلمات روس در این خصوص در توییتی نوشت: یک جلسه مفید دیگر با هیأت آمریکایی در گفت‌وگوهای وین در خصوص برجام برگزار شد. با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران درباره مسائل باقی مانده که برای اجرای کامل توافق هسته‌ای باید حل و فصل شوند، گفت‌وگوی صریحی داشتیم. 

در ادامه رایزنی‌های دور پنجم در وین، دیروز (دوشنبه) هم نشست سه جانبه ایران، چین و روسیه برگزار شد.

هیأت ایرانی در این دیدار نقطه نظرات خود در خصوص متون پیش نویس و موضوعات باقی‌مانده را برای طرف‌های چینی و روس تشریح کرد. هیأت‌های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تأکید کردند. هر سه هیأت بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تاخیر بی سبب تأکید کردند.

دور پنجم (دور جدید) مذاکرات در وین از چهارم خرداد ماه در شهر وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در جریان است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین یادآور شد: مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. به تعبیر دیگر ما الان به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ایم که این موضوعات کلیدی هم باید با دقت صورت بگیرد. 

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین به منظور احیای برجام هم روز دوشنبه دهم خرداد ماه در اظهاراتی درباره روند مذاکرات جاری گفت: تقریبا یک هفته است که مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم.

عراقچی با بیان این‌ که «پیشرفت‌های خوبی تا الان داشتیم و مسیر خوبی را طی کردیم» اظهار داشت: الان در نقطه‌ای هستیم که به اختلافاتی بارزی که وجود دارد، می‌پردازیم. 

وی همچنین اظهار داشت: متن‌ها تهیه شده و میزان زیادی از متن‌های ما آماده است، ولی چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است. جلسات فشرده‌ای را این روزها برگزار کردیم و امروز یک جلسه سه‌جانبه‌ را با روسیه و چین داشتیم و هماهنگی‌های خوبی بین ما، روسیه و چین وجود دارد.