شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه

روایت مقام روسی از علاقه ایران به خرید سلاح‌های روسی

رئیس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی و فنی روسیه ضمن بیان وجود چشم‌اندازهای مختلف همکاری نظامی و فنی میان این کشور با ایران، گفت جمهوری اسلامی به تهیه انواع سلاح‌های روسی علاقه‌مند است.

دیمیتری شوگایف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «دیمیتری شوگایف» رئیس سرویس فدرال همکاری‌های نظامی و فنی روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت مسکو چشم‌انداز همکاری نظامی و فنی با تهران دارد و جمهوری اسلامی به تهیه انواع سلاح‌های روسی علاقه‌مند است.

وی در توضیح سخنان خود اظهار داشت: ما روابط دیرینه با ایران داریم. در حال اجرای تعهدات قراردادی هستیم. چشم‌اندازهایی [در خصوص همکاری‌های نظامی و فنی] وجود دارد. تهران به انواع مختلف [تسلیحات روسی] علاقه‌مند است.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر ۲۰۲۰ گفته بود ایران و روسیه با پایان محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، چشم‌اندزهای خوبی برای توسعه همکاری‌های نظامی و فنی دارند.

جلالی اظهار داشت: «تردیدی نیست که در این شرایط همکاری ما با روسیه در زمینه نظامی و فنی در حال توسعه خواهد بود. پیش شرط‌هایی برای این امر وجود دارد. ما مذاکرات زیادی با شرکای روسی در این مورد انجام داده‌ایم. با رفع محدودیت‌ها  در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم همکاری کنیم و قراردادهایی را که داریم اجرا کنیم. من چشم انداز خوبی برای همکاری بین کشورهایمان در این زمینه می‌بینم.»

«علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی هم پیشتر به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت ایران امیدوار است بتواند از روسیه برای تامین امنیت منطقه سلاح خریداری کند.

خاجی در این خصوص گفت: ما با روسیه همکاری نظامی داریم. و زمانی که محدودیت‌‎ها برداشته شد، روسیه به یکی از کشورهایی تبدیل شد که می‌توانیم از آن سلاح بخریم و ما می‌توانیم با این کشور برای حفاظت از امنیت منطقه همکاری داشته باشیم.

علیرغم تلاش‌های ایالات متحده برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، این محدودیت‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه) منقضی شد.