به گزارش برنا؛ «حمید درخشان» مربی سابق پرسپولیس و کارشناس فوتبال در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که 11 خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره وضعیت فعلی تیم ملی فوتبال در آوردگاه مقدماتی جام جهانی، گفت: در مقطعی درگیر تغییر و تحولات فدراسیون بودیم؛ مطمئنا نمی‌توانستند خیلی رایزنی بکنند و برای تیم ملی بازی‌های تدارکاتی در نظر بگیرند. این ماجرا را پشت سر گذاشتیم و رفت. اکنون در جایی قرار گرفتیم که باید گذشته را پشت سر بگذاریم و نگاهمان رو به جلو باشد. باید داشته‌هایمان را بررسی کنیم و ببینیم از امکانات‌مان چه استفاده‌هایی می‌توانیم داشته باشیم؟

وی در ادامه افزود: میزبانی را از ما گرفتند و به تبع بسیاری از امتیازات را از دست دادیم؛ اما فراموش نکنیم در گذشته تجربه‌ بازی با بحرین را داریم. نتیجه‌ای را در آن‌جا واگذار کردیم که دلیل این واگذاری تجربه بزرگی برای تیم ملی ما شد. در خاطر داشته باشیم که چه اقداماتی انجام دادند تا ما نتیجه نگیریم. این اتفاقات دوباره رقم خواهد خورد. مسائل ترانسفر، هتل و تغذیه حتما دچار اشکالاتی خواهد شد تا تیم ما از نظر روانی به هم بریزد. در وهله اول کادر فنی باید بازیکنان را مجاب کند که نباید به این مسائل توجه کنند. تمام تمرکزشان را روی بازی‌ها بگذارند. ما فرصت چندانی نداشتیم که بگوییم فرض مثال پنج سیستم را در بازی‌های گذشته امتحان کردیم، بازی تدارکاتی داشتیم و اکنون باید اینطور اقدام کنیم. فعلا بضاعت‌مان در همین حد است و بسیار اهمیت دارد که بتوانیم بازیکنان را از نظر روحی برای این مسابقات آماده کنیم.

این پیشکسوت فوتبال در خصوص مصاحبه سرمربی تیم ملی پیرامون بازی‌های تدارکاتی، توضیح داد: من با احترامی که برای کادر تیم ملی قائلم باید بگویم هر تیم با بازی‌های تدارکاتی بیشتر می‌تواند روان‌تر، منطقی‌تر، تکنیکی‌ و تاکتیکی‌تر عمل کند. هر کاری را بیشتر تکرار کنید، احاطه‌تان نسبت به آن بیشتر می‌شود. به نظر من بهتر بود بازی‌های تدارکاتی برگزار می‌شد؛ حتی اگر چهار بازی بیشتر از سایر تیم‌ها داشتیم. در بازی تدارکاتی مرور تاکتیک و تکنیک می‌کردیم و ایرادات‌مان مشخص می‌شد. اینکه بگوییم یک بازی بیشتر از سایرین داریم، دلیل قانع‌کننده‌ای نیست.

درخشان تحلیل خود در خصوص خروج اخباری از اردو و بازگشتش را اینطور بیان کرد: سلیقه‌ سرمربی در دعوت از همه افرادی که برای تیم ملی انتخاب شدند، قابل احترام است. اما نمی‌گوییم کسانی که بیرون ماندند، بازیکنان بدی بودند. شاید اگر آن‌ها هم به تیم ملی می‌آمدند، کمک شایان توجهی می‌کردند. ما چهار دروازه‌بان خوب داریم. حدود 80 درصد، دروازه‌بان اول‌مان مشخص است. حال نباید خیلی خرده بگیریم که اسکوچیچ این فرصت را داده و کمک کرده تا اخباری در جریان بازی قرار بگیرد و به باشگاه خود کمک کند. اینکه در اردو حضور یابد و بازی نکند، خیلی فرق دارد با اینکه در باشگاهش بازی کند و برگردد. به نظر من خروج اخباری از اردو ایرادی نداشت.

این کارشناس فوتبال با اشاره به برتری تیم ملی ما نسبت به سایر هم‌گروه‌های خود، مطرح کرد: بازیکنان خوب و با کیفیتی داریم. بازیکنی داریم که در جام جهانی بازی کرده. تعدادی از بازیکنان‌مان لژیونر هستند و در اروپا بازی کردند و این مسئله اعتبار فوتبالی ما را بالا می‌برد. هر طور سبک سنگین کنیم، تیم ما از همه جهات سَرتَر از تیم‌های هم گروه خود است. اما موضوع مهم این است که باید در زمین فعل خواستن صرف شود؛ یعنی بجنگیم، باج ندهیم و با تمام وجود بازی کنیم. اینکه برتری از آن ماست، کافی نیست بلکه باید این برتری را به نمایش بگذاریم.

درخشان ضمن بیان این نکته که کاپیتان توانمند دست راست مربی است، یادآور شد: به نظر من مهره‌های خوب در یک تیم، نیاز به یک لیدر خوب هم دارند تا دست راست مربی در زمین باشد و بتواند تیم را جمع کند. به‌عنوان مثل خطایی در جام ملت‌ها داشتیم که اگر لیدر خوبی وجود داشت، اجازه نمی‌داد تمام بازیکنان به طرف داور مسابقه هجوم ببرند و بازی از دست ما خارج شود. امیدوارم کسی که انتخاب می‌شود و بازوبندی کاپیتان را می‌بندد، مدیریت خوبی در بازی‌ها داشته باشد.

وی در ادامه افزود: سرمربی و کادر تیم در اردو و تمرین‌ها تشخیص می‌دهند که کدام بازیکن از نظر روحی و روانی به دیگر بازیکنان نزدیک‌تر است و بیشتر به او احترام می‌گذارند. به نظر من اگر شانس کاپیتانی را به چنین فردی بدهیم بهتر از این است که کسی را انتخاب کنیم که تعامل خوبی با تیم ندارد اما بازی ملی زیادی داشته است. همبستگی تیمی در چنین بازی‌های نقش بسیار دارد. تاثیرگذاری شخصیت کاپیتان روی داور بازی و بازیکنان بسیار زیاد است.

درخشان در پایان به این سوال که به نظر شما کاپیتان مقتدر در تیم فعلی وجود دارد یا خیر، گفت: من نمی‌خواهم از کسی طرفداری کنم؛ اما سیدجلال حسینی در تیمش پرسپولیس و در جام باشگاه‌ها نشان داد به خوبی مدیریت می‌کند. او تجربه بسیاری در رهبری دارد و روی بازیکنان تأثیرگذار است. نمی‌گویم در تیم‌های دیگر چنین افرادی نداریم؛ هستند اما شاید تجربه و بازی‌های برون مرزی کم‌تری نسبت به سید جلال داشته باشند. امیدوارم افراد شایسته برای کاپیتانی در تیم‌ها  بیشتر شوند؛ چرا که اگر بتوانیم چنین افرادی را در تیم ملی کنار هم جمع کنیم، به سهم خود نقش تعیین‌کننده‌ای خواهند داشت.