شهر خبر
وزیر صنعت مطرح کرد

برنامه ریزی سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی واحدهای راکد

کدخبر: 416345
اقتصادنیوز : وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در جریان سفری به کاشان در نشستی با فعالان اقتصادی علاوه بر بررسی مشکلات این گروه این موضوع را مطرح کرد تا برای راه اندازی واحدهای راکد برنامه ریزی کنند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت با اشاره به احیای هزار و ۵۹۹ واحد راکد در سال قبل گفت: فهرستی از واحدهای راکد آماده شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای راه‌اندازی آنها برنامه‌ریزی کنند.

 رزم حسینی در این دیدار، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور اظهار کرد: این موضوع همراه با تحریم‌ها باعث شد که فشار زیادی به مردم و صنعتگران وارد شود.

او با بیان اینکه این موضوعات باعث شد که در حوزه کلان اقتصادی مشکلاتی برای کشور ایجاد شود، ابراز داشت: بااین‌وجود دولت سعی کرد با اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های مطلوب موانع بر سر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را بردارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگشت پرونده قضایی تمامی صادرکنندگانی که از سال ۹۷ به بعد تعهد ارزی داشتند، تصریح کرد: این موضوع باعث شد که شاهد یک افزایش ۸۰ درصدی در صادرات طی دو ماه گذشته باشیم.

او با اشاره به اینکه اساس این موضوع محدودیت‌های بانک مرکزی بود، افزود: تعداد هزار معدن در استان اصفهان است.

رزم حسینی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم صدور مجوزها را تسهیل کنیم، گفت: مثلاً برای فردی که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد دارد درصورتی‌که تعهد به تأمین مواد اولیه کند، مجوزها در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از هزار و ۵۹۹ واحد راکد احیا شد، گفت: فهرستی از واحدهای راکد آماده شده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند این واحدها را راه‌اندازی کنند.

مهم‌ترین مشکلات مطرح شده  

در ادامه این دیدار که در محل سالن اجتماعات اتاق کاشان برگزار شد، در ابتدا برخی از صاحبان صنایع و فعالین اقتصادی منطقه کاشان به بیان مشکلات و موانع تولید خود پرداختند.

۱- برخی از شرکت‌های صنعتی و تولیدی ثبت سفارش با ارز نیمایی کرده‌اند که این ارز به آنها تعلق نگرفته و مشکلاتی را برای ادامه راه تولید و امور بازرگانی آنها ایجاد کرده است.

۲- ایجاد تعهد ارزی برای واردات موقت کالا توسط بانک مرکزی از دیگر مشکلات صنعتگران بوده است درحالی‌که فلسفه ورود موقت عدم تعلق تعهد ارزی است.

۳- واگذاری سیاست‌گذاری و اجرای نمایشگاهی بین‌المللی فرش ماشینی تهران به یک شرکت و مجموعه‌ای خارج از تشکل‌های فرش ماشینی زیر نظر اتاق کاشان.

۴- ایجاد موانع و مشکلات برای صدور سند مالکیت زمین‌های منطقه صنعتی هلال آران و بیدگل بعد از ۲۴ سال.

۵- عدم تخفیف ۱۰ درصدی زمین برای سرمایه‌گذاری خارجی.

۶- عدم بخشودگی جرائم به شرکت‌های شن و ماسه.

۷- عدم همراهی ایمیدرو در تسهیل در امور و تأمین مواد اولیه شرکت‌های صنعتی فعال در حوزه معادن.

موانع مالیاتی برای سرمایه‌گذاری خارجی  

محمود تولایی رئیس اتاق کاشان نیز در این دیدار با اشاره به پویایی ستاد رفع موانع تولید در کشور و به‌تبع آن در شهرستان کاشان اظهار کرد: خوشبختانه در این موضوع دستگاه قضایی هم به‌خوبی وارد شده است و مشکلات صاحبان صنایع و تولیدکنندگان را مرتفع می‌کند.

تولایی با بیان اینکه منطقه کاشان ازنظر شاخص‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری از بسیاری مناطق دیگر کاشان موقعیت مناسب‌تری دارد، ابراز داشت: همین موضوع باعث شده است که این منطقه برای سرمایه‌گذاری خارجی دارای جذابیت باشد ولی متأسفانه مشکلی که وجود دارد در نظام مالیاتی است که از اصل سرمایه خارجی و تسعیر ارز مطالبه می‌شود که خلاف قانون سرمایه‌گذاری خارجی است.

رئیس اتاق کاشان با اشاره به اینکه لازم است برای رونق تولید و افزایش اشتغال موانع مالیاتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کاشان مرتفع گردد، تصریح کرد: موضوع دیگری که مورد دغدغه بسیاری از فعالین اقتصادی و صاحبان صنایع در کاشان که تعداد واحدهای صنعتی و حوزه فعالیت آن بیشتر از 15 استان کشوراست؛ باعث شده است بوروکراسی اداری همراه با طی مسیر در بازه‌های زمانی مختلف توسط صنعتگران فعالیت‌های آنها را با مشکل جدی مواجه کند.

او با بیان اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در کاشان بالاست، بیان داشت: صنعت در کاشان بیشترین آمار را در حوزه اشتغال به خود اختصاص داده است و ازاین‌رو تسهیل در انجام امور اداری صنعتگران و فعالین اقتصادی با تفویض اختیار به اداره صنعت، معدن و تجارت کاشان تسهیل پیدا می‌کند.

تولایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کاشان افزود: این شرکت‌ها در ابتدای راه سرمایه کافی را برای توسعه فعالیت‌های خود ندارند و ازاین‌رو از وزیر محترم می‌خواهیم برای این دسته از شرکت‌ها دو هکتار زمین اختصاص داده شود تا نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکارهای خود اقدام کنند.

او همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی در تهران و سیاست‌گذاری و اجرای آن توسط یک شرکت تهرانی افزود: منطقه کاشان بزرگ‌ترین قطب تولید فرش ماشینی در ایران و دومین قطب در جهان است که پیش‌تر سیاست‌گذاری و اجرای نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی به عهده تشکل‌هایی از این منطقه زیر نظر اتاق بازرگانی بود که متأسفانه با توجه به برخی از اتفاقات چندی پیش این اختیارات از تشکل‌های فرش ماشینی کاشان سلب شد.

رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه عدم سیاست‌گذاری و اجرای نمایشگاه فرش ماشینی تهران توسط تشکل‌های فرش ماشینی کاشان باعث شد تا سطح برگزاری این نمایشگاه کاهش محسوسی داشته باشد، گفت: از جنابعالی خواستاریم با در نظر گرفتن این موضوع سیاست‌گذاری و اجرای نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی را به تشکل‌های این صنف با محوریت اتاق کاشان برگردد تا شاهد برگزاری نمایشگاهی قوی و در تراز جهانی در تهران باشیم.

 واگذاری نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی به تشکل‌ها

  مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با توجه به مجوز قبلی و بنا به درخواست و تأکید تشکل‌های فرش ماشینی منطقه کاشان مبنی بر واگذاری اجرا و سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی به این تشکل‌ها و با دستور و مساعدت مقام عالی وزارت مقرر شد این موضوع در اسرع وقت انجام شود.

او با اشاره به پیگیری و تلاش‌های انجام شده توسط اتاق کاشان برای این موضوع افزود: پیش‌تر سیاست‌گذاری و اجرای نمایشگاهی بین‌المللی فرش ماشینی ایران به عهده این تشکل‌ها بود که در برهه‌ای از زمان به شرکت دیگری واگذار شد و با دستور وزیر این اختیارات به تشکل‌های زیر نظر اتاق بازرگانی عودت داده شد.