به گزارش برنا، در این بازدید محمود یونس دبیرکل، محمد هاشم کریمی نایب رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان و عبدالجمیل باعث کاردار سفارت افغانستان حضور داشتند و مجید کیهانی عضو هیئت اجرایی کمیته و فرید فتاحیان مدیر روابط بین الملل کمیته ملی المپیک هیئت افغانستانی را همراهی کردند.

در ادامه این بازدید مسئولان کمیته ملی المپیک افعانستان در نشستی با مسعود ملکی سرپرست، سید عبدالله سجادی نایب رئیس، عباس قنبری پیشکسوت و مسئول امور استانها و دیگر اعضای فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این نشست مسعود ملکی سرپرست فدراسیون ضمن خوشامدگویی و معرفی اعضا اظهار کرد: این دیدارها و تعاملات دو جانبه بهترین راهکار برای رشد و توسعه ورزش زورخانه ای دو کشور است و از آنجاییکه فرهنگ و سنت های هر دو کشور یکی است به طور حتم پیشرفت بیشتری خواهیم داشت.

وی افزود: همه مردم ایران حس دوستی و برادری نسبت به مردم افغانستان دارند و همیشه دوستدار صلح و آرامش برای کشور شما هستند، آرزو می کنیم که وررزشکاران شما هم پیشرفت کنند و موفقیت تکواندوکار افغانستانی در المپیک باعث افتخار ما و شما بود چرا که این ورزشکار تمریناتش را در ایران انجام می داد.

ورزش افغانستان پتانسیل خوب و حرفی هایی برای گفتن در آسیا دارد همانطور که ورزشکاران افغانستانی در فوتبال، پرورش اندام و رزمی موفق هستند، من نیز امیدوارم مسیر خوبی برای پیشرفت هرچه بیشتر آنان باز شود ما آمادگی کامل داریم که هرکمکی برای رشد ورزش زورخانه ای افغانستان انجام دهیم.

محمود یونس دبیرکل کمیته ملی المپیک افغانستان در ادامه این نشست گفت: حضور ما در این فدراسیون باعث افتخار است و خوشحالم که این رشته نه تنها در افغانستان بلکه در جهان هم پیشرفت کرده است.

وی گفت: ما باورداریم ورزش زورخانه ای نه تنها یک ورزش بلکه یک فرهنگ است و  فقط قدرت فنی نیست بلکه با فرهنگ و تفریح همراه است.

وی ادامه داد: اصل هدف ما توسعه این رشته در افغانستان است و جمهوری اسلامی ایران با ورزش زورخانه ای نشان داد  اولویتش در ورزش فقط رقابت و مدال آوری نیست؛ کشور شما در واقع خلاقیت به خرج داد و این رشته را پایه گذاری کرد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افغانستان ادامه داد: ما نیز بدنبال گسترش این رشته در افغانستان هستیم و مطمئنیم حمایت شما که تاکنون وجود داشته موثر بوده است و خواهد بود.

وی افزود: اگر ورزش زورخانه ای ایران تنها باشد زیاد رشد نمی کند و ورزشکارانش پیشرفت نمی کنند و باید افغانستان و تاجیکستان و ‌دیگر کشورها نیز در این رشته پیشرفت کنند تا تکنیک همه ورزشکاران مدام تغییر کند و دلیل این تغییرات مثبت همکاری های دوجانبه است.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افغانستان تصریح کرد: از کمیته ملی المپیک و شما تشکر می کنیم و امیدواریم روزی در المپیک هم ورزش زورخانه ای وجود داشته باشد.َ

در ادامه نشست پیشنهاداتی برای همکاری مشترک از سوی دو طرف مطرح و مقرر شد تا بصورت مکتوب به هردو کشور ارسال و در آینده نزدیک در قالب تفاهم نامه امضاء شود.