شهر خبر

سفیر فنلاند: در کشور من هم فیلم‌های زیادی درباره مشکلات و معضلات اجتماعی ساخته می‌شود


سفیر فنلاند: در کشور من هم فیلم‌های زیادی درباره مشکلات و معضلات اجتماعی ساخته می‌شود

سفیر فنلاند بیان کرد معضلات اجتماعی خیلی جهانی است و مبتنی بر یک کشور خاص نیست، در فنلاند نیز در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود که درباره مشکلات و معضلات اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سفیر کشور فنلاند «کیو نوروانتو» که برای تماشای فیلم «هلن» از فنلاند آمده بود در حاشیه سی‌وهشتیمن جشنواره جهانی فیلم فجر با خبرنگار تسنیم گفت‌وگو کرد.

سفیر فنلاند درباره جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره خیلی مهمی است که هر ساله منتظرش هستیم تا برگزار شود و امسال خیلی خوشحالیم که فیلمی از کشور فنلاند در این جشنواره اکران شده است. از اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر عضور فدراسیون بین المللی تهیه کنندگان فیلم شده است خیلی خوشحالیم و به آن تبریک می‌گوییم.

وی درباره پیام‌ فیلم‌های اجتماعی ایرانی که تماشا کرده‌ است گفت: البته ما امسال موفق به تماشای فیلم‌های ایرانی نشدیم اما در سال‌های قبل که به جشنواره می‌آمدیم فیلم‌های زیادی از سینمای ایران را تماشا کردیم که دارای پیام‌های عمیقی برای مخاطبین خود است و حتی زمانی که فیلم دارای زیرنویس نبوده نیز به تماشای آن می‌نشستند و آن را تماشا می‌کردند.

نوروانتو درباره بازنمایی مشکلات ایران در سینما گفت: نمایش مشکلات و مسائل اجتماعی خیلی مهم است و این البته تنها مختص کشور ایران نیست که در فیلم‌هایش مشکلات و مسائل اجتماعی را نشان می‌دهد بلکه کشورهای دیگر نیز مشکلات و مسائل انسانی و اجتماعی را نشان می‌دهند. امکان دارد که ندانیم پیرامون ما چه خبر است؛ فیلم‌ها این امکان را به ما می‌دهند که از دنیای اطرافمان با خبر شویم. در فنلاند نیز در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود که درباره مشکلات و معضلات اجتماعی است.

سفیر فنلاند درباره علاقه‌اش به سینمای ایران گفت: فیلم‌های ایرانی زیادی را در این چند سال دیده‌ایم و یکی از دلایلی که 5 سال قبل می‌خواستیم به ایران بیایم همین بوده است که فیلم‌های ایرانی باعث شده بود که به ایران علاقه‌مند شویم. نکته دیگر اینکه معضلات اجتماعی خیلی جهانی است و مبتنی بر یک کشور خاص نیست حتی فیلمی مانند هلن درباره معضلی است که متوجه یک زن هنرمند می‌شود اما مشکلات دیگری مانند مالی و اجتماعی نیز وجود دارد که در تمام کشورهای دنیا نیز وجود دارد.

او درباره موضوعات و ژانرهای دیگری که دوست دارند در سینمای ایران تماشا کنند بیان کرد: جالب است که چنین اتفاقی در حال صورت گرفتن است و فیلمی به صورت تولید مشترک ایران و فنلاند در ژانر اکشن به نام «لایه‌های دروغ» ساخته می‌شود که بزودی مراحل تولید آن تمام و وارد تدوین می‌شود. از سویی فنلاند در ساخت فیلم‌های اکشن خیلی مرجع نبوده است و این فیلم از اولین آثار اکشن است که ساخته می‌شود. ساخت آثار مشترک میان کشورها باعث می‌شود که فرهنگ ایران نیز به ما معرفی شود و برعکس که اتفاق جذابی است. همینطور از نظر بین‌المللی توجه سینمادوستان جهان را به ایران جلب می‌کند.

ما در کنار فیلم‌های هنری مانند آثار عباس کیارستمی، به فیلم‌هایی با مخاطبین بیشتر و با پروداکشن بزرگ‌تر و اکشن و جذاب‌تر که سرگرم کننده است نیاز داریم که جوانان دوست دارند تماشا کنند. من فکر می‌کنم که ما تنها به فیلم‌های هنری نیاز نداریم بلکه باید هر دو را در کنار هم داشته باشیم.

چنین فیلم‌هایی از نظر اقتصاد و تجارت پتانسیل زیادی دارند. خصوصاً که در ایران کارگردانانی با ظرفیت بالا داریم و بنابراین ایران می‌تواند از این موقعیت تجاری استفاده کند.

وی در پایان با توجه به نزدیک شدن به ایام ارتحال امام خمینی، درباره ایشان گفت: من علوم و تاریخ سیاسی خوانده‌ام و ایشان را به خوبی می‌شناسم. آیت الله خمینی شخصیت بزرگی در این کشور است و برای مردم ایران اهمیت و محبوبیت زیادی دارد.

انتهای پیام/