شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#ثابت#منابع#جدید

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کوچ منابع از صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام

کوچ منابع از صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه در روزهای گذشته منابع جدید مالی از کارگزاری‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت خرید سهام کوچ کرده‌، گفت:روند صعودی بازار به صورت منطقی آغاز شده است.

شاهین احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز روند منطقی صعود شاخص خبر داد و گفت: سهم‌های مختلف به خصوص سهم‌هایی که حجم خورده و معامله خوبی داشته‌اند، هم اکنون در بازار سرمایه متعادل شده‌اند و خریدار و فروشنده‌های متعادلی پیدا کرده‌اند؛ این در حالی است که برخی از این سهم‌ها، کاهش قیمت زیادی داشته و نمونه آن هم، سهام پالایشگاهی‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها است که کاهش قیمت داشته‌اند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: این‌ها سهم‌های شاخص‌سازی هستند که در کف قیمتی خود قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه اکنون با توقف روند کاهش نرخ ارز و ابطال این سناریو که دولت در ماههای باقیمانده از عمر خود، ارزپاشی گسترده‌ای صورت خواهد داد، بسیاری از سهامی که دارای محصولات صادراتی بوده یا محصولات آنها در بازارهای داخلی با معیار ارزی قیمت می‌خورد، وضعیت رو به رشدی را به خود می‌بینند.

وی تصریح کرد: در واقع، محصولاتی مثل کالاهای فلزی، سرب و روی و فولاد اگرچه به خاطر کاهش قیمت دلار آسیب می‌بینند؛ اما اکنون که دورنمای کاهش قیمت دلار منتفی است و دولت ابزار آن را هم در اختیار ندارد، وضعیت رو به بهبودی را تجربه می‌کنند؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد که مذاکرات برجامی نیز در فاصله کوتاهی به نتیجه نمی‌رسد؛ پس همین موارد باعث می‌شود که در سهم‌های صادراتی و وابسته به قیمت‌های جهانی که بخش زیادی از بازار را تشکیل می‌دهند، حرکت رو به کاهش نرخ منتفی باشد؛ پس در حالت کلی، حرکت کاهشی و افت شدید شاخص کل هم عملاً رخ نخواهد داد.

احمدی گفت: البته موضوع در مورد شاخص کل هم وزن اندکی متفاوت است و با توجه به اینکه بسیاری از سهم‌های کوچک هنوز متعادل نشده‌اند و با بازگشایی نماد آنها، شاهد افت شدید هستیم، ممکن است شاخص کل هم وزن کمی کاهش یابد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه پول‌های پارک شده در صندوق‌های با درآمد ثابت، مانده نقدی کارگزاری‌ها و سپرده‌های بانکی برای ورود به بازار سرمایه خیز برداشته‌اند، گفت: اگر بازار به تعادل برسد، حتماً این روند سرعت خواهد گرفت.

وی افزود: در روزهای گذشته منابع جدید مالی از کارگزاری‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت خرید سهام آمده‌اند که با این روند به نظر می‌رسد روند صعودی بازار هم کم کم آغاز می‌شود؛ البته نمی‌خواهیم شاخص را اعلام کنیم.