شهر خبر

چرا روسیه در حال احیای ساختارهای نظامی خود در قطب شمال است؟


چرا روسیه در حال احیای ساختارهای نظامی خود در قطب شمال است؟

مقام وزارت امور خارجه روسیه گفت: تصمیم برای احیای زیرساختارهای نظامی این کشور در مناطق قطبی برای تأمین امکانات دفاعی در این جهت گیری اتخاذ شده که اهمیت راهبردی برای امنیت ملی و اقتصاد روسیه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "نیکولای کارچونوف" سفیر موقعیت‌های خاص وزارت امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور در شورای قطب در گفت‌وگو با این خبرگزاری توضیح داد که چرا روسیه در حال تقویت زیرساختارهای نظامی خود در قطب شمال است.

پیش از این، سخنگوی رسمی ناتو اعلام کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در نشست سران ماه ژوئن موضوع افزایش امکانات نظامی روسیه در مناطق قطبی را بررسی خواهند کرد. به گفته وی، روسیه در حال گسترش توان بالقوه نظامی خود، حتی با شدت بیشتری در مقایسه با دوران "جنگ سرد" است.

کارچونوف در این باره گفت: «تدابیر اتخاذ شده از سوی روسیه برای احیای زیرساختارهای نظامی در مناطق قطب شمال که عملاً در دهه 1990 طور کامل از بین رفته بود، با هدف تأمین امکانات دفاعی کشور ما در این جهت گیری جغرافیایی است که دارای اهمیت راهبردی برای امنیت ملی و اقتصاد روسیه دارد.» به گفته وی، بیش از 10 درصد تولید ناخالص ملی و بیش از 20 درصد صادرات روسیه در مناطق قطبی تولید می‌شود.

این دیپلمات روس در عین حال گفت: «مسکو روی ایجاد شرایط امن برای تحقق طرح‌های اقتصادی و تأمین توسعه اجتماعی-اقتصادی در این منطقه حساب می‌کند.»

وی یادآور شد که نمایندگان روسیه بارها اعلام کرده‌اند که فعالیت نظامی این کشور در مناطقی از خاک روسیه که در قطب شمال قرار دارد، هیچ یک از تعهدات بین المللی این کشور را نقض نکرده و تهدیدی برای امنیت سایر کشورهای منطقه بوجود نمی‌آورد.  

انتهای پیام/