شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#آمریکا#شورای امنیت

مدویدیف: روابط روسیه و کشورهای غربی به حد فاجعه‌آمیزی تیره شده است


مدویدیف: روابط روسیه و کشورهای غربی به حد فاجعه‌آمیزی تیره شده است

معاون رئیس شورای امنیت روسیه با اشاره به اینکه مسکو خواستار روابطی خوب با همه کشورهاست، گفت: روابط روسیه و آمریکا در مواردی حتی از زمان بحران کارائیب وخیم‌تر شده، چراکه در واشنگتن بر این باورند که می‌توان روسیه را نادیده گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دیمیتری مدویدیف" معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رهبر حزب "روسیه واحد" (حزب حاکم روسیه) در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، یادآور شد که روابط روسیه و کشورهای غربی، از جمله با ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا، طی سال‌های اخیر به حد فاجعه آمیزی تیره شده که البته این وضعیت به ابتکارعمل طرف روسی بوجود نیامده است.

وی در عین حال تأکید کرد که روسیه به داشتن روابطی پایدار، حسنه، حسن همجوارانه و متقابلاً سودمند با کشورهای اروپایی و آمریکا و بطور کلی با همه کشورهای جهان نیاز دارد. مدویدیف افزود: «ولی موضوع اینجاست که شرکای غربی ما چه موضع گیری در این رابطه داشته باشند، چرا که طی سال‌های اخیر این روابط به شکل فاجعه آمیزی تیره شده و مقصر هم طرف روسی نیست. البته این وخامت روابط تأثیر منفی و بدی بر روند اوضاع در کل جهان می‌گذارد و در عرصه اقتصادی نیز ضررهای زیادی به طرفین وارد می‌کند.»

این مقام بلندپایه ادامه داد: «در حالی که روسیه و کشورهای غربی باید برخورد متفاوتی با یکدیگر داشته باشند و روابطی عادی و پایدار، بر اساس منافع متقابل داشته باشند. این مسئله با وجود مشکلات کنونی همچنان امکان پذیر است و من امیدوارم که از جمله در نتیجه فعالیت دیپلماسی خارجی روسیه بالاخره تحقق یابد.»

به عقیده دیمیتری مدویدیف، روابط روسیه و آمریکا در موارد خاصی حتی از زمان بحران کارائیب نیز وخیم‌تر شده است و این به دلیل آن است که شرکای آمریکایی بر این باورند که می‌توان نادیده گرفت. وی توضیح داد: «پیش از این در ایالات متحده فرض بر این بود که اتحاد جماهیر شوروی دوست نیست، ولی باید این کشور را در نظر گرفت. ولی اکنون برخی سیاستمداران آمریکایی تصور می‌کنند که روسیه کشوری در حال از بین رفتن است و می‌توان آن را در مباحثات سیاست خارجی نادیده گرفت و این اشتباه بزرگی است که آنها در برخورد با روسیه مرتکب شده‌اند.»

نائب رئیس شورای امنیت روسیه ابراز عقیده کرد که نخستین دیدار حضوری بین "ولادیمیر پوتین" و "جو بایدن" روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده که قرار است در تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد ماه) برگزار شود، می‌تواند امکان بسیار خوبی برای بررسی دشواری‌های کنونی در روابط دوجانبه و برخی موضوعات خاص باشد، اگر طرف آمریکایی از این فرصت استفاده کند.

مدویدیف در پاسخ به سئوال دیگری گفت: «غربی‌ها در واکنش به برخی تصمیمات اتخاذ شده در مسکو، از جمله در برخورد با برگزاری همه پرسی بازگشت شبه جزیره کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه، می‌توانست بسیار دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کند تا روابط دوجانبه به این شکل از بین نرود.

این مقام روس یادآور شد که در دوره ریاست جمهوری خود، به همراه "باراک اوباما" همتای آمریکایی تلاش کردند تا روابط روسیه و آمریکا "تنظیم مجدد" شود، چرا که همه از رویارویی سیاسی بین مسکو و غرب خسته شده بودند، ولی بلندپروازی‌های کشورهای غربی مانع سرو سامان گرفتن روابط دوجانبه شد. به گفته خود، وی از نزدیک شاهد بود که چگونه برخوردهای غیرمنطقی باعث بوجود آمدن "مارپیچ تحریم‌ها" شده و این رویارویی به ابتکارعمل روسیه آغاز نشد.

انتهای پیام/