شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سراسر کشور

رییس سازمان دارالقرآن مطرح کرد:

شبکه منسجم قرآنی کل کشور با نگاه توسعه مخاطب در طرح نور الثقلین

شبکه منسجم قرآنی کل کشور با نگاه توسعه مخاطب در طرح نور الثقلین

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: ظرفیت مربیان قرآنی را به صورت شبکه وار ارتقا داده و شبکه منسجم قرآنی در سراسر کشور با نگاه توسعه مخاطب در طرح قرآنی نورالثقلین مورد توجه قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها امروز سه شنبه ۱۱ خرداد ماه از ساعت ۸ صبح و به صورت مجازی و با موضوع تبیین و ابلاغ شیوه نامه نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

حجت الاسلام اخوان صباغ در این جلسه با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: در بخش خواهران آمار قابل توجهی به دلیل شیوع ویروس کرونا نداشتیم اما در بخش آقایان شاهد رشد ده الی دوازده درصدی در بخش حفظ قرآن بودیم.

وی با تاکید بر اینکه نهضت قرآنی نورالثقلین را باید جدی گرفته و آن را پیگیری و مطالبه کنیم، ادامه داد: نگاه قرآنی در مجموعه سازمان یک اصل کلی است و ما سال به سال آن را پیگیری کرده و مطالبه می‌کنیم.در همین راستا آزمون حفظ عمومی نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد و تمام این پتانسیل‌ها برای حرکت به سمت تربیت قرآنی با نگاه حفظ و تربیت ده میلیون حافظ مدنظر رهبر انقلاب هر سال پیشرفته‌تر و بهتر انجام می‌شود.

حجت الاسلام اخوان ادامه داد: مرور یک ساله برنامه یک ساله نور الثقلین و تربیت قرآنی از اهداف این نشست است. در طول یکسال گذشته زحمات زیادی کشیده شده و امروز دستورالعمل این برنامه برای سال ۱۴۰۰ تدوین شده را مرور کرده و امیدواریم امسال اجرا و عملیاتی کردن این طرح در سراسر کشور بیش از سال گذشته رقم بخورد. البته در سال قبل هم فعالیتی از سمت ستاد و استان‌ها انجام شد.

وی افزود: امیدواریم با تشکیل مراکز تربیت قرآنی و تشکیل و تقویت جلسات قرآن خانگی باب جدیدی در فضای قرآنی شدن جامعه و تربیت قرآنی برداشته و گام مؤثری را بنا نهیم که در همین راستا سازمان دارالقرآن با قدرت و قوت در کنار استان‌ها نقش خواهد داشت.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه نگاه سازمان تبلیغات یک نگاه تحولی است، تصریح کرد: تشکیل هیأت اندیشه ورز و جلسات قرآنی و همچنین تقویت محافل خانگی اتفاق بزرگی بود که سال گذشته به عنوان یک نگاه تحولی در سازمان انجام دادیم. امسال نیز بیش از ۲۰۰ مرکز قرآنی شناسایی شده و حدود دو هزار نفر آموزش دیده‌اند.

حجت الاسلام اخوان صباغ ادامه داد: امسال بنا داریم مراکز قرآنی را به ۵۰۰ مرکز و ۲۰ هزار جلسه قرآنی تبدیل کنیم که البته تاسیسی نیستند بلکه بعضی همان موسساتی هستند که قبلاً فعالیت داشتند. این عددها نشان دهنده این است که باید با یک افق بالا در کشور حرکت کنیم تا یک اتفاق قرآنی خوب در جامعه رقم بزنیم. ظرفیت‌های محتوایی خوبی آماده شده و زیر ساخت آن فراهم شده و با اراده قوی استان‌ها این برنامه را در سطح کشور پیش ببریم.

وی ادامه داد: ساده سازی و تسهیل طرح نورالثقلین در سراسر کشور برای ما موضوعیت دارد ثبت مؤسسات و مراکز قرآنی باید یک ثبت ساده‌ای از جنس ثبت خانه‌های قرآن باشد.آموزش‌ها ذیل یک قوانین مشخص انجام شود و مدرک آموزشی به کسانی که این دوره‌ها را به عنوان تربیت قرآنی فرا می‌گیرند اعطا شود.

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: ظرفیت مربیان قرآنی و مسئولین قرآنی و مدرسین مراکز را به صورت شبکه وار ارتقا داده و شبکه منسجم قرآنی در سراسر کشور با نگاه توسعه مخاطب در طرح قرآنی نورالثقلین مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی با اعلام اینکه یکی از شعارها و برنامه‌های اصلی سازمان تبلیغات گفتمان سازی است، افزود: در جلسات ستاد فصل بندگی حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات گفتمان را بر محوریت قرآن می‌دانستند از این رو همه باید دست به دست هم بدهیم و در ایجاد گفتمان قرآنی با مخاطب وسیع این اتفاق را رقم بزنیم و شبکه نورالثقلین بستر مناسبی برای جهت دهی به این مخاطب است.

حجت الاسلام اخوان صباغ با تاکید بر ظرفیت‌های فعال در سازمان دارالقرآن گفت: ظرفیت هیأت اندیشه‌ورز خواهران مثل بسیج سازندگی، حوزه‌های علمیه، شبکه صالحین وجود دارد که با هماهنگی‌های انجام شده از آنها برای تقویت این طرح استفاده خواهد شد و همچنین تفاهم نامه‌های خوبی که سازمان دارالقرآن با دیگر نهادها منعقد کرده که امیدواریم در این طرح نیز عملیاتی و اجرایی شود.

وی در پایان گفت: ظرفیت تربیتی و نهضت قرآنی نورالثقلین را با تلاش همه استان‌ها به صورت منسجم پیش خواهیم برد گرچه در مسیر حرکت اشکالاتی نیز وجود دارد اما باید آنهارا برطرف کنیم تا به قله تربیتی خاص که مدنظر است، برسیم.

سپس حجت الاسلام جامعی به گزارشی از آخرین روند برنامه‌های نورالثقلین پرداخت و رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها به ارائه نظرات و بررسی این طرح پرداختند.

شبکه منسجم قرآنی کل کشور با نگاه توسعه مخاطب در طرح نور الثقلین