شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#رئیس جمهور#سعد حریری#تشکیل دولت#منابع

پیچ و خم تشکیل دولت در لبنان و مواضع نامعلوم سعد حریری


پیچ و خم تشکیل دولت در لبنان و مواضع نامعلوم سعد حریری

درحالی که منابع لبنانی فضای نشست میان سعد حریری و نبیه بری برای تشکیل دولت را مثبت می‌دانند، اما در عین حال تاکید می‌کنند که تا دیداری میان حریری با رئیس جمهور صورت نگیرد چیزی مشخص نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه المنار، منابع آگاه لبنان درباره پرونده تشکیل دولت در این کشور گزارش دادند که روز گذشته دیداری میان «علی حسن خلیل» معاون سیاسی رئیس پارلمان، «حسین خلیل» معاون سیاسی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و «حاج وفیق صفا» مسئول واحد ارتباط و هماهنگی در حزب‌الله و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان برگزار شد.

منابع آگاه از فضای این نشست اعلام کردند که فضای جلسه مذکور مثبت بود و طرفین به مدت طولانی با یکدیگر صحبت کردند؛ اما به نظر می‌رسد که «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف هنوز به شکل کامل موضع خود را حل نکرده است.

روز گذشته همچنین سعد حریری بعد از بازگشت از امارات به لبنان به دیدار «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور رفت.

منابع در این زمینه اظهار داشتند، نبیه بری همچنان به تلاش های خود در ساعات آینده برای تکمیل پرونده تشکیل کابینه ادامه خواهد داد. همچنین سعد حریری به مدت 24 ساعت از نبیه بری مهلت خواسته تا پاسخ نهایی خود را درباره احتمال ارائه یک لیست جدید به «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان ارائه دهد.

همزمان با آن منابع حزب الله و جنبش امل اعلام کردند که 24 ساعت آینده بسیار مهم خواهد بود؛ به این صورت که یا با چشم انداز جدید و مثبت در تشکیل دولت مواجه خواهیم شد یا اینکه اوضاع به سمت بدتر شدن پیش می‌رود.

از طرف دیگر خبرنگار المیادین در بیروت گزارش داد که هنوز درباره ساختار دولت میان طرف‌های مربوطه توافق نشده است و حریری مهلت 24 ساعته از رئیس پارلمان درخواست کرده که شاید پرونده تشکیل دولت در لبنان طی هفته جاری حل شود.

در این میان برخی رسانه‌های لبنانی اعلام کردند، درست است که سعد حریری در دیدار با نبیه برای از خود انعطاف پذیری نشان داد؛ اما این انعطاف پذیری مثبت هیچ گونه پیشرفتی در پرونده تشکیل دولت به وجود نیاورده است.

این منابع تاکید کردند ، حریری همچنان به معرفی وزرای مسیحی برای کابینه آینده اصرار دارد و به نبیه بری گفت، در صورتی که رئیس جمهور نپذیرد او (حریری) وزرای مسیحی را معرفی کند، از ماموریت تشکیل کابینه استعفا خواهد داد و به این ترتیب ممکن است فراکسیون جریان المستقبل به ریاست وی نیز از پارلمان استعفا کنند.

منابع مذکور اظهار داشتند که شواهد موجود حاکی از آن است که معرفی وزرای مسیحی مهمترین گره باقی‌مانده در روند تشکیل دولت است. همچنین قرار شده که تماس ها میان طرف‌های مربوطه طی 24 ساعت آینده تشدید شود تا راه حلی برای تشکیل دولت به گونه‌ای که همه را راضی کند پیدا کنند.

این منابع در ادامه تصریح کردند، با همه این وجود هنوز نمی‌توان به شکل قطعی درباره آینده پرونده تشکیل دولت در لبنان اظهار نظر کرد و همه چیز هنوز در ابتدای راه است.

همچنین منابع آگاه از روند تماس‌ها درباره تشکیل دولت گفتند که صحبت درباره حل و فصل مسائل هنوز زود است؛ زیرا تصمیم گیری در شکل نهایی آن در دوره‌های بعدی رایزنی‌ها مشخص شد که همه گروه‌های سیاسی حضور داشته باشند. البته دیدار میان سعد حریری و نبیه بری یک شروع دلگرم‌کننده بود؛ اما برای پیشرفت پرونده تشکیل دولت باید یک جلسه اساسی میان نخست وزیر مکلف و رئیس‌جمهور حداکثر طی یک دوره و در پایان این هفته انجام شود ، چرا که ادامه اختلافات میان دو طرف چیزی جز اتلاف وقت بیشتر و عمیق تر شدن بحران کشور ندارد.

طی چند روز گذشته در سایه ادامه تلاش‌های حزب‌الله و رئیس پارلمان لبنان برای پایان بن‌بست سیاسی در این کشور، نبیه بری ابتکار جدیدی تحت عنوان تشکیل دولتی متخصص با حضور 24 وزیر و بدون اینکه هیچ یک از طرفین تشکیل دولت یعنی حریری و میشل عون (یک سوم معطل) را در اختیار داشته باشند مطرح کرد. حریری بلافاصله از این ابتکار نبیه بری استقبال کرد و بدین ترتیب روزنه‌های امیدی برای برون رفت از بحران سیاسی لبنان مشاهده شد.

اما بعد از آن حریری مجددا به سفرهای خارجی خود ادامه داده و مشخص نیست آیا به تعهدات خود با رئیس پارلمان عمل خواهدکرد یا همانند گذشته سعی دارد همچنان به اتلاف وقت ادامه دهد.

علاوه بر همه اینها واقعیت‌های اقتصادی و مالی لبنان در نقطه خطرناکی قرار دارند و حتی اگر همین امروز دولت تشکیل شود حل همه مسائل به زمان زیادی نیاز دارد ؛ اما در هر صورت حضور یک دولت مستقل و پایدار برای شروع رسیدگی به این بحران‌ها و جلوگیری از تشدید آنها لازم و ضروری است.

انتهای پیام/