شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بانک مرکزی#نرخ ارز

اخبار ویژه روزنامه‌ها

عملکرد منفی دولت بر اساس چند شاخص اقتصادی/ رکوردهای منفی که دولت در سال اخیر برجای گذاشت

اخبار ویژه روزنامه‌ها نمایه

رئیس‌جمهور در حالی پس از ۳ سال، رئیس کل بانک مرکزی را ۲ ماه مانده به پایان دولت کنار گذاشت که رکوردهای افزایش انتشار پول و نقدینگی و تورم و نرخ ارز شکسته شده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

عملکرد منفی دولت بر اساس چند شاخص اقتصادی/ رکوردهای منفی که دولت در سال اخیر برجای گذاشت

کیهان

نقیض‌گویی درباره FATF به خاطر سیاسی‌کاری

ضد و نقیض‌گویی رئیس بانک مرکزی درباره FATF، تعجب رسانه‌ها را برانگیخته است.

به گزارش رجانیوز، اظهارات متناقض همیشه کار دست سیاستمداران داده است. این اتفاق زمانی ناپسند و غیرقابل قبول می‌شود که به اهداف سیاسی هم آلوده شود و کار از یک تحلیل اشتباه فراتر رود. عبدالناصر همتی حالا در خصوص FATF اظهاراتی مطرح می‌کند که قبلاً برخلاف آن را به مردم ‌گفته است.

او ضمن گفت‌وگویی دریکی از پیام‌رسان‌ها به منتقدان FATF حمله کرد و گفت: « FATF از ملزومات اداره کشور است اما متاسفانه در ایران، در گردنه سیاسی قرار گرفته‌ایم. من یک بار گفتم بیشترین نظر را در این زمینه باید رئیس بانک مرکزی بدهند. اما من کمترین نظر را داشتم.» وی افزود: «مگر FATF چیست که نمی‌گذارند تصویب شود، دو سال معطل کرده اند؛ دیگر دارم خفه می‌شوم از دست اینها؛ همین آقایانند که بانی وضع موجودند. بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند، اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند، معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست پس چیست؟»

این اظهارات در حالی است که وی بهمن ماه ۹۸ با اشاره به اجلاس ضدایرانی FATF گفته بود: « برخی به خاطر اجلاس آتی FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی همان طور که گفتم تصمیم اجلاس FATF، تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.» وی حتی اعلام کرده بود که ورود ایران به لیست سیاه FATF تاثیری در روابط و معاملات تجاری ایران نخواهد داشت. «قبلا هم گفته‌ام هر اتفاقی درباره اف ای تی اف بیفتد از آنجایی که ۹۰ درصد معاملات تجاری ما از مسیرهای تحریم‌ناپذیر انجام می‌شود، نمی‌تواند تاثیری در این مقطع در بازار ارز و روابط تجاری ما داشته باشد.»

همتی همچنین علت مشکلات در روابط بانکی ایران را تحریم‌های آمریکا معرفی کرده بود و نه تصمیمات FATF. «به خاطر تحریم آمریکا و فشاری که آمریکا به کشورهای دوست ما وارد می‌کند خیلی از بانک‌ها با ما همکاری نمی‌کنند، ولی چگونه از ابتدای سال ۳۵.۵ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات انجام شده است؟ همین مسیر را باز هم ادامه می‌دهیم.»

از مردم بپرسید؛ به شما می‌گویند که «روحانی متشکریم» یعنی چه!

توئیت‌های تاریخ مصرف گذشته برخی اصلاح‌طلبان و کاسبان سیاسی با هشتگ «روحانی متشکریم»، انتقاد توأم با هجو و مطایبه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت. گروهی از اصلاح‌طلبان حامی دولت در آستانه انتخابات سیزدهم و تغییر رئیس‌جمهور با هشتگ روحانی متشکریم از عملکرد روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشکر کردند. به گزارش روزنامه جوان این موج توئیتری با واکنش عمده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد. آنها این حرکت را اعجاب‌برانگیز دانستند و حتی برخی به طنز از لزوم مطالعات اجتماعی و روانشناختی بر روی این کاربران نوشتند. آنها ضمن اینکه بخش‌هایی از عملکرد روحانی را بازخوانی کردند، از کاربران خواستند فقط سری به بقالی محل بزنند تا واکنش‌های هشتگ‌شان را ببینند:

* ‏اینکه رد صلاحیت جناب جهانگیری و... را نقطه عزیمت کاهش مشارکت بگیریم اما تأثیر عملکرد دولت مستقر بر مشارکت را به روی خود نیاوریم و هشتگ روحانی مچکریم بزنیم خودش هنری است که از هر کسی برنمی‌آید.

* به‌خاطر اینکه هشت سال جوانی ما رو نابود کردی؛ مردم رو به ذلت صف مرغ کشوندی. به‌خاطر عزتی که به پاسپورت ایرانی ندادی. برای این همه گرونی سرسام‌آور و بیکاری و بدبختی... #روحانی_متشکریم

* طرفدارای فعلی روحانی بهترین کیس برای ازدواجن، فکر کن هشت سال زیر همه قول‌هات بزنی و هر بلایی سرش بیاری بعدش باز بهت بگه مرسی عشقم فکر نمی‌کردم انقدر خوب باشی.

* ‏هشتگ‌هایی شبیه روحانی متشکریم، آدم را به زمینه‌های پژوهشی مانند روانشناسی اجتماعی علاقه‌مند می‌کند. ‎#جدی

* روحانی متشکریم شوخیه؟ بابت بورس و دلار هشتگ می‌زنید یا بابت قیمت مسکن؟ شاید از سر لج‌بازی با منتقدان روحانی هشتگ می‌زنید. مهم نیست هرچه که باشد؛ حتی شما هم وقتی به بقالی محل می‌روید چیز دیگری می‌گویید.

* ‏هشتگ روحانی متشکریم یعنی هیچ اشکالی نداره مردم رو بدبخت و فقیر کنی و کشور رو به خاک سیاه بنشونی؛ فقط هم‌فکرِ ما باش.

* ‏شما برو تو خیابون بگو روحانی متشکریم کلی فحش جدید یاد می‌گیری!

* ‏هشتگ ‎روحانی متشکریم اصلاح‌طلبان بیشتر به شوخی تلخی می‌ماند که هدف آن فرار از تمام ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های آنان در مدت هشت سال گذشته است. این عمل آنان مثل نمک بر زخم پاشیدن است. کاش بیش از این خود را در پیشگاه ملت شرمنده و خجل نکنند. انصاف و وجدانم آرزوست.

* ‏از اینکه اجازه ندادی در پیاده‌روها دیوار بکشند و به‌جای آن دیوار بین فقر و غنا را به اوج رساندی... ‎#روحانی_متشکریم

* ‏حالا اینایی که از روحانی متشکر هستند؛ بابت ارز، بابت مسکن، بابت خودرو، بابت بورس نابود، بابت سفره کوچیک شده مردم، بابت چی بابت کدوم افتخار روحانی ازش متشکر هستند؟! ‎#روحانی_متشکریم

* ‏والا ما هم بخایم هشتگ ‎روحانی متشکریم بزنیم چیزی جز بدبختی به ذهنمون نمی‌رسه چه جوری از خوبی‌های نداشته‌اش میگید آخه.

رکوردهای منفی که دولت در سال اخیر برجای گذاشت

رئیس‌جمهور در حالی پس از ۳ سال، رئیس کل بانک مرکزی را ۲ ماه مانده به پایان دولت کنار گذاشت که رکوردهای افزایش انتشار پول و نقدینگی و تورم و نرخ ارز شکسته شده است.

جام جم در گزارشی که به تصمیم روحانی برای جابه‌جایی رئیس بانک مرکزی اختصاص داشت، نوشت: مرداد سال ۹۷ زمانی که عبدالناصر همتی وارد ساختمان بانک‌مرکزی شد، نرخ دلار ۹۰۰۰ تومان بود و اکنون که خبر برکناری او منتشر شده این ارز بر پایه ۲۴ هزار تومان قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار در دوره ریاست کلی همتی در بانک‌مرکزی حدود ۱۵ هزار تومان افزایش داشته ‌است.

از سوی دیگر، وی تحت فشار دولت برای جبران کسری بودجه به انتشار پول در اواخر سال ۹۸ و سال ۹۹ اقدام کرد؛ البته هر فرد دیگری بود مقاومت کمی در مقابل این خواسته دولت داشت، اما او مقاومت زیادی کرد، ولی نتوانست راه به جایی ببرد. با وجود این، رکورد انتشار پول در سال ۹۹ شکسته شد.

بانک مرکزی در این دوره نه تنها در برابر این درخواست‌ها ایستادگی نکرد، بلکه بر اساس اظهارنظرهای رئیس کل بانک مرکزی در طول سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ استقراض‌های فراوانی از طریق چاپ اسکناس صورت گرفته است. در واقع بخش قابل‌توجهی از تورم امسال، سال قبل و سال‌های پیش از آن به دلیل همین اقدامات پرخطر رخ داده است. ایراد آقای همتی در حوزه بانک مرکزی ناهماهنگی نرخ سود و سیاست‌های پولی با سیاست‌های بازار سرمایه بود، به طوری که اگر هماهنگی‌ای بین وزارت اقتصاد و سازمان بورس اوراق بهادار با بانک مرکزی صورت می‌گرفت طبیعتا بازار سرمایه کشور تبعات کمتری داشت. رئیس‌کل بانک مرکزی تلاش کرد نرخ سود بین بانکی را افزایش بدهد و همین عامل یکی از دلایل ریزش بازار سرمایه بود، ولی می‌بایست با مدیران بازار سرمایه هماهنگ‌تر می‌شد.

بانک‌مرکزی برای اولین‌بار به‌طور رسمی اعلام کرد برای سال ۱۳۹۹ هدفگذاری تورمی را مدنظر قرار داده و نرخ ۲۲درصدی (با دامنه ۲± درصد) را به‌عنوان هدف تورمی خود انتخاب کرده‌است. در همان زمان بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعلام کردند در تحقق نرخ هدفگذاری تورمی بانک‌مرکزی تردید دارند و حتی هشدار دادند اگر این هدفگذاری به نتیجه نرسد، اعتماد و سرمایه اجتماعی نهاد ناظر پولی و بانکی به‌شدت آسیب خواهددید. تورم در پایان سال ۱۳۹۹ عددی نزدیک به ۴۰ درصد را ثبت کرد و حتی در اردیبهشت امسال تورم سالانه از ۴۱ درصد نیز فراتر رفت. البته همان‌طور که گفته شد این نرخ اعلامی مرکز آمار ایران بوده و در واقعیت ۴ تا ۵درصد نیز از نرخ واقعی‌ای که بانک‌مرکزی اعلام می‌کند، کمتر است. رکوردداری همتی در نرخ تورم از این منظر بی‌رقیب است، درحالی در دولت هاشمی‌رفسنجانی نرخ تورم ۴۹ درصدی سال ۱۳۷۴ در سال بعد به ۲۳ درصد رسیده که این میزان در دوره همتی از ۴۱ درصد سال ۱۳۹۸ بار دیگر در اردیبهشت سال۱۴۰۰ نرخ ۴۱ درصدی را به ثبت رسانده ‌است. با این حساب اگر بپذیریم تورم‌های بالا به‌نوعی مالیات پنهان و برداشت ظالمانه از جیب فقرا و دیگر گروه‌های جامعه است، همتی نمی‌تواند نماینده خوبی برای کسانی باشد که با سیاستگذاری اشتباه بیشترین آسیب را به معیشت و زندگی مردم و به‌ویژه کم‌درآمدها زده‌است. همچنین در این دوره نقدینگی دو برابر شده و از ۱۶۰۰ هزار میلیارد در تیر ۹۷ به ۳۱۳۰ هزار میلیارد تومان در آذر ۹۹ (۳۷۰۰ هزار میلیارد در اردیبهشت ۱۴۰۰) رسیده است.

نیوزویک: فشار حداکثری فقط با برجام احیا می‌شود

یک مجله آمریکایی خطاب به مخالفان سیاسی برجام در این کشور تصریح کرد: این احیای برجام است که برای ما اهرم فشار علیه ایران را فراهم می‌کند.

نیوزویک در یادداشتی می‌نویسد: جمهوری‌خواهان سنا این‌طور استدلال می‌کنند که تحریم‌های دونالد ‌ترامپ مقدار زیادی اهرم فشار بر ایران ایجاد کرده و دولت جو بایدن نباید برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از این اهرم فشار چشم پوشی کند. حتی اعضای حزب دموکرات رئیس‌جمهوری هم روند بازگشت به توافق دوره باراک اوباما را کند کرده‌اند. اما واقعیت کاملاًً برعکس است. دولت بایدن تنها با بازگشت به انطباق با برجام می‌تواند اهرم‌های فشار ایالات متحده بر ایران را احیا و منافع آمریکا را تضمین کند. این تفکر رواج یافته درباره اینکه ایالات متحده در خارج از برجام اهرم فشار بیشتری بر ایران دارد، اشتباه است. لازم به یادآوری است که این رویکرد نه تنها اهرم فشاری برای آمریکا ایجاد نکرده، بلکه در سراسر دوران ‌ترامپ حتی یک نتیجه مثبت نداشته است. بازگشت ایالات متحده به برجام، باعث تقویت مجدد این اهرم فشار از سه روش مهم می‌شود.

اول، هرگونه توافقی که به موجب آن ایالات متحده و ایران به برجام متعهد شوند، منافع مهم ایالات متحده را در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و تسهیل دسترسی بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای این کشور تامین می‌کند. دولت ‌ترامپ با اعمال فشار حداکثری سبب شد ایران از اجرای محدودیت‌های برجامی خودداری و دسترسی آژانس به تاسیسات خود را محدود کند. یعنی نتیجه دقیقاً عکس ادعاهای مطرح شده درباره سیاست اعمال فشار حداکثری بود. دولت بایدن از طریق بازگشت متقابل به برجام سعی دارد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را معکوس کرده و آتشی را که ‌ترامپ روشن کرده بود، خاموش کند. بازگشت به برجام می‌تواند اهرم‌های فشار ایالات متحده بر برنامه هسته‌ای ایران که دولت ‌ترامپ آنها را واگذار کرد، مجدداًً احیا کند.

دوم، بازگشت به برجام به دولت بایدن امکان می‌دهد تا تحریم‌ها علیه ایران در راستای اهداف غیرهسته‌ای را به درستی پیش ببرد. استراتژی «اعمال فشار حداکثری» دولت ‌ترامپ در قبال ایران اثر تأسفباری بر اهرم فشار تحریم‌های ایالات متحده داشت. در نتیجه این رویکرد، برنامه هسته‌ای ایران حالا مجدداً به‌طور قابل توجهی گسترش یافته، فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور بیشتر شده و حتی موشک‌های ایرانی روی نیروهای آمریکایی در عراق آزمایش شده‌اند. تحریم‌های ‌ترامپ نه‌تنها تأثیر بازدارندگی نداشتند، که به‌صورت تسریع‌کننده عمل کردند. عدم موفقیت تحریم‌های ‌ترامپ نشان می‌دهد که نگرانی‌ها درباره دامنه تخفیف تحریم‌ها برای ایران به‌عنوان بخشی از بازگشت متقابل به پیروی از شرایط برجام بی‌مورد است. اگر قرار باشد دولت بایدن درسی از رویکرد دولت پیشین گرفته باشد، این است: تحریم‌های ایالات متحده زمانی بیشترین کارآمدی را دارند که به‌طور مناسب استفاده شوند. اگر تحریم‌ها بطور گسترده ایجاد شوند، به‌ویژه در رابطه با کشوری مانند ایران که می‌داند تاب دوام آوردن زیر فشار آنها را دارد، اهرم فشار کمتری را ایجاد می‌کنند.

سوم اینکه دولت بایدن با اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران این امکان را برای ایالات متحده و شرکای آن فراهم می‌آورد تا توجه خود را به سایر فعالیت‌های ایران معطوف کنند. این روند از اندکی پیش آغاز شد. متحدان منطقه‌ای آمریکا به‌ویژه عربستان سعودی گفت‌وگو با ایران درباره تعدیل رقابت در منطقه را آغاز کرده است.

دولت ‌ترامپ به‌رغم آنکه مدام درباره پرداختن به مسائل مربوط به ایران ابراز تمایل می‌کرد، باعث شد شرکای بین‌المللی آمریکا همه انرژی خود را صرف حفظ برجام کنند و این رویکرد، حتی تحمل پیشروی‌های ایران در برنامه هسته‌ای و صرف سرمایه قابل توجه دیپلماتیک برای سازوکارهای طراحی شده برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده را شامل می‌شد. دولت بایدن با برجام، بهتر می‌تواند از قدرت آمریکا برای به حداکثر رساندن اهرم فشار در برابر ایران استفاده کند.

عملکرد منفی دولت بر اساس چند شاخص اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: کاهش سرمایه‌گذاری در دولت روحانی، یک رکورد منفی در چند دهه گذشته است.

وحید شقاقی‌شهری به روزنامه فریختگان گفت: عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بعد از گذشت هشت سال اکنون به بوته عمل رسیده و قابل ارزیابی است. وقتی یک دولت عملا هشت سال اختیارات گسترده داشته، عملکرد و کارنامه آن قابل تحلیل است. لذا اگر عملکرد قریب به یک دهه گذشته نتیجه داده باید بگوییم موفق بوده و می‌توان این مسیر را ادامه داد ولی اگر در این سال‌ها آرمان و شعارهای دولت به نتیجه نرسیده باید یک تغییر نگرش و رویکرد داشته باشیم و به عدم موفقیت در هشت سال گذشته اذعان کنیم.به نظر بنده دهه ۹۰، دهه فرصت‌سوزی و از دست رفتن فرصت‌ها بود و حتی بین دهه‌های گذشته در حوزه اقتصاد کارنامه بسیار ضعیفی در این دهه به نتیجه رسیده است، اگر آمار را ملاحظه کنیم، متوجه می‌شویم فاصله تولید ایران با کشورهای رقیب بیشتر شده است.

وی درباره ادعاهای اقتصادی جهانگیری گفت: مهم‌ترین متغیر اقتصادی برای خروج از رکود و اشتغال، بحث سرمایه‌گذاری است. وقتی آمار را ملاحظه می‌کنیم در طول دهه‌های گذشته، کمترین میزان رشد اقتصادی را در دهه اخیر داشتیم. میانگین رشد سرمایه ثابت ناخالص در دهه ۹۰ منفی ۵ درصد شد.

در سال ۹۸ رشد ماشین‌آلات منفی ۱۰ درصد و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ما در سال ۹۸ منفی ۶ درصد بود و این نشان می‌دهد در سال ۹۸ هم در حوزه رشد سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی نداشتیم، در کنار این رشد اقتصادی سال ۹۸ ما منفی ۶/۵ درصد شد و در سال ۹۸ بخش خدمات ما صفر درصد و بخش صنعت و معدن فقط ۲ درصد رشد اقتصادی مثبت داشت.

این امر بیانگر این است که سال ۹۸ به تفکیک بخش‌های اقتصادی وضعیت مناسب نبوده، چرا که رشد اقتصادی اندک و رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است.

استاد دانشگاه خوارزمی می‌افزاید: در حوزه بهبود فضای کسب‌وکار هدف‌گیری ما این بود که به رتبه هفتادم دنیا برسیم ولی وقتی آمارها را ملاحظه می‌کنیم متوجه می‌شویم در سال‌های اخیر در رتبه ۱۲۸ قرار گرفته‌ایم، در حالی که بهبود فضای کسب‌وکار که می‌تواند موتور محرک سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی باشد نیز وضعیت مناسبی نداشته است. در حوزه شاخص‌های توزیع درآمد نیز عملکرد ضعیف بود. مهم‌ترین شاخص توزیع درآمد ما ضریب جینی است؛ ضریب جینی در سال ۹۰ به ۳۷ صدم رسیده بود ولی اکنون آخرین عدد نشان می‌دهد ضریب جینی ما به ۴۱ صدم رسیده و شکاف طبقاتی گسترده‌تر و فاصله بین فقیرترین با ثروتمندترین طبقه درآمدی بیشتر شد.

عملکرد منفی دولت بر اساس چند شاخص اقتصادی/ رکوردهای منفی که دولت در سال اخیر برجای گذاشت

ایران

اخبار ضد و نقیض درباره زمان مناظرات انتخاباتی

 خبر اول اینکه، در حالی که دیروز وزارت کشور از تغییر زمان مناظره‌های انتخاباتی خبر داده بود، صدا و سیما بر برگزاری مناظره‌های نامزدها در روزهای هفدهم، بیست و یکم و بیست و پنجم خردادماه تأکید کرد. به گزارش ایسنا، مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما با تأکید بر برگزاری ساختار تلویزیونی در همان تاریخ قبلی اعلام شده توسط این سازمان، یادآور شده است که «بر اساس آنچه در برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته بود و در قرعه‌کشی هم اعلام شد، مناظرات در روزهای ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خرداد به صورت قطعی برگزار می‌شود و زمان هر مناظره سه ساعت خواهد بود.» محمدحسین رنجبران در عین حال در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های وابسته به صدا و سیما، تأکید کرده است که مناظرات کاملاً خارج از زمان بازی‌های فوتبال تیم ملی در انتخابی جام جهانی پخش خواهد شد و از ابتدا هم به این موضوع دقت شده بود. این در حالی است که سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرده  که برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری به لحاظ زمانی با مسابقات فوتبال تیم ملی در کشور بحرین مصادف شده است و در نتیجه با تدبیر وزیر کشور برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری تغییر یافت. به گفته وی، «کمیسیون تصمیم گرفته است زمان برگزاری مناظره‌ها به روزهای ۱۶، ۲۰ و ۲۴ و یا ۱۸، ۲۲ و ۲۶ خرداد منتقل شود.» اجرای این مناظره‌ها برعهده مرتضی حیدری است و از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

آخوندی به رقابت انتخابات برمی‌گردد؟

 خبر دیگر اینکه، عباس آخوندی داوطلب رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری از حضور خود در شورای نگهبان و دیدار با دبیر این شورا خبر داده است. به گزارش خبرآنلاین، آخوندی توضیح داده که در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی بر عدم احراز صلاحیت خود اعتراض کرده و در پی این اعتراض روز شنبه ۸ خرداد به دیدار دبیر شورای نگهبان رفته است.وی افزوده: آیت‌الله جنتی استقبال کرد و صحبت‌مان ۱.۵ ساعت به‌طول انجامید. بر اساس برخی گزارش‌هایی که به شورای محترم نگهبان ارائه ‌شده‌ بود، برخی ابهام‌ها در ذهن تعدادی از اعضای محترم شکل گرفته‌ بود. ایشان موارد را تک‌به‌تک با من مطرح کرد. موارد بسیار پیش‌پاافتاده و از نظر من به‌کلی بی‌مبنا و بی‌اساس بودند. به تمامی آنها پاسخ دادم. در نهایت قرار شد که ایشان موضوع را با اعضای محترم شورا در میان بگذارد و نتیجه را به من بگوید.  آخوندی گفت : در آخرین پیگیری که دیروز (دوشنبه)  از ایشان داشتم، گفتند که موضوع در جلسه روز چهارشنبه شورا ۱۲خرداد  طرح و نتیجه اعلام خواهد شد.

تأکید وزارت کشور بر پیگیری شکایت از یک خبرگزاری

 شنیدیم که، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: بعد از اعلام اسامی ۷ نفر تأیید صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری توسط خبرگزاری فارس، از این خبرگزاری شکایت کردیم و مسئولان این خبرگزاری باید بگویند این اطلاعات را از کجا آورده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس ستاد انتخابات کشور که با رادیو انتخابات گفت‌وگو می‌کرد، گفت: هنوز وزارت کشور اسامی تأیید صلاحیت شده‌ها را نداشت و شورای نگهبان هم اسامی را به ما اعلام نکرده بود، اما خبرگزاری فارس این اسامی را منتشر کرد. عرف درباره دلیل حساسیت این موضوع گفت: در مرحله نهایی حساسیت بالاتر است و باید اقدامات لازم را انجام دهیم. باید ساز و کار حقوقی و قانونی لازم برای این نوع مسائل در نظر گرفته شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم. رئیس ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: این اعلان‌ها می‌تواند تنش‌زا باشد و جزو خط قرمزهای ما است و با آنها برخورد می‌شود.

۴ گزینه پیشنهادی اصولگرایان برای شهرداری تهران

 دست آخر اینکه، رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت اصولگرایان در تهران درخصوص ویژگی‌های شهردار آینده پایتخت گفت: شهردار تهران باید دارای ویژگی‌هایی مانند رویکرد اجتماعی، علم مدیریت و تخصص باشد که رستم قاسمی، سردار دهقان، سعید محمد و مهرداد بذرپاش دارای این ویژگی‌ها بوده و گزینه‌ ما هستند. مرتضی طلایی که با آنا گفت‌وگو می‌کرد، سپس رستم قاسمی، سردار دهقان، سعید محمد و مهرداد بذرپاش را دارای چنین ویژگی‌هایی عنوان کرد و گفت: گزینه مطلوب بنده برای تصدی پست شهرداری تهران یکی از این ۴ گزینه است. شورای وحدت یکی از دو تشکل اصولگرا برای ائتلاف میان جریان اصولگرا در انتخابات آتی است. تشکل دیگر اصولگرایان که به موازات شورای وحدت فعالیت می‌کند، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. این دو تشکل جدا از هم کار می‌کنند.

عملکرد منفی دولت بر اساس چند شاخص اقتصادی/ رکوردهای منفی که دولت در سال اخیر برجای گذاشت

آرمان ملی

رئیسی اموالش را اعلام کرد
ابراهیم رئیسی با اعلام لیست اموالش تصرح کرد که فرزندانم دانشجو و ساکن تهران هستند.این داوطلب انتخابات ریاست جمهووری اعلام کرد: منزل من ۱۴۰ متر است و خودروی شخصی ندارم ولی همسرم یک خودروی ایرانی دارد.دو فرزند دختر دارم؛ یکی دوره دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران و دیگری لیسانس فیزیک دانشگاه شریف و ارشد علوم قرآن و حدیث. هر دو دخترم در تهران ازدواج کردند و مشغول تحصیل و زندگی هستند.

وامدار پولدارها نشوید
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هزینه‌های انتخاباتی باید کاملاً شفاف و با حساب و کتاب باشد و نامزدهای انتخابات مراقب باشند تا وامدار افراد و جناح‌ها نشوند. مجتبی ذوالنوری اظهار داشت: هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید مواظب باشند تا برای رسیدن به هدف خود در انتخابات، مسیر خلاف و غلطی را انتخاب نکنند.

کواکبیان: از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنم
مصطفی کواکبیان در توئیتی نوشت: به‌رغم صدور اطلاعیه حزب مردم سالاری وانتشار توئیت قبلی اینجانب برخی سوپر انقلابی‌های مدعی اصولگرایی!در فضای مجازی به صورت گسترده شایعاتی مبنی بر حمایت اینجانب ازشخص خاصی درانتخابات ریاست جمهوری منتشرنموده اند! مجددا اعلام می‌کنم در انتخابات ریاست جمهوری ازهیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد.

پاسخ مرعشی درباره حمایت از همتی
حسین مرعشی در رابطه با اظهارنظر یکی از اعضای این حزب مبنی بر حضور در انتخابات حتی در صورت ردصلاحیت همه کاندیداها، بیان داشت: ایشان نه سخنگوی کارگزاران هستند، نه سخنگوی جبهه اصلاحات، من مطلب ایشان را ندیدم اما اگر چنین حرفی را مطرح کرده‌اند، برداشت شخصی خودشان است. وی تصریح کرد: آقای همتی یکی از شخصیت‌های خوبی هستند که در انتخابات حضور دارند اما ما منتظر تصمیم جبهه اصلاحات هستیم.

مناظره‌های داغی نخواهیم داشت
جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما در گذشته هم دیده‌ایم که مناظره‌ها بر انتخاب مردم تأثیر گذار بوده است زیرا مردم در مناظره‌ها برنامه‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند اما واقعیت این است که در این دوره اصلا فضای رقابت به معنای دقیق خود وجود ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد که مناظره‌ها چندان مورد اعتنای مردم قرار نگیرد. در مجموع مناظره‌های داغی را شاهد نیستیم اما به هر روی امیدوارم که مردم در انتخابات مشارکت بالایی داشته باشند.


توصیه جدید علی مطهری
علی مطهری نماینده ادوار مجلس در توئیتی با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان نوشت؛ آقای کدخدایی گفته است عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی صلاحیتی آنان نیست. می گویم پس بهتر است شورای نگهبان فقط کسانی را رد کند که عدم صلاحیت آنها برای او احراز شده است.بقیه کار را به عهده مردم بگذارد. در این صورت مردم از حضور برخی شخصیت‌های ملی محروم نمی‌شوند.

گاف جنجالی نماینده عضو جبهه پایداری
نصرا... پژمانفر، رئیس کمیسون اصل ۹۰مجلس، در مناظره با عباس عبدی درباره برجام، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا را آقا خطاب کرد. برهمین اساس محمد مهاجری در واکنش به گاف این نماینده در کانال تلگرامی خود نوشت:« بی سوادی آقای نماینده، ضرب المثل «لیلی مرد بود یا زن» یادتان هست؟ آقای پژمانفر نماینده مشهد که ضد برجام است حتی نمی داند وندی شرمن زن است نه مرد... با اطلاع می‌گویم همه اطلاعات این آقا مخدوش و اکثرا حتی خنده دار است.»

معرفی قاتل ۲ محیط بان
سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: در رابطه با به شهادت رساندن ۲ محیط بان این استان، ۲ شکارچی دستگیر شده بودند اما در بازجویی ها مشخص شد که یکی از این شکارچیان هیچ نقشی در وقوع این حادثه تلخ نداشته است. فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز گفت: قاتل اصلی به صراحت به جرم خود اقرار کرده و گفته است که این ۲ محیط بان زنجانی را خود به تنهایی به شهادت رسانده و شریک جرم نداشته است.

دستگیری کلاهبردار بیت‌کوینی!
قیص محمد ۳۷ ساله از طرف دادگاه فدرال به دلیل دست داشتن در نقل و انتقال بدون مجوز صدها هزار دلار پول و نقض قوانین مقابله با پولشویی مجرم شناخته شده است. عمده این جرایم مالی مربوط به سپتامبر سال ۲۰۲۰ است. این شهروند آمریکایی بنیان گذار ومدیرعامل یک صرافی ارزهای دیجیتالی به نام هیروکوین بود که در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بیشترین حجم فعالیت های خود را انجام داد و نرخ کمیسیون غیرمعمول ۲۵ درصدی از مشتریانش دریافت می کرد.

رفع تصرف از اراضی ملی در ایلام
فرمانده انتظامی استان از رفع تصرف ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر از اراضی ملی به ارزش ۲۲۲ میلیارد ریال در ایلام خبر داد. سردار دلاور القاصی مهر اظهار کرد: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی با هماهنگی مراجع قضائی با اشرافیت اطلاعاتی، ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر از اراضی ملی که به صورت غیر قانونی و با اشکال مختلف به تصرف افراد سودجو درآمده بود شناسایی و رفع تصرف کردند.

دستور توقف «می‌خواهم زنده بمانم»
روابط عمومی فیلیمو با تایید خبر توقف پخش سریال «می‌خواهم زنده بمانم»، اعلام کرد، «قسمت پانزدهم این مجموعه پخش نخواهد شد.» در توضیح روابط عمومی فیلیمو آمده است: با درخواست معاونت اجتماعی نیروی محترم انتظامی، پخش سریال «می خواهم زنده بمانم» تا اطلاع ثانوی متوقف شده است و تیم تولید و ساترا در حال رایزنی برای رفع ابهامات و گفت‌وگو درخصوص نقطه نظرات ایشان است.

نه دایی به عزیزی خادم
شهاب الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان، پیش از اعزام کاروان تیم ملی به کیش از طریق واسطه‌ای به علی دایی پیشنهاد مدیریت فنی تیم ملی را داد که او درخواست عزیزی خادم را در همان نگاه نخست رد و برای تیم ملی آرزوی موفقیت کرد.