شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرمایه‌گذاری

کلاهبرداری بزرگ به بهانه سرمایه‌گذاری در رمزارز

کلاهبرداری بزرگ به بهانه سرمایه‌گذاری در رمزارز
دو نفر از اعضای باند کلاهبرداری که به ‌صورت حرفه‌ای و ماهرانه در خرید و فروش رمز‌ارز دیجیتال فعالیت داشتند و از این طریق اقدام به کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر شدند.

دو نفر از اعضای باند کلاهبرداری که به ‌صورت حرفه‌ای و ماهرانه در خرید و فروش رمز‌ارز دیجیتال فعالیت داشتند و از این طریق اقدام به کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر شدند.

با توجه به ارجاع تعدادی پرونده با موضوع کلاهبرداری در قالب پرداخت سود به شکل رمز‌ارز، رسیدگی به موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار تیم کارآگاهان پلیس فتای بوشهر قرار گرفت.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد مال‌باختگان از طریق اینستاگرام با متهمان آشنا شده و با مشاهده پست‌های تبلیغات بارگذاری‌شده در صفحات آنها با وعده‌های سود سرشار و ارائه سیگنال‌های مطمئن سودآور خرید ارز خارجی، فریب خورده بودند.

مجرمان سایبری در ادامه این ارتباط مجازی با شگردهایی ماهرانه، رمز و آدرس کیف پول الکترونیک آنها را در اختیار گرفته و پس از اعطای سودهایی اندک در زمانی کوتاه، تمامی سرمایه‌ مال‌باختگان را به بهانه ضرر و زیان غیرقابل پیش‌بینی بازار بورس خارجی، از حساب‌های آنان برداشت و کلاهبرداری کردند.

با پی‌جویی سرنخ‌های دیجیتال مجرمانه و استفاده از روش‌های نوین کشف جرائم سایبری و با وجود استفاده از روش‌های پنهان‌ساز هویتی، ضمن احراز هویت واقعی متهمان، شیوه و شگرد مجرمانه این افراد نیز محرز و با هماهنگی مقام قضائی، دو نفر از اعضای اصلی این باند مجرمانه در عملیات هماهنگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند که در مواجهه با مستندات موجود به جرائم ارتکابی خود اعتراف کردند.

سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتای استان بوشهر، با تأیید این خبر گفت: با توجه به شگرد مجرمان دستگیر‌شده و تجهیزات هوشمند به‌دست‌آمده، تعیین میزان دقیق ارزش ریالی و وجوه حاصل از کلاهبرداری این افراد، نیازمند تحقیقات تکمیلی بوده و تاکنون بیش از 40 میلیارد ریال از مجموع سرمایه‌های مال‌باختگان به آنان عودت شده است و اقدامات پلیسی و قضائی تا زمان روشن‌شدن تمامی زوایای پرونده و شناسایی همه مال‌باختگان ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس فتای استان بوشهر هوشیاری، آگاهی و اشراف اولیه کاربران را مهم‌ترین اصل در پیشگیری از کلاهبرداری برشمرد و به شهروندان توصیه کرد: فریب تبلیغات گسترده مرتبط با رمزارزها را که عموما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان منتشر می‌شود، نخورند و قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری یا فعالیت در حوزه رمز‌ارزها و بورس خارجی، حتما اطلاعات فنی و حقوقی لازم را در این زمینه کسب کرده تا بتوانید از سرمایه خود محافظت کنند.
کلاهبرداری به بهانه سرمایه‌گذاری رمز‌ارزی مدتی است که افزایش یافته است.

در یک پرونده دیگر مجرم سایبری به‌خاطر سرقت ارز دیجیتال به ارزش سه‌میلیارد‌و 500 میلیون ریال دستگیر شد. با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای تهران و اعلام شکایت مبنی بر سرقت ارز دیجیتال از او به ارزش تقریبی سه‌میلیاردو 500 میلیون ریال، موضوع در دستور کار پلیس فتای پایتخت قرار گرفت.

شاکی در اظهارات خود عنوان کرد چند وقت پیش در شبکه اجتماعی اینستاگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، آشنا شده است و متهم پس از جلب اعتماد وی به ایمیل شخصی و رمز عبور و حساب ارز دیجیتال او دسترسی پیدا کرده و نقشه‌اش را به اجرا گذاشته است. کارشناسان پلیس فتای تهران بزرگ پس از بررسی‌های همه‌جانبه برای شناسایی مجرم با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی اطلاعاتی از مجرم به دست آوردند و سرانجام این شیاد اینترنتی شناسایی شد.

با به‌دست‌آمدن هویت متهم و پس از تشریفات قضائی توسط تیم عملیات پلیس فتا، مجرم در یکی از محله‌های شرق تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

متهم پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با شاکی به جرم خود اقرار کرد و گفت با هویتی جعلی و جلب اعتماد شاکی و با به‌دست‌آوردن اطلاعات شخصی حساب کاربری قربانی، حدود سه‌میلیاردو 500 میلیون ریال ارز دیجیتال از وی کلاهبرداری کرده است.

سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت نیز هشدار داد: ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این امر مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد. در پرونده دیگری که در این زمینه تشکیل شده است، عامل سرقت یک‌و‌نیم بیت‌کوین به دام افتاد. با شکایت یک شهروند مشهدی مبنی بر سرقت ارزهای دیجیتالی‌اش با ارزشی بالغ بر ۱۵هزار دلار رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

زن مال‌باخته به‌دنبال ضرر هنگفت مالی خود در حالی ‌که تمام سرمایه مالی چندساله‌اش را ازدست‌رفته می‌دید، عنوان کرد در جمع دوستانش شنیده بود آینده ارزهای دیجیتالی شگفت‌انگیز است و سرمایه‌گذار در این بخش از آورده مالی چشمگیری برخوردار خواهد شد. در نتیجه او نیز با طمع کسب منفعت مالی بدون دانش فنی و مهارت در حوزه رمز‌ارز سرمایه زندگی و تمام پس‌انداز مالی و سرپناه خود را در این مسیر سرمایه‌گذاری کرد و پس از چند روز متوجه شد فردی با دسترسی به رمز او موفق به سرقت بیت‌کوین‌ها شده است.

کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات متهم را دستگیر کردند و مشخص شد عامل ایجاد کیف پول با دسترسی به رمز ۲۴‌رقمی اقدام به سرقت و فروش بیت‌کوین کرده است.

کارشناسان پلیس فتای استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد نیز در ماجرایی دیگر پرونده کلاهبرداری اینترنتی با موضوع سرمایه‌گذاری با ارز دیجیتال را رسیدگی و متهمان را دستگیر کردند. این افراد با سوء‌استفاده از اعتماد کاربران همچنین استفاده از عناوین ادارات دولتی در بستر اینترنت اهداف مجرمانه خود را عملی می‌کردند.

با شکایت شهروندی مبنی بر اینکه سایتی از او به بهانه سرمایه‌گذاری و دریافت سود به‌ صورت ارز دیجیتال کلاهبرداری کرده است، تحقیق در‌این‌باره آغاز شد.

شاکی در تحقیقات مقدماتی اظهار کرد: توسط یکی از آشنایان با وب‌سایتی که تحت عنوان سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کرد، آشنا شدم؛ بنده نیز با اعتماد بی‌جا و بدون انجام تحقیقات در این زمینه اقدام به عضوشدن در این وب‌سایت کردم و ۹۰۰ میلیون ریال جهت سرمایه‌گذاری به حساب متهم و فرد ناشناس دیگری انتقال دادم و قرار شد پس از گذشت یک ماه طی یک نوبت مبالغی به‌عنوان سود حاصل از سرمایه‌گذاری پرداخت شود که با گذشت مدتی متوجه شدم وب‌سایت مذکور از دسترس خارج شده و دیگر فعالیتی ندارد.

بلافاصله با انجام اقدامات فنی و پلیسی توسط کارشناسان پلیس فتا متهمان که به‌ صورت شرکت‌های هرمی فعالیت داشتند، شناسایی شدند و پس از مسدودسازی حساب‌های مالی، پرونده آنها برای سیر مراحل قانونی به مقامات قضائی تحویل داده شد.

منبع : شرق