شهر خبر

پیش از ترک صنعاء؛

«گریفیتس» به ناکامی تلاش‌هایش برای برقراری آتش بس دریمن اذعان کرد

«گریفیتس» به ناکامی تلاش‌هایش برای برقراری آتش بس دریمن اذعان کرد

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن که به صنعاء سفر کرده بود، پیش از ترک این شهر به ناکامی تلاش هایش برای برقراری صلح در یمن اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن که به صنعاء سفر کرده بود، پیش از ترک این شهر سخنانی را در خصوص تحولات یمن مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، گریفیتس ضمن اذعان به ناکامی تلاش هایش برای برقراری آتش بس در یمن، گفت: سازمان ملل تلاش های فراوانی را برای برقراری آتش بس سراسری در یمن انجام داد اما این تلاش ها به ثمر ننشست.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن افزود: ما چندین بار با مقامات یمنی و سعودی در ریاض درباره طرح آتش‌بس رایزنی کردیم و حتی در مسقط هم این مسأله بررسی شد، اما در نهایت به نتیجه ای نرسیدیم.

وی اظهار داشت: محروم کردن یمنی‌ها از امیدوار بودن به تمام شدن درد و رنج هایشان در آینده نزدیک ناعادلانه است. هیچ کسی نمی‌تواند بیش از من ناامید باشد. خواسته ما کاملاً مشخص است و آن، پایان جنگ است.

پیشتر، «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش «أنصارالله» یمن در سخنانی گفت: عملیات نظامی اخیر نیروهای یمنی در جیزان در واکنش به جنایات عربستان سعودی انجام شد. این عضو دفتر سیاسی جنبش أنصارالله افزود: نیروهای یمنی نشان دادند که پس از ۷ سال از جنگ سعودی علیه یمن می‌توانند به تجاوزات آن پاسخ دهند.

القحوم در ادامه یادآور شد: قدرت نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقایسه با ۷ سال گذشته بیش از پیش افزایش یافته است. این واقعیتی است که دشمن سعودی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

وی اظهار داشت: عربستان سعودی باید بداند که نیروهای یمنی گزینه‌های فراوانی برای پاسخگویی به جنایات آن در اختیار دارند. چندی پیش، اداره اطلاع رسانی جنگی یمن، تصاویری از عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در محور جیزان منتشر کرد که طی آن نیروهای یمنی به سوی مرز حمله کرده و به عمق عربستان زده اند.

تصاویر مذکور، حمله غافلگیرانه به متجاوزان سعودی را به نمایش گذاشتند. در این تصاویر، عناصر متجاوز مشاهده شدند که به سرعت به داخل عمق عربستان گریختند. برخی از آنها نیز به هلاکت رسیده و تعدادی نیز اسیر شدند. تصاویر پخش شده از انهدام ادوات و تجهیزات نظامی ارتش عربستان و تسلط نیروهای یمنی بر مواضع آنها حکایت دارد. در این تصاویر همچنین اجساد نظامیان کشته شده سعودی به نمایش درآمده است.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که نیروهای مقاومت یمن در جریان عملیات بزرگ جیزان موفق شدند بیش از ۸۰ عنصر مزدور سعودی را به هلاکت رسانده و یا زخمی کنند. این درحالی است که دهها تَن از مزدوران نیز به اسارت یمنی‌ها درآمدند.