شهرخبر

صالحی به گروسی نامه نوشت

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین از ارسال نامه علی اکبر صالحی به گروسی خبر داد و گفت: در این نامه آمده ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفتگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده ها را برای یک ماه دیگر ادامه می دهد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، از ارسال نامه «علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. 

غریب آبادی افزود: در این نامه که در واقع پاسخ به نامه هفته قبل آقای گروسی می باشد و بخش کوتاهی از آن در گزارش اخیر مدیرکل نیز آمده، به گفتگوی تلفنی دو طرف درخصوص سرنوشت تفاهم فنی مشترک که در سوم خردادماه منقضی شد، اشاره شد و آمده است: «همانگونه که گفتم، ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفتگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده ها را برای یک ماه دیگر ادامه می دهد.» 

نماینده دائم کشورمان همچنین گفت که این نامه به تعاملات موجود فیمابین ایران و آژانس در حوزه پادمان نیز پرداخته و در آن آمده است: «ایران تاکنون حداکثر تلاش خود را در همکاری با آژانس به شیوه ای محتوایی و با ارائه توضیحات و پاسخ های ضروری به عمل آورده است. ما از آمادگی آژانس برای تعامل فعالانه و متمرکز با ایران با هدف حل و فصل چند موضوع پادمانی، بدون تاخیر، استقبال می کنیم و به طور جدی انتظار داریم که این تعامل متقابل، بزودی منجر به نتیجه عملی در این زمینه شود.»

گفتنی است؛  ژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش در گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۶ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در این گزارش که برای اعضای شورای حکام ارسال شده و به رویت برخی رسانه‌های بین‌المللی رسیده میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را ۳۲۴۱ کیلوگرم برآورد کرده اما تصریح کرده که قادر به ارائه رقم دقیق از میزان کل ذخایر اورانیوم ایران نیست. 

آژانس اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام رسیده استآژانس اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام رسیده است

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با اشاره به گزارش جدید گروسی اعلام کرد که آژانس هیچ دسترسی فراتر از پادمان نداشته است.

غریب آبادی: آژانس هیچ دسترسی فراتر از پادمان نداشته استغریب آبادی: آژانس هیچ دسترسی فراتر از پادمان نداشته است

به گزارش فارس، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم خرداد ماه تفاهم سه ماهه اسفند ماه ۱۳۹۹ را برای یک ماه دیگر تمدید کردند و براساس اظهارات غریب آبادی، داده‌های دوربین‌ها در سه ماه گذشته به آژانس داده نمی‌شود و داده‌های یک ماه پیش‌رو هم نزد ایران باقی می‌ماند.

در همین خصوص «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس اظهار داشت: داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی‌شود و داده‌های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده‌ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود. 

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشستی خبری ضمن تایید تمدید یک ماهه تفاهم مزبور تا ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) اعلام کرد: اطلاعات [دوربین‌ها] تا یک ماه آینده نیز تحویل آژانس نخواهد شد و در خصوص تأثیر روند  انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر تداوم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «من نگرانی ندارم، اطمینان دارم دولت بعدی ایران نیز به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این به نفع همه خواهد بود».