به گزارش برنا؛ روز گذشته معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رییس جمهور با انتشار پستی در توئیتر خود، از ارسال لایحه معروف «رومینا» به مجلس شورای اسلامی خبر داد. حال باید دید آیا این لایحه نیز مانند لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت قرار است ماه‌ها در انتظار رسیدگی قرار گیرد یا خیر؟

علی زنجانی حسنلوئی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر قید دو فوریت جهت رسیدگی به  لایحه معرف به «رومینا» گفت: باتوجه به فرزندکشی‌های اخیر و التهابی که در جامعه ایجاد شده است لازم بود نسبت به تهیه و ارسال لایحه اشد مجازات برای فرزندکشی به مجلس شورای اسلامی اقدام شود که خوشبختانه انجام شد و این لایحه به مجلس آمد.

او افزود: کمیسیون اصلی رسیدگی به این لایحه، کمیسیون اجتماعی‌ست اما قاعدتا درخصوص بررسی نحوه اشد مجازات در کمیسیون حقوقی و قضائی نیز مطرح خواهد شد اما به طور کلی باتوجه به فضای ملتهب جامعه، نظر بنده این است که این لایحه با قید دو فوریت در صحن علنی مورد رسیدگی قرار گیرد.

زنجانی با بیان اینکه به طور جدی پیگیر رسیدگی به این لایحه هستیم، تصریح کرد: حتما رسیدگی به این لایحه در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار خواهد داشت و به جد پیگیر آن هستیم چون مردم ما به شدت عاطفی هستند و وقوع اتفاقاتی چون فرزندکشی و بدتر از آن مثله کردن فرزند، فضای عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در جامعه می‌شود بنابراین باید هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد اشد مجازات برای فرزندکشی اقدام کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چقدر طول می‌کشد این لایحه به صحن علنی و سپس شورای نگهبان برود؟ گفت: درحال حاضر لایحه به مجلس آمده و باید پس از بررسی در کمیسیون‌های اصلی و فرعی حتما با قید فوریت به صحن علنی برود و سپس نظر شورای نگهبان اخذ شود تا این لایحه تبدیل به قانونی در جامعه شود که پیرو اجرای آن، دیگر شاهد فرزندکشی نباشیم یعنی به عبارت دیگر، کسی جرات نکند فرزند خود را به راحتی بکشد.

او افزود: رسیدگی به این لایحه بستگی به مدت زمان رسیدگی در کمیسیون‌ها و سپس صحن علنی مجلس دارد اما لازم به ذکر است که بگویم حتما در اولویت‌های ما قرار خواهد داشت.

زنجانی با اشاره به ابعادی که قرار است مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در ایجاد اشد مجازات برای فرزندکشی فقط افزایش نوع مجازات مدنظر ما نیست بلکه به لحاظ فرهنگی و اقتصادی نیز این موضوع را مورد بررسی و کنکاش قرار خواهیم داد تا به تمام ابعاد موضوع فرزندکشی رسیدگی و یک قانون جامع و کاربردی در کشور اجرا شود.

//انتهای پیام:۳