شهر خبر

عرفانی: خلأ قهرمان، ادبیات را آزار می‌دهد/ مسئولین دلسوز، برنامه ۵ ساله برای تحول در ادبیات تدوین کنند


عرفانی: خلأ قهرمان، ادبیات را آزار می‌دهد/ مسئولین دلسوز، برنامه 5 ساله برای تحول در ادبیات تدوین کنند

سارا عرفانی، نویسنده رمان «پنجشنبه فیروزه‌ای» معتقد است که باید تمرکز ویژه‌ای روی نمایش قهرمان‌ها بگذاریم و آنها را در آثار داستانی و کتاب‌هایمان نمایش دهیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سارا عرفانی ضمن ارزیابی وضعیت ادبیات داستانی کشورمان گفت: نمی‌خواهم ارزش‌گذاری کنم در جایی که اکنون حضور داریم، خوب است یا بد، اما باید خیلی بهتر از اینها شود. بعد از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و کتاب‌های انبوهی که تاکنون نوشته شده است، نویسندگان ما باید قوی‌تر از قبل عمل کنند. دقت کنید که سوژه‌ داریم اما در تکنیک و اجرا دچار ضعفیم. نگاه من فراتر از دولت‌‌ها و ارگان‌های حکومتی است اما به نظرم مسئولین باید دلسوز ادبیات باشند. چه خوب است که یک عده مأموریت پیدا کنند تا ریشه‌یابی کنند که چرا در آثار داستانی و نمایشی‌مان قهرمان‌های فوق‌العاده نداریم؟ باید با تشکیل اتاق فکرهایی، برنامه 5 ساله نوشته شود تا قهرمان‌ها را پیدا کنیم و درباره‌شان اثر بسازیم. چه فیلم سینمایی، چه کتاب و ... ناشران و مسئولین فقط می خواهند تعداد آثارشان درباره شهدا بالا برود. این موضوع فایده ندارد.

وی اضافه کرد: من عاشق زندگی‌نامه شهدا هستم و درباره آنان نوشته‌ام اما به نظرم نسل امروز نسبت به زمان ما فرق کرده است. اینکه بخواهیم کتابی معمولی بنویسیم و توقع داشته باشیم که جوان ما بخواند، فایده ندارد. نویسنده باید از تکنیک‌های روز استفاده کند. اگر نویسنده‌ها خودشان خواستند و با حق‌التألیف‌های کمی که پرداخت می‌شود، کاری کردند، کتابی نوشته می‌شود اما کسی دلسوزی نمی‌کند. باید برای اتاق فکرها هزینه کرد تا تعدادی کارهای فاخر تولید شود که ماندگار بماند.

نویسنده کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» با اشاره به اثر جدید خود گفت: کتاب جدیدم، زندگی‌نامه یکی از بچه‌های جهادگر به نام امیرمحمد اژدری است که در یکی از مأموریت‌های جهادی به شهادت می‌رسد. زندگی ایشان را همراه با یکی از نویسندگان جوان، خانم مریم السادات علویان، به صورت داستان نوشتم. این کتاب صرفاً روایت و خاطره نیست بلکه فضای داستانی دارد و نکته مهم آن این است که راوی آن اول شخص است. به عبارت دیگر همه اتفاقات از زبان خود امیرمحمد یعنی خود شهید روایت می‌شود. این کار بسیار سخت و پیچیده است اما چون او را از سال‌ها پیش می‌شناختم این جسارت را به خرج دادم وگرنه نزدیک شدن به فضای ذهنی این شهید بزرگوار کار بسیار سختی است. فکر می‌کنم تاکنون کتابی درباره شهدا که از زبان خود شهید روایت شده باشد، نداشتیم.

عرفانی درباره ویژگی‌های این جهادگر گفت: امیرمحمد اژدری جوان 25 ساله‌ای است که سال‌ها کار جهادی انجام می‌داده و قائم مقام قرارگاه امام رضا علیه السلام بوده است. به گفته بسیاری از نزدیکان این شهید، او علیرغم اینکه 25 سال سن داشت اما به اندازه یک پیرمرد 70 ساله کار جهادی انجام داده بود. یک پسر پولدار شمرونی را تصور کنید که ناگهان از همه امکاناتی که در اختیارش بوده دست می‌کشد و سراغ مردم محروم می‌رود. او در طول عمر خود هر کار جهادی که توانست انجام داد. 

وی با اشاره به روند نگارش این کتاب گفت: این شهید دوستان زیادی داشت که لازم بود با آنان صحبت کنیم و به همین دلیل روند نوشتن این کتاب بسیار طولانی شد، اما به زودی این اثر توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ می‌رسد. 

انتهای پیام/