شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات

راهکارهای مقابله با مافیای واردات

کارشناس اقتصادی گفت: ارز ارزان قیمت و موضوع ثبت سفارش، منجر به ایجاد رانت و مافیای واردات در کشور شده است.

حمید خدادادحسینی کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص واردات مخرب و راهکارهای مقابله با آن تصریح کرد: باید مدیریت واردات انجام بگیرد و نگاه سیستمی و چرخه مدیریتی مناسب از قانون گذاری، اجرا تا نظارت داشته باشیم.

وی افزود: عارضه‌های موجود در قانون، اجرا و نظارت، باعث پدیده مافیای واردات شده است. خود دولت که باید جایگاه نظارتی داشته باشد، مجری شده است و این مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

خدادادحسینی گفت: علاوه بر انحصار و تبعیض و رانت دار شدن برخی افراد، بنگاه‌های وارداتی هم مشکلاتی دارند، این بنگاه‌ها نگاه سود مدارانه دارند.

وی بیان کرد: برخی از بنگاه‌های وارداتی ، کالای خارجی را به اسم کالای داخلی ارائه می‌کنند، چون بهای تولید در خارج ارزانتر از داخل است و این روند به تولید کمکی نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: رانت های اطلاعاتی در بخش واردات وجود دارد و تبعیض در صدور مجوز واردات داریم. برخی بنگاه های اقتصادی صادراتی بخشی از ارزها را وارد کشور نمی کنند یا به واردات اقلامی می پردازند که برای کشور ضروری نیست.

وی ادامه داد: انتظار داریم تولید کننده کالا را با هزینه کم و کیفیت خوب تولید کند اما متاسفانه هزینه های تولید در کشور افزایش پیدا کرده و کیفیت هم مطلوب نشده پس مردم هنوز به دنبال اجناس وارداتی هستند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکارهای مقابله با مافیای واردات بیان کرد: باید برنامه هایی داشته باشیم که مسئولان را الزام به پاسخگویی کند همچنین حمایت از تولید داخلی خود به خود جلوی مافیای واردات را می گیرد.

یک قانون در گمرکات مختلف به چند صورت اجرا می‌شود

در ادامه مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: کالا‌های گروه چهار یا ممنوعه که ثبت سفارش بانکی ندارند، در گمرکات متوقف شده است، اما اگر بانک مرکزی تایید کند که ثبت سفارش کالا‌های متوقف شده بانکی است؛ ما مجبوریم که رفع توقیف کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است قوانین خوبی در بخش واردات داشته باشیم، اما در اجرا به خوبی به آن عمل نمی شود و یا ممکن است یک قانون در کشور به چند صورت اجرا شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: اگر این روند اصلاح نشود، روند واردات اصلاح نخواهد شد. به عنوان مثال در مرز بازرگان ثبت سفارش کالا چک می‌شود، اما این قانون در مناطق آزاد یا گمرک بندر رجایی به خوبی اجرا نمی‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در بحث تولید در ۴ ماهه ابتدای سال ۹۹ تولیدکنندگان با بدترین شرایط واردات مواد اولیه مواجه بودند، گمرک با ترخیص ۹۰ درصدی کالاها تا حدودی این شرایط را بهبود بخشید و تولید کمی رونق گرفت.

 ارز ارزان قیمت و امضا‌های طلایی، پایه‌های اصلی مافیای واردات

در ادامه برنامه پرتو پوریا کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص دلایل ایجاد مافیای واردات گفت: اولین دلیل ایجاد مافیای واردات، ارز ارزان قیمت است و دومین موضوع ثبت سفارش است که منجر به ایجاد رانت و انحصار در واردات شده است. ما در اغلب کالا‌های وارداتی، سلطان و مافیا داریم. انحصار در بیشتر کالا‌های اساسی وجود دارد.

وی افزود: قدرت گمرک در دو گانه‌ای گیر کرده است. کمیته مرکزی فشار وارد می‌کند تا منشا ارز مشخص شود و از طرفی فشار دیگر هم جمع شدن کالا در گمرک است که مشکلاتی را در داخل کشور به وجود می‌آورد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: وقتی ثبت سفارش موز گرفته شد، قیمت موز در داخل کشور سر به فلک کشید و با فشار مافیا، ثبت سفارش آزاد شد و وارد کنندگان سود هنگفتی کردند.

 پوریا گفت: ابزار ثبت سفارش نمی‌تواند واردات را کنترل کند. باید استراتژی تولید صنعتی داشته باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ارز ارزان قیمت و امضا‌های طلایی، پایه‌های اصلی مافیای واردات در ایران هستند.

او در خصوص راهکار حذف مافیای واردات توضیح داد: حذف ثبت سفارش و کارت بازرگانی باید انجام گیرد همچنین سامانه ها باید حذف شوند و از استراتژی جایگزین استفاده کنیم. رانت باید در آخر زنحیره واردات به دست مصرف کننده نهایی برسد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان