شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دانشگاه آزاد#شورای سیاست‌گذاری

تشکیل گروه‌های جهادی در سطح اساتید دانشگاه آزاد / ضرورت طرح موضوع آینده‌اندیشی و آیندۀ انقلاب در نشستهای هم‌اندیشی اساتید


تشکیل گروه‌های جهادی در سطح اساتید دانشگاه آزاد / ضرورت طرح موضوع آینده‌اندیشی و آیندۀ انقلاب در نشستهای هم‌اندیشی اساتید

ضرورت طرح موضوع آینده‌اندیشی و آیندۀ انقلاب در نشستهای هم‌اندیشی اساتید و ، ساماندهی گروه‌های مجازی دانشگاهی در راستای گروه‌های هم‌اندیشی مجازی از مهم‌ترین موضوعات جلسه شورای سیاست‌گذاری مرکز هم‌اندیشی اساتید بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، جلسه شورای سیاست‌گذاری مرکز هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌ها با حضور حجت‌الاسلام تقوی معاون فرهنگی ــ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام حبیب محمد نژاد، مدیر هم‌اندیشی و دانش‌افزایی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و نیز با حضور برخی دبیران شورای هم‌اندیشی دانشگاه‌ها عصر امروز در مکان نهاد مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدنژاد در این نشست گفت: شرایط کشور شرایط خاصی است و  هر چقدر بتوانیم تعامل و ارتباط خودمان را با اساتید به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر نظام اسلامی برقرار کنیم و بتوانیم در خدمت آنان باشیم، به وظیفه دینی و انقلابی خودمان عمل کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه این مرکز دارای چهار مأموریت است، گفت: آیکی از مأموریت‌های آن، نشست‌های هم‌اندیشی است که مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سند اسلامی شدن برای ایجاد ارتباط با بدنۀ اجرایی نظام است تا نهادهای علمی و دانشی کشور که همان دانشگاه‌ها هستند، بتوانند ارتباط کارآمدی با مجموعه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر داشته باشند.

محمدنژاد افزود: یکی دیگر از مأموریت‌های این مرکز، برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای تمام اساتید است که مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ 10 عنوان دارد: 5 تا از آنها مربوط به مهارت‌افزایی اساتید و 5 تا از آنها مربوط به بحث‌های معرفتی ـ دانشی است. این بخش در راستای مأموریت هم‌اندیشی تعریف شده است. 

مدیر هم‌اندیشی و دانش‌افزایی ادامه داد: سومین مأموریت آن مرکز، اجرای برنامه‌های فرهنگی و فوق برنامه برای اساتید است. چهارمین مأموریتِ حیطۀ مرکز هم‌اندیشی، برگزاری دوره‌های ویژه و تخصصی برای اساتید معارف است. این دوره‌ها دو بخش دارد: دوره‌های مهارت‌افزایی مثل روش تدریس، ابزارهای جدید ارائۀ دانش، ارتباط استاد و دانشجو و فنون مقاله‌نویسی. در سال جاری، تمام اساتید به دلیل وجود شرایط کرونا، دوره‌های آموزشی دربارۀ نحوۀ تدریس در فضای مجازی را آموزش دیدند. دومین بخش، دانش‌افزایی استادید است. این امور با کارگروه‌هایی تخصصی که در مجموعه ایجاد کردیم، اداره می‌شوند.

محمدنژاد با اشاره به اینکه پایۀ کار را دورۀ معارف مهدوی برای  اساتید رشتۀ معارف قرار دادیم، گفت: در این راستا اساتید بنام این حوزه از جمله حجج اسلام بهروزی لک، پورسیدآقایی، متوسل و ... از اعضای کارگروه مهدویت هستند. در نهایت ا ینکه این مرکز سعی دارد با مشاورۀ اساتید کار را پیش ببرد و امور به صورت تخصصی باشد و نگاه سازمانی اداری نیست. 

وی افزود: به لحاظ کیفی موضوعاتی که در نشست‌های هم‌اندیشی داریم، مباحث دینی اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، تخصصی داریم که به ترتیبِ اهمیت موضوع در سال‌های 98 و 99، بیانیۀ گام دوم مقام معظم رهبری بیشترین دستاورد را در نشست‌های هم‌اندیشی ما داشت. دستاوردهای انقلاب اسلامی، تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی، سواد رسانه‌ای و فضای مجازی، پروژه نفوذ، روش تدریس، تعامل حوزه و دانشگاه، علم و دین، اقتصاد مقاومتی و بررسی منظومۀ فکری امام و رهبری بیشترین موضوعاتی بودند که مورد هم‌اندیشی اساتید کشور قرار گرفتند.

مدیر هم‌اندیشی و دانش‌افزایی تشکیل هسته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مرکز معرفی کرد و گفت: در برخی دانشگاه‌ها، مرتبط با رشتۀ تخصصی خود، هسته‌های تخصصی شکل دادیم تا بر سر آن مسائل به گفت‌وگو بنشینند؛ مثلاً دانشگاه‌ها بین‌الملل، هستۀ روابط بین‌الملل ما را بر عهده گرفته است تا نشست‌های آنها بر محور اساتید بین‌الملل باشد. امیداوریم این نشست‌ها به صورت عمومی و خصوصی در سطح کشور برگزار شود و موضوعاتی که مطرح شود که نیاز روز جامعه است مثل تربیت فرزند و اصلاح سبک زندگی.

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این نشست گفت: خیلی از مسائل به عنوان چالش در دانشگاه‌ها وجود دارد. یکسری موضوعات یک‌سویه مطرح می‌شود که در فلان موضوع سیاسی باید مطرح شود. هم‌اندیشی که مدنظرمان است صورت نمی‌گیرد.

وی با تصریح بر اینکه باید نیازسنجی شود و هم‌اندیشی باید به معنای واقعی صورت گیرد، گفت: گاهی اوقات اساتید جرأت نمی‌کنند مطالب دلخواه خود را مطرح کنند. چالش دیگر، تداخل وظایف بین اساتید هم‌اندیشی و معاونت فرهنگی است. گاهی عناوین موضوع شورای هم‌اندیشی دانشگاه‌ها با موضوع معاونت فرهنگی تداخل می‌یابد که لاینحل است.

طاهره فهیمی نجم، دبیرشورای هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی در این نشست با اشاره به مثمر ثمر بودن نشست‌های هم‌اندیشی اساتید گفت: ما در کنار کارهای کلیشه‌ای که در دانشگاه داریم مثل برگزاری مسابقات، فعالیت‌های بسیار سودمندی در راستای نشست‌های هم‌اندیشی صورت دادیم؛ از جملۀ آنها تشکیل گروه‌های جهادی اساتید دانشگاهی است؛ تنها یکی از اقدامات این گروه، مجمع خیرین اساتید است که نیمۀ رمضان امسال توفیق یافتند 14 زندانی را آزاد کنند. یا اساتیدی که در رشته‌های مرتبط با خود خدمات جهادی ارائه می‌دهند؛ مثل پزشکانی که در مناطق محروم به درمان بیماران می‌پردازند. انتظار داریم این فعالیت‌ها مورد رصد قرار گیرد و از اساتید این عرصه تقدیر به عمل آید.

جذابیت‌ بخشی به برنامه‌ها و موضوعات مثل جریان‌شناسی و آینده‌اندیشی، ساماندهی گروه‌های مجازی دانشگاهی در راستای گروه‌های هم‌اندیشی مجازی با محوریت حل مسائل استاد، دانشجو و جامعه، ایجاد ارتباط بین استاد و دانشجو در بحث هم‌اندیشی، تقویت الگوهای عملیاتی در ارتباط بین دانشگاه و جامعه، چالش بین معاونت آموزشی با نهاد رهبری دانشگاه‌ها در موضوع شورای هم‌اندیشی و دانش‌افزایی اساتید که ذیل نهاد است، از دیگر مسائل مطرح در این نشست بود.

فهیمی نجم، در پاسخ به چالش موجود بین معاونت آموزشی با نهاد رهبری در تأمین امکانات آموزش و دوره‌های هم‌اندیشی دانشگاه‌ها که از سوی دکتر لاری مطرح شد، گفت: حداقل در دانشگاه آزاد اسلامی که شورای هم‌اندیشی تشکیل دادیم، رئیس نهاد، رئیس دانشگاه، مسئول آموزش و پژوهش دانشگاه حضور دارند؛ با وجود آنکه دبیر این شورا، رئیس نهاد است، اما در تأمین بودجۀ مربوط به آموزش اساتید مثل «طرح ضیافت»، معاونت آموزش این امر را بر عهده می‌گیرد و ما چالشی در این زمینه نداریم. پس ضروری است که خود معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارتین چارتی را برای برطرف شدن این چالش تنظیم کنند، چرا که هدفمان ارتقای سطح اساتید است.

انتهای‌پیام/