شهر خبر

عضو خبرگان رهبری: در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی انتخابات مهندسی می‌شود

آیت الله اراکی، عضو شورای عالی حوزه و عضو خبرگان رهبری گفت: در کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان سرمایه داران و نظام سرمایه حاکم است و بر اساس برنامه‌ای که سرمایه داران در کشور سازماندهی کرده‌اند و حتی بر محور تکنیک مهندسی اجتماعی رأی را سرمایه داران معین می‌کنند و نقشی برای مردم در انتخابات نیست.

آیت الله محسن اراکی

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبرگزاری حوزه، گفت‌وگویی با آیت الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه و عضو خبرگان رهبری انجام داده است که در آن به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری پرداخته شده است. بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

همانطوری که امام راحل در زمان خود و رهبر معظم انقلاب نیز امروز به طور مکرر تأکید فرمودند «که انتخابات سرنوشت مملکت را تعیین می‌کند» و واقعا هم این گونه است، چرا که در مملکت ما انتخابات یعنی حضور مردم و حضور مردم هم تعیین کننده است. الان در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی، نقشی برای مردم در انتخابات قائل نیستند و انتخابات، به طوری مهندسی می‌شود و حتی طوری در قانون خودشان مهندسی کرده‌اند که نقشی برای مردم در انتخابات وجود ندارد. 

تفاوت انتخابات در ایران و کشورهای مدعی دموکراسی

در کشورهایی مانند امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان سرمایه داران و نظام سرمایه حاکم است و براساس برنامه‌ای که سرمایه داران در کشور سازماندهی کرده‌اند و حتی بر محور تکنیک مهندسی اجتماعی رأی را سرمایه داران معین می‌کنند و نقشی برای مردم در انتخابات نیست و لذا همیشه منتخبین وابسته به جریان سرمایه داری، حاکم بر این کشورها می‌باشند و حکومت می‌کنند. 

توجه دارید که نهضت ۹۹ درصدی آمریکا و نظیر همین حالت در فرانسه و تحرکاتی که در انگلیس ایجاد شده بود در ادامه همین نظام سرمایه داری بود. مردم به تدریج احساس می‌کنند، کسانی که تکلیف آن‌ها را تعیین می‌کنند و همه قدرت در دست آن‌ها است، یک درصد جامعه هستند که آن هم سرمایه داران هستند و  هیچ نقشی برای مردم در این راستا نیست. 

انتخابات در ایران اسلامی، کاملا برعکس است. مردم تعیین کننده هستند. دلیل ما روشن است. از سویی افرادی انتخاب می‌شوند که هیچ جریان سیاسی خاصی با آن‌ها نبوده، دفعتا جلو می‌آیند و خودشان را مطرح کنند. می‌توانند برنامه و شعارهایی را ارائه دهند و کاری کنند که نظر اکثریت مردم را جلب کنند. مثلا در دوره آقای احمدی نژاد، کسی ایشان را نمی‌شناخت. توانست وارد انتخابات شود و نظر مردم را به خود جلب کند و دو دوره رئیس جمهور ایران شود. با این که آدم ناشناخته‌ای بود. 

حتی خود ما و عامه مردم قبل از این که رئیس دولت نهم و دهم وارد عرصه انتخابات شود، او را نمی‌شناختیم. این نشان دهنده این است، آنچه در نظام جمهوری اسلامی حاکم است، رأی مردم است. حالا اینکه این رأی به چه شکلی بدست می‌آید و آیا به دست آوردن رأی و نظر مردم چگونه می‌باشد؛ آن بحث دیگری است. به هر حال در انتخابات ایران، رأی مردم تعیین کننده است و به همین دلیل انتخابات در ایران مهم و نقش اول اهمیت را دارد. 

اما نکته‌ای که از نظر دینی و نظام سیاسی اسلام، باید به آن توجه کرد، این است که در نظام سیاسی اسلام، قدرت را مردم می‌سازند و مشروعیت را خدای متعال تعیین می‌کند. خدا تعیین می‌کند که چه کسی اصلح است و چه کسی حق حاکمیت دارد. این مشروعیت از سوی خدا و طبق معیارهای الهی تعیین می‌شود، حضرت حق تعالی معین می‌کند که چه کسی حق حاکمیت را دارد.