به گزارش برنا، سیدرسول موسوی دستیار وزیر خارجه و  مسئول آسیای  جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران  که اول این هفته  وارد کابل شده بود با معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، عطامحمدنور دبیرکل شاخه جدید حزب جمعیت اسلامی، ضیاالحق امرخیل استاندار ننگرهار و حضرت علی رئیس شورای استانی ننگرهار و از فرماندهان سابق جهادی و همچنین در قندهار نیز با مقامات محلی دیدارهای انجام داده است.

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که میرویس ناب سرپرست و معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان روز شنبه با «سید رسول موسوی»، در مقر وزارت خارجه دیدار و در باره روابط دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند.

میرویس ناب در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به موسوی، با وی پیرامون آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و روند مذاکرات صلح افغانستان سخن گفت و  تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از موضع دولت و مردم افغانستان در مذاکرات صلح و تلاش‌های آن‌ کشور در ایجاد اجماع منطقه‌ ای برای حمایت از این روند را مهم و ارزنده خوانده است.

موسوی هم در این دیدار با تشریح اهداف سفرش به افغانستان، روابط بین افغانستان و ایران را تاریخی و قابل اعتماد دانسته، بر تداوم حمایت ایران از روند گفت‌وگوهای صلح، افغانستان با ثبات و حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته تأکید کرده است.

دو طرف همچنان در مورد اهمیت امضای سند جامع همکاری‌های بین افغانستان و ایران، تقویت روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های بهداشتی، آموزشی، مرزی و کنسولی بین دو کشور و نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین صلح در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

موسوی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه سفرهای استانی خود در افغانستان را آغاز کرده است که در این سفرها به استان ننگرهار در شرق این کشور و هم مرز با جمهوری اسلامی پاکستان سفر کرده و با استاندار این استان و رئیس شورای استانی ننگرهار دیدار و گفت وگو کرده است.

ضیاالحق امرخیل، استاندار ننگرهار افغانستان در توئیتی نوشته است که در دیدار با مسئول آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باره حفظ و تقویت روابط خوب ایران و افغانستان، روند صلح، توسعه تجارت و مسائل دیگر بحث و تبادل نظر کرده است.

موسوی نیز در باره این سفر خود گفته است که ‌بعد از ۶ ساعت سفر زمینی که به دلیل مسدود بودن برخی از نقاط جاده به طرف استان ننگرهار این سفر وی دو برابر زمان معمول طول کشیده است.

وی افزوده است که در این سفر با ضیاالحق امیرخیل استاندار ننگرهار، اعضا شورای استانی و فرماندهان سابق جهادی از جمله حاجی حضرت علی دیدارهای داشته است.

وی تصریح کرده است که بدون شناخت مشرقی (استانهای ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان) شناخت افغانستان ممکن نیست.