شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#یمن

پاسخ تحقیرآمیز صنعاءبه پیشنهاد سازش سعودی‌ها

سخنرانی «سید عبدالملک الحوثی» آغاز شد

صنعاء در پاسخ به طرح پیشنهادی سازش ائتلاف سعودی ضمن رد هرگونه مرتبط کردن پرونده بشردوستانه یمن به سایر پرونده‌ها، تصاویری تحقیرآمیز از شکست‌های ارتش سعودی در جازان منتشر کرد.

به گزارش مشرق، تقریبا همزمان با سفر «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به صنعاء و پس از آن‌که منابع یمنی از تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر ده‌ها موضع در جنوب غرب عربستان سعودی خبر دادند، تصاویر این عملیات نیز منتشر شد. امری که به نوعی ارتش سعودی را که تلاش دارد خود را در منطقه یک ابرقدرت جلوه دهد، تحقیر می‌کرد.

پایگاه خبری «YNP» یمن در یادداشتی با اشاره به این سفر فرستاده سازمان ملل به یمن، نوشت: «تنها چند ساعت پس از دیدار «مارتین گریفتیس» نماینده سازمان ملل در امور یمن با سید «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن حملات سیاسی و نظامی صنعاء علیه عربستان سعودی بالا گرفت. این در حال بود که برخی گزارش‌های بین‌الملل از پیشنهاد جدید سعودی‌ها به این جنبش خبر می‌دادند.»

نویسنده در تحلیل دیدار رهبر انصارالله یمن با فرستاده سازمان ملل نوشت: «عبدالملک الحوثی در این دیدار با گریفیتس صریح بود و تاکید کرد که کشورش با مرتبط کردن پرونده اوضاع انسانی با موضوعات نظامی یا سیاسی مخالف است. زیرا این حقی است که در کلیه ادیان و قوانین و عرف‌های بین‌المللی به انسان داده شده است. وی از این طریق موضع هیأت مذاکره‌کننده و حتی شورای عالی سیاسی در صنعاء را که این شرط را برای موفقیت هر اقدامی در مسیر حل و فصل سیاسی تعیین کرده، را تقویت کرد».

به اعتقاد نویسنده، رهبر انصارالله در این دیدار تاکید کرد که نباید از اصل حقوق بشر غافل شد و صنعاء با مصالحه بر سر غذا، موجب تحقق طرح‌هایی که ماشین جنگ طی هفت سال نتوانسته آن را به نتیجه برساند، نمی‌شود. این معادله‌ای بود که سعودی‌ها به دنبال تغییر ریشه‌ای آن هستند و آتش‌بس در رأس اولویت‌های آن است تا از این طریق حضور خود در آخرین سنگرش در شمال یمن و به طور مشخص، مأرب را تقویت کند.

عبدالملک الحوثی در این دیدار با اشاره به ضعف سازمان ملل در قبال محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی علیه یمن در بخشهای غذا، دارو و فرآورده‌های نفتی، از نحوه تعامل سازمان ملل با پرونده بشردوستانه یمن و چشم پوشی از شیوه تحریک آمیز ائتلاف عربی که به ملت یمن بر سر غذا و دارو فشار می آورد و به دنبال معامله بر سر سایر پرونده‌ها  است، انتقاد کرد.

اوی تاکید کرد که تحت هر شرایطی این حق ملت یمن است که فرآورده‌های نفتی و خدمات و تسهیلات پزشکی و مواد غذایی در اختیار داشته باشد. محاصره، صرفا مجازاتی جمعی و اقدامی مخالف مصوبات بین المللی و موازین بشردوستانه است و با همه قوانین در تضاد است.

رهبر انصار الله یمن تلاش برای ارتباط قائل شدن میان این حقوق قانونی مستقل از سایر امور با پرونده‌ها دیگر را مصادره آشکار  حداقل حق ملت یمن دانست و تاکید کرد که این معادله هرگز قابل قبول نیست.

در ادامه این یادداشت آمده است: «صرف‌نظر از آن‌چه که در پشت صحنه [این دیدار] گذشت و پیشنهادهایی که گریفتیس حامل آن بود، همزمان با این سفر، صنعاء، تصاویری از عملیات‌ هولناک خود در عمق خاک سعودی را منتشر کرد. داده‌های موجود بیانگر مخالفت صنعاء با سازش آشکار یا پنهان است. این امر کاملا در بیانیه گروه‌ها رسانه‌ای «الاعلام الحربی» یمن که از انتشار کلیپ‌های بیشتر از عملیات‌ نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک سعودی خبر داده، نمایان است».

نگارنده تاکید کرد: عملیاتی که تحقیر و توهینی برای ارتش سعودی  که تلاش می‌کند خود را در منطقه ابرقدرت جلوه دهد، است. ارتشی که در جیزان دچار شکست‌ها و ناکامی‌هایی شده که پیشتر هیچ یک از ارتش‌های جهان، این‌چنین آن را تجربه نکرده‌اند. همزمان با آن، حملات هوایی علیه پایگاه‌های نظامی در جنوب سعودی نیز ادامه دارد.

نویسنده در ادامه به اظهارات «عبدالملک العجری» عضو هیأت مذاکره کننده انصارالله یمن و عضو دفتر سیاسی این جنبش استناد می‌کند که امکان حذف صنعاء در سایه تثبیت موجودیت آن با فداکاری‌های عظیم و گسترده صورت گرفته را غیرممکن می‌داند و می‌گوید که اکنون صنعاء در مقایسه با دشمنانش در منطقه در موقعیتی قدرتمندتر قرار دارد و همین امر، تحمیل معادله سازش را غیرممکن می‌سازد. زیرا صنعاء بر ضرورت توقف تجاوز و محاصره یمن تاکید دارد.

منبع: فارس