رایزنی نماینده روسیه با نماینده اروپا درباره برجام

« میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش از دیدار با «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی  اتحادیه اروپا و دیگر نمایندگان سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات برجام در «وین» خبر داد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، در خصوص این دیدار نوشت: «امروز با آقای انریکه مورا و دیگر همکاران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برای بحث درباره موضوعات مرتبط با مذاکرات وین در خصوص برجام دیدار کردم».

اولیانوف پیش از این با هیأت‌هایی از سه کشور چین و روسیه و جمهوری اسلامی ایران طی نشستی سه‌‌جانبه در وین در خصوص وضعیت فعلی امور و راه‌های پیش‌رو برای احیای برجام دیدار و گفت‌وگو کرد.

یش از این وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز (دوشنبه) نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها و هماهنگی مواضع با حضور روسای هر سه هیأت در محل گرندهتل وین برگزار شد.

طبق این گزارش، هیأت ایرانی در این دیدار نقطه نظرات خود در خصوص متون پیش نویس و موضوعات باقی‌مانده را برای طرف‌های چینی و روس تشریح کرد.

هیأت‌های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تأکید کردند. هر سه هیأت بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تاخیر بی سبب تأکید کردند.

دور پنجم (دور جدید) مذاکرات در وین از چهارم خرداد ماه در شهر وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین یادآور شد: مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. به تعبیر دیگر ما الان به حل موضوعات کلیدی رسیده‌ایم که این موضوعات کلیدی هم باید با دقت صورت بگیرد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه چهارم خرداد ماه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی با بیان این‌که نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این دور از مذاکرات دور آخر خواهد بود، تصریح کرد: تا وقتی منافع کشور تامین نشده، مذاکره ادامه پیدا می‌کند.