شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#پرفروش

پرفروش ترین خودروهای چینی بازار ایران در سال ۱۳۹۹ کدامند؟

با توجه به آمار تولید سال ۱۳۹۹، می توان نتیجه گرفت که به ترتیب خانواده ام وی ام X33 ، جک S5 اتوماتیک و خانواده ام وی ام X22 پرفروش ترین خودروهای چینی بازار ایران هستند.

پرفروش ترین خودروهای چینی بازار ایران در سال ۱۳۹۹ کدامند؟

به گزارش منیبان، با توجه به آمار منتشر شده از سویی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت می توان به این نتیجه رسید که در سال ۱۳۹۹، فعالیت خودروسازان خصوصی در سال گذشته نسبت سال ۱۳۹۸ رشد چندانی را نداشته و در این میان تنها برخی خودروسازان مطرح توانسته اند تا تیراژ تولید محصولات سواری خود را افزایش دهند. به عبارت ساده تر می توان گفت که سهم بازار خودروهای چینی در سال ۱۳۹۹ آنچنان در بازار ایران تغییر نکرده و همچنان با داخلی سازی ۱۴ تا ۳۰ درصد در خطوط تولید مختلف مونتاژ می شوند.

محدودیت های تحریم صنعت خودرو و مشکلات موجود در مسیر انتقال ارز و قطعات منفصله سبب شده تا خودروسازان خصوصی و شرکای چینی شان نتوانند تا برنامه های خود را به صورت کامل محقق کنند. در این میان کاهش ارزش ریال ایران و افزایش نرخ ارز سبب شده تا خرید اکثر محصولات مونتاژی چینی برای عموم اقشار جامعه دشوارتر از گذشته باشد. همین عوامل نیز تا حد قابل توجهی تیراژ بسیاری از خودروهای چینی بازار ایران را نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داده است.

اما در این بین محصولات جدید چینی به بازار ایران معرفی شده اند و این روزها با تیراژ نه چندان زیادی در کارخانه های خصوصی مونتاژ می شوند. با حضور این خودروهای جدید، برای بسیاری این سوال مطرح می شود که کدام یک از خودروهای چینی بیشترین فروش را در بازار ایران دارند؟

برای پاسخ به این سوال باید دانست که بیش از ۹۰ درصد تولیدات خودرو در ایران، مبتنی بر سفارش مشتریان است و این روزها کمتر خودروسازی پیش از ثبت سفارش از سویی مشتری و یا تحلیل قطعی از وضعیت بازار، محصولی را تولید می کند. به عبارت ساده تر می توان گفت که آمار تولید خودروسازان داخلی به آمار فروششان بسیار نزدیک است و در برخی موارد نیز، آمار تولید کمتر از آمار فروش ثبت می شود که همین مسئله، باعث ایجاد تاخیر در تحویل خودروها شده است.

کدام خودروهای چینی بیشترین آمار تولید و فروش را در بازار ایران دارند؟

با توجه به نکته اشاره شده در بخش بالا، می توان خودروهای چینی پرتیراژ را به عنوان پرفروش ترین محصولات این کشور آسیایی در بازار ایران معرفی کرد. بدیهی است که این بررسی بر اساس آمار تولید سال ۱۳۹۹ و گزارش رسمی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت است و در این گزارش، صرفاً بحث پرفروش ترین و پرتیراژترین خودروهای چینی در سال گذشته مطرح می شود.

خانواده ام وی ام X33 در جایگاه نخست پرفروش ترین و پرتیراژترین خودروهای چینی بازار ایران

بنا بر آمار تولید سال ۱۳۹۹ خانواده ام وی ام X33 که شامل X33S و X33S AT Sport می شود، با تیراژ ۷ هزار و ۱۹۴ دستگاه در جایگاه نخست پرفروش ترین و پرتیراژترین خودروهای چینی بازار کشور قرار می گیرد. مدیران خودرو با معرفی نسخه AT Sport ام وی ام X33S توانسته تا در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۴۹ درصد رشد تولید را برای این کراس اوور چینی و مونتاژی ثبت کند.

جک S5 اتوماتیک در جایگاه دوم پرفروش ترین و پرتیراژترین خودروهای چینی بازار ایران

کرمان موتور که مدت ها با عرضه جک S5، رتبه نخست بیشترین تقاضا برای محصولات چینی را به خود اختصاص داده بود، حال به رتبه دوم این فهرست برای کراس اوور مونتاژی خود راضی شده است. این شرکت در سال گذشته ۶ هزار و ۹۲۱ دستگاه جک S5 اتوماتیک را تولید کرده و نسبت به سال ۱۳۹۸، افت تولید ۱۳٫۳ درصدی را برای این محصول داشته است. با این وجود همچنان جک S5 اتوماتیک دو لیتری توربوشارژر پرفروش ترین خودروی کرمان موتور است و پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۰، با حضور جک S5 فیس لیفت ۱٫۵ لیتری توربوشارژر تیراژ تولید این کراس اوور متوسط و چینی در شرکت کرمان موتور افزایش پیدا کند.

خانواده ام وی ام X22 در جایگاه سوم پرفروش ترین و پرتیراژترین خودروهای چینی بازار ایران

نشان چری و مدیران خودرو، حضور فعالی را در بازار خودروهای چینی سال ۱۳۹۹ داشته اند. خانواده ام وی ام X22 که با نسخه های مختلف دنده ای و اتوماتیک در کارخانه مدیران خودرو مونتاژ می شود، در گذشته تیراژ ۶ هزار و ۷۲۳ دستگاه را داشته و به این ترتیب در جایگاه سوم پرفروش ترین و پرتیراژترین خودروهای چینی بازار ایران قرار گرفته است. طی هفته های گذشته شرکت مدیران خودرو تست ها و کلینیک های بازارسنجی ام وی ام X22 فیس لیفت را در اماکنی چون پیست اتومبیلرانی آزادی تهران برگزار کرده و این احتمال داده می شود که با آغاز تولید و فروش این نسخه جدید، خانواده X22 دوباره با رشد تولید در سال ۱۴۰۰ مواجه شوند. بنا بر آمار منتشر شده، خانواده ام وی ام X22 در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد تولید ۱۵۱٫۱ درصد را داشته است.