شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#کتابخوانی#مجموعه

حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ترویج کتاب و کتابخوانی مثبت است


حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ترویج کتاب و کتابخوانی مثبت است

آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار با سرپرست اداره کتابخانه‌های استان قم گفت: حرکت مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حرکتی مثبت و مورد تایید است. بنده نیز این مجموعه را تایید می‌کنم و توفیقات همه دست اندرکاران این مجموعه را از خداوند متعال خواهانم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، سجاد عمرانی، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی استان قم با هدف ارائه گزارش فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در بیت حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، مرجع عالیقدر تشیع با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در این دیدار ضمن تشکر و تقدیر از حضور فعالان و دست اندرکاران حوزه کتاب، کتابخوانی و همچنین کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: محصول پیامبر عزیز و بزرگوار ما کتاب بوده است. آیه «اقراء بسم ربک الذی خلق» نیز بهترین دلیل و مدرک است که خداوند در قرآن مسئله «اقراء» را مطرح کرده است. قرائت کردن مستلزم وجود سواد است. دنبال سواد و سوادآموزی رفتن یک امر مهم و بزرگی است که باید درباره آن تامل و تفکر کرد.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی افزود: این نکته که می‌خواهم بگویم به نوعی بیان درد است که متاسفانه جوانان امروزی در کشور کمتر از سایر کشورها به کتاب و مطالعه مراجعه دارند. باید طوری جوانان را ترغیب کنیم که علاقه آنها به خواندن و مطالعه بیشتر شود. متاسفانه در آمارهای بین‌المللی، وضعیت ایران نسبت به سایر کشورها در حوزه مطالعه و کتابخوانی مطلوب نیست و اصلاً زیبنده کشوری که پایه و اساسش بر محبت به اهل بیت(ع)، ولایت و قرآن است، بدین صورت باشد. انتظار ما این است که کاری شود تا جوان‌های ما بیشتر به کتاب و کتابخوانی با راهکارهایی مثل اهدای جوایز یا در مقام تعلیمات اولیه به آنها، ترغیب شوند. جوان باید درک کند که کمالش در این است که باید به این سو حرکت کند.

این مرجع عالیقدر جهان تشیع تاکید داشت: اکثر انحرافات اجتماعی بیشتر از سوی افراد ناآشنا با کتاب و کم‌سواد روی می‌دهد و در فرمایشات امیرالمومنین(ع) نیز نظیر چنین مضمونی وجود دارد. انتظارم از مجموعه نهاد، حرکت در همین مسیر و استمداد از سایر ظرفیت‌هاست که افراد بیشتری را به سمت کتاب و کتابخوانی جذب کنند.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در پایان گفت: خداوند قرآن را نیز در همین جهت فرستاده که با قرآن آشنا شوید و مژده دهید به کسانی که حرف‌های شما را می‌پذیرند نظیر آیه «و بشر المومنین». در قرآن هر چیزی را که دعوت می‌کند به خواندن است. چند آیه دیگر در قرآن نظیر «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، واژه «اقراء» تکرار شده و همه چیز را در سایه آن دانسته است. حرکت مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حرکتی مثبت و مورد تایید است. ان شاءالله با برنامه‌ریزی‌های صحیح بتوان جامعه را به سمت ترویج کتاب و کتابخوانی سوق دهید. بنده نیز این مجموعه را تایید می‌کنم و توفیقات همه دست اندرکاران این مجموعه را از خداوند متعال خواهانم.

سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ضمن ارائه گزارش مختصر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی اداره کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با بیش از سه هزار و 500 باب کتابخانه عمومی است. وظیفه ذاتی این نهاد فرهنگی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بستر کتابخانه‌های عمومی است. همچنین کار فرهنگی و بسط عدالت فرهنگی از سایر وظایف این دستگاه فرهنگی است که در این زمینه فعالیت‌های متنوعی در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: سطح پوشش خدمات امانت کتاب کتابخانه‌های عمومی در تمام مراکز استان‌ها و شهرها، حتی روستاها و چادرهای عشایری است علاوه بر خدمات امانت کتاب، سایر فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی نظیر جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی نظیر مسابقه کتابخوانی رضوی تعریف شده است. 

عمرانی تاکید کرد: بخشی از وظایف دستگاه‌های حاکمیتی متوقف بر کمک و مساعی سایر ظرفیت‌های موجود در کشور نظیر خیرین و متدینین است که در حوزه ساخت مسجد و مدرسه فعال هستند و امیدواریم که در حوزه ساخت کتابخانه و همچنین اهدای کتاب نیز ورود کنند. کتاب از قدیم جزو مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی بوده و اکثر علما و بزرگان نیز حامی حوزه کتاب و کتابخانه بودند.

انتهای پیام/