شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جایزه

جوانان تمدن‌ساز شهرستان ادب


جوانان تمدن‌ساز شهرستان ادب

محمدرضا شرفی‌خبوشان، داستان‌نویس و برگزیده جایزه جلال آل احمد، در یادداشتی به تاثیرگذاری موسسه شهرستان ادب بر جریان ادبی کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا شرفی‌خبوشان برگزیده جایزه جلال آل احمد و نویسنده رمان‌های «بی‌کتابی»، «عاشقی به سبک ونگوگ»، «روایت پسری شبیه سمیر»، «موهای تو خانه ماهی‌هاست» و مجموعه شعر «نامت را بگذار وسط این شعر» به مناسبت جشن 10 ‌سالگی موسسه فرهنگی‌هنری شهرستان ادب و ابراز خوشحالی از برگزاری آن، در یادداشتی کوتاه نوشت:  

من در این مجال از بخش ادبیات داستانی شهرستان ادب سخن می‌گویم. بنده کاری که شهرستان ادب در این زمینه انجام داده است را کاری مشابه یک نهضت و یک جریان می‌دانم؛ جریانی که رونده و بالنده و تمدن‌ساز است.

در این نهضت داستانی جوانان معتقد به انقلاب و اسلام با اتکا به دانش‌های موجود و تکمیل و تزویج آن با آگاهی‌های پیشین و اعتلا و هویت‌بخشی آن با جریان گفتمان و اندیشه انقلاب اسلامی، داستان ایران را به حرکتی بالنده و رونده و جریان‌ساز تبدیل کردند؛ چیزی شبیه جریان‌های علمی و فکری قرن دوم و سوم هجری در ممالک اسلامی. آنان نیز دانش موجود را با آگاهی‌های پیشین سایر ملت‌ها تکمیل و تزویج کردند و سپس آن را با جوهره اسلام و معارفی که پیامبر اکرم (ص) از طریق وحی بر جامعه اسلامی آموخته بود، تکمیل کردند.  

وضعیت موجود همیشه نیاز دارد که وارسی شود، سبک سنگین شود و به واسطۀ همه آگاهی‌های به دست‌ آمده بشری بالنده شود و آنگاه با رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی اعتلا و بلندی یابد. رهنمودهایی که به زبانی ترجمان همان رهنمودهایی است که پیامبر اسلام برای نجات، دگرگونی و آنگاه پیشرفت جامعه به مردم ابلاغ کردند.

این نهضت در زمینه ادبیات داستانی ایجاد شده است. شهرستان ادب آن را ایجاد کرده است. با همان نگاه و روش که گفتم: جوانان معتقد به انقلاب و اسلام گرد هم آمدند و دانش و روایت‌گری را با تعمق و غور در داشته‌های پیشین اعتلا دادند و با جوهره ایمان خویش و با نگاه به گفتمان انقلاب اسلامی که در رأس آن حق‌طلبی و عدالت‌طلبی و مبارزه با طاغوت است، آن را هویتی مخصوص به خود دادند و آثاری پدید آوردند که به سبب تأثیری که در جامعه می‌گذارند و در آینده خواهند گذاشت، می‌توان آنها را تمدن‌ساز به شمار آورد.

پس بیراهه نیست که بگویم شهرستان ادب سهم عمده‌ای در ایجاد نهضت ادبیات داستانی دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دهه‌های پس از جنگ تحمیلی دارد.

 

انتهای پیام/