شهرخبر

مصرف این ماده غذایی برای هر سنی ضروری است

مصرف این ماده غذایی برای هر سنی ضروری است

مصرف این ماده غذایی  برای هر سنی ضروری است
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: مصرف نمک ید دار برای همه افراد جامعه از دوران کودکی تا کهنسالی ضروری است.

به گزارش بهداشت نیوز، پریوش بهادری افزود: اهمیت زیستی ید، شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئید است و کمبود ید عملکرد غده تیروئید را دچار اختلال نموده و بر حسب اینکه این کمبود در چه زمانی حاصل شود و بر اساس شدت کمبود آن، عوارض و تغییرات حاصله را تحت عنوان اختلال‌های ناشی از کمبود ید تقسیم‌بندی می‌کنند.

بهادری بیان کرد: اهداف روز و هفته جهانی تیروئید، افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص بیماری‌های تیروئید و عوارض آنها و همچنین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های غده تیروئید است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: هورمون‌های تیروئید در تنظیم سوخت و ساز بیشتر سلول‌های بدن و همچنین در رشد و نمو فیزیکی و تکامل سیستم عصبی انسان و حیوانات نقش حیاتی دارند.

بهادری تصریح کرد: کمبود ید در بدن، می‌تواند سبب بروز اختلالاتی مانند گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)، کاهش ضریب هوشی، عقب‌ماندگی ذهنی همراه با کوتاه قدی، کری و لالی و سفتی عضلات (در موارد شدید کمبود)، اختلال در تکلم و تأخیر رشد فیزیکی-عصبی و رشد شناختی-رفتاری در نوزاد، سقط جنین و مرده زایی در زنان باردار شود.

بهادری خاطرنشان کرد: ید موجود در نمک ید دار در برخی شرایط مانند رطوبت، دمای بالای محیط، نور مستقیم و وجود ناخالصی در نمک، ناپایدار است و الزامی است نمک ید دار را در ظرف‌های درپوش دار و تیره رنگ و در جایی دور از حرارت نگهداری کنید و در هنگام طبخ غذا، در انتهای کار آن را به غذا اضافه کنید.

کارشناس تغذیه ستاد شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: توصیه نهایی به آحاد جامعه این است که فقط از نمک ید دار تصفیه‌شده در حد متعارف استفاده نمایند، زیرا به مقدار کافی ید داشته و فاقد هرگونه ناخالصی و کاملاً بدون ضرر و عوارض جانبی است.

بهادری تأکید کرد: هیچ‌وقت از نمک دریا و سنگ نمک که تبلیغات خلاف واقع در مورد مصرف آنها می‌شود استفاده نکنید، زیرا به مقدار کافی حاوی ید نبوده و علاوه بر آن حاوی ناخالصی‌هایی از جمله فلزات سنگین مانند سرب و جیوه و آلاینده‌های صنعتی بسیار مضر می‌باشند و با خطر ایجاد سرطان همراه هستند.