شهر خبر
انتخابات 1400| گزینه نمی‌دانم در نظرسنجی‌ها اصلی‌ترین رقیب نامزدهای انتخابات است

انتخابات 1400| گزینه نمی‌دانم در نظرسنجی‌ها اصلی‌ترین رقیب نامزدهای انتخابات است

«نمی‌دانم»ها اصلی‌ترین رقبای نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ جمعیت آن ها به 48درصد کل کسانی رسیده که حاضر شده‌اند در این دوره از انتخابات شرکت کنند. یعنی هنوز بالغ بر 10میلیون نفر نمی‌دانند از بین 7نامزد می‌خواهند به چه‌کسی رأی بدهند.

اعتمادآنلاین|آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی حکایت از شمار بالای آرای سرگردان رای‌دهندگان احتمالی دارد. تاکنون هیچ‌کدام از نامزدهای حاضر در صحنه نتوانسته‌اند در نظرسنجی‌ها حدنصاب مورد نیاز برای تکیه بر صندلی ریاست‌جمهوری را به‌دست بیاورند.


به گزارش روزنامه همشهری، براساس قانون اساسی کاندیدای منتخب باید نیمی از آرای شرکت‌‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌دست آورد. در عمل، ردصلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب، بر پراکندگی آرای اصولگرایان نیز تأثیر گذاشته است و آنها را به تکاپو انداخته تا سبد آرای خود را با ائتلاف حول نامزد اصلی خودشان، ابراهیم رئیسی یکپارچه کنند.


در آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 با 7واحد درصد کاهش به زیر 40درصد رسیده و روی پله 36درصد ایستاده است. براساس اعلام وزارت کشور میزان افراد واجد شرایط رأی دادن در انتخابات 28 خرداد حدود 59میلیون و 300هزار نفر است. 21میلیون و 300هزار نفر با لحاظ کردن پیش‌بینی ایسپا تا 6خردادماه (زمان نظرسنجی) تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات قطعی کرده‌اند. این نظرسنجی بعد از نتایج بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان انجام شده است.

 

 

از میان افرادی که گفته‌اند قطعا یا احتمالا در انتخابات شرکت می‌کنند، 43.9درصد گفته‌اند به ابراهیم رئیسی رأی می‌دهند و 4نامزد اصولگرای دیگر (محسن رضایی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی) درمجموع 6.2درصد رأی دارند. این عدد اگرچه رقم بسیار پایینی برای این 4نامزد اصولگراست ولی درصورت اضافه شدن به آرای سیدابراهیم رئیسی رقم‌ سرنوشت‌سازی محسوب می‌شود.

 

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه تاکنون براساس نظرسنجی ایسپا حدود 9میلیون و 350هزار رأی قطعی دارد که هنوز حدنصاب پیروزی در انتخابات محسوب نمی‌شود.


او در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم حدود 15میلیون و 800هزار رأی به‌دست آورده و میدان را به حسن روحانی واگذار کرده بود که بالغ بر 23میلیون و 600هزار رأی به‌دست آورده بود. سایر نامزدهای اصولگرا نیز براساس نظرسنجی ایسپا در مجموع حدود یک میلیون و 300هزار رأی دارند که اضافه شدن آرای آنان به سبد رأی ابراهیم رئیسی مهم‌ترین کاری است که جریان اصولگرایی به آن نیاز دارد.


رئیس قوه قضاییه برای تکیه بر مسند ریاست‌‌جمهوری حداقل نزدیک به 11میلیون رأی نیاز دارد و سایر نامزدهای اصولگرایی می‌توانند با کناره‌گیری به نفع وی پیروزی او را محتمل‌تر کنند.

 

با این حال همچنان اما و اگرهای دیگری نیز وجود دارد. جمعیت مردد و سرگردان برای شرکت در انتخابات نقش بسیار مهم‌تری در این دوره از انتخابات ایفا می‌کنند.

 

نظرسنجی‌های ایسپا نشان داده اگر آنان تصمیم قطعی به شرکت در انتخابات بگیرند رسیدن به حدنصاب مورد نیاز برای نامزد اول اصولگرایان سخت‌تر نیز می‌شود. «نمی‌دانم»ها اصلی‌ترین رقبای نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ جمعیت آنها به 48درصد کل کسانی رسیده که حاضر شده‌اند در این دوره از انتخابات شرکت کنند.

 

یعنی هنوز بالغ بر 10میلیون نفر نمی‌دانند از بین 7نامزد می‌خواهند به چه‌کسی رأی بدهند. شانس رئیسی برای پیروزی در مرحله نخست انتخابات با یک گزاره دیگر کمی تقویت می‌شود. میزان آرای منفی او در مقایسه با هر 6نامزد دیگر با فاصله چشمگیر از همه کمتر است.


تنها 4.5درصد یعنی حداکثر 500هزار نفر از جمعیت 10میلیونی رای دهندگان تصمیم گرفته‌اند تحت هیچ شرایطی به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رأی ندهند و مابقی ممکن است به وی رأی بدهند. بقیه نامزدها رأی منفی 20 تا 30درصدی دارند؛ یعنی گفته‌اند تحت هیچ شرایطی به آنها رأی نمی‌دهند.

 

اگر این جمعیت سرگردان به سمت سبد رأی رئیسی سوق یابند و فرض کناره‌گیری 2 تا 3 نامزد اصولگرا به نفع او نیز تحقق یابد، او در مرحله اول می‌تواند به پیروزی دست پیدا کند.