شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین#مقامات#حماس#غزه#سایه

اعتراف دسته جمعی صهیونیست‌ها به شکست در برابر مقاومت فلسطین


اعتراف دسته جمعی صهیونیست‌ها به شکست در برابر مقاومت فلسطین

در سایه عملکرد موفق جنبش حماس در جنگ غزه ۲۰۲۱، بسیاری از رسانه‌های داخلی رژیم اسرائیل و مقامات نظامی این رژیم به اتفاق آرا به شکست در برابر این جنبش اعتراف کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21، «شیرهیفر» نویسنده اسرائیلی، در مقاله‌ای در سایت میدل ایست آی نوشت: در رسانه‌های اسرائیلی و همچنین در میان سیاستمداران و مقامات نظامی یک اتفاق نظر وجود دارد که حماس در واقع توانسته است اسرائیل را شکست دهد.

نویسنده اسرائیلی در ادامه گفت که جنگ غزه توانایی‌های جدید جنبش حماس و تضعیف نظامی اسرائیل را نشان داد.

براساس گزارش وزارت بهداشت در غزه ، حملات هوایی رژیم اسرائیل منجر به شهادت 253 فلسطینی از جمله 66 کودک و زخمی شدن بیش از 1900 نفر شده است و بر اثر اصابت موشک‌های حماس به اسرائیل سیزده اسرائیلی کشته شدند. با این وجود، در رسانه‌های اسرائیلی و همچنین در میان سیاستمداران و مقامات نظامی اسرائیل اتفاق نظر وجود دارد که حماس به طور موثر اسرائیل را شکست داده است.

مقامات نظامی اسرائیل به این نتیجه رسیدند که حماس ، از نظر استراتژیک، به هدف خود رسیده است و قدرت و مقاومت آن در مسجدالاقصی و بیت المقدس را نمی‌توان نادیده گرفت و حملات مکرر اسرائیل به غزه برای مقابله با قدرت نظامی گروه‌های مقاومت فلسطین تا حد زیادی ناکام ماند.

دلیل اصلی این امر کاهش اختلاف در سیستم نظامی جنبش حماس است که مدت‌هاست عملاً غزه را اداره می‌کنند درحالی که در سیستم نظامی اسرائیل اختلافات زیادی دیده می‌شود.

گروه‌های نظامی اسرائیل از توانایی‌های جدید نظامی حماس ، از جمله موشک های دوربرد دقیق‌تر، هواپیماهای بدون سرنشین و زیردریایی‌های بدون سرنشین، شگفت زده شد.

«عماد الصوص» محقق در موسسه انسان شناسی اجتماعی « ماکس پلانک» از پیروزی و مقاومت جنبش حماس در برابر حملات اسرائیل قدردانی کرد و گفت جنبش حماس جبهه مردمی را برای آزادی فلسطین از خلال دادن خمپاره‌هایی به آن‌ها تقویت کرد درحالی‌که خود بر سلاح‌های دوربرد متمرکز شد.

عدم وجود تانک‌های اسرائیلی - که به نظر می‌رسد بیشتر آنها پس از کشته شدن یک سرباز اسرائیلی در 12 ماه مه توسط موشک ضد تانک عقب نشینی کرده‌اند - به خمپاره اندازها اجازه داد تا به حصار مرزی با غزه نزدیک شوند که این گلوله‌ها می‌توانند به محله‌های اسرائیلی هم مرز با نوار برسند.

بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص بیش از 3400 نفر از ساکنان صهیونیستی به دلیل آسیب‌هایی که در طی یازده روز نبرد متحمل شده‌اند به درمان روانشناختی روی آورده‌اند درحالی‌که طی 51 روز جنگ غزه در سال 2014 تقریبا 2200 نفر به این درمان روی آوردند.

«جان المر» روزنامه نگار و محقق کانادایی می‌گوید: جنگ 2014 برای نیروهای امنیتی اسرائیل بسیار مهلک بود. در سایه استفاده از خمپاره و گلوله های ضد تانک علیه صهیونیست‌ها و حملات به تونل‌ها و شکست اسرائیل در این جنگ به نظر می‌رسید که ارتش اسرائیل نمی‌خواست دوباره در معرض هیچ یک از اینها قرار بگیرد.

کاهش سهام شرکت‌های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

«پیتر وایزمن» محقق ارشد در انستیتوی تحقیقات صلح بین‌المللی در استکهلم گفت که ارتش اسرائیل به سلاح‌های تهیه شده توسط ایالات متحده، سپس آلمان و ایتالیا تکیه دارد.

وایزمن تاکید کرد که آلمان زیردریایی، ناوچه و موتورهای تانک مرکاوا را به اسرائیل عرضه کرده است - همه آنها نقشی قابل توجه در حملات اخیر نداشته اند. در مورد بمباران هوایی ، این بمب با استفاده از هواپیماهای جنگی ساخت آمریکا و توسط خلبانان آموزش دیده در هواپیماهای آموزشی ایتالیا، بود.

اما وقتی صحبت از سلاح‌های تولید شده در اسرائیل می‌شود، تولیدکنندگان اسلحه در آخرین دور بمباران غزه نسبتاً ساکت مانده‌اند و وب سایت‌های سه شرکت بزرگ تسلیحاتی رژیم اسرائیل ازجمله «البیت سیستمز»، «آی ای آی» و « رافائل» هیچ نظری را ارائه نداده‌اند.

برجسته‌ترین سیستم دفاعی مستقر در ارتش اسرائیل «گنبد آهنین» است که بخش عمده ای از هزینه‌های ایالات متحده را پوشش می‌دهد ، اما هر عملیات رهگیری صدها هزار دلار هزینه دارد.از آنجایی که سیستم گنبد آهنین به طور تصادفی یک هواپیمای بدون سرنشین البیت سیستمز را سرنگون کرد، مشخص شد که سلاح‌های البیت سیستمز در بمباران غزه مورد استفاده قرار گرفته است و این امر موجب شد تا بسیاری از فعالان در اعتراض به استفاده از این سلاح‌ها در جنگ غزه در مقابل این شرکت اسرائیلی در انگلستان تجمع و اعتراض کنند.

ده‌ها تن از اعضای «شبکه بین‌المللی یهودیان ضد صهیونیسم» و «جنبش فلسطین» با تجمع در مقابل شرکت اسرائیلی البیت سیستمز در لندن، از مقامات انگلیس خواستند، کارخانه متعلق به این شرکت را تعطیل کنند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود، «البیت را ببندید» و «اسرائیل، جنایتکار جنگی» است.

«آنتونی لوونشتاین» روزنامه نگار مستقل که تا همین اواخر در قدس زندگی می‌کرد و در حال نوشتن کتابی در مورد چگونگی تبدیل رژیم اشغالگر اسرائیل به کالایی جهانی است ، اشاره کرد که فلسطین اغلب به عنوان زمینه آزمایش سلاح‌های جدید اسرائیلی و تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در مقاله‌ای در میدل ایست نوشت: جنگ اخیر میان فلسطین و اسرائیل نشان داد که حماس سلاح‌هایی از جمله موشک‌های دقیق‌تر و دوربرد تولید کرده است. با این وجود ، از نظر تاریخی ، بیشتر فناوری‌های نظارت ، جاسوسی و تسلیحاتی اسرائیل ابتدا برای استفاده علیه فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه و در داخل خود اسرائیل ساخته شده است.

شرکتهای اسرائیلی به دنبال آن هستند تا نشان دهند سلاح‌های خود را در میدان نبرد مورد آزمایش قرار داده‌اند و همچنان در حال فروش کالاهای خود در بازار جهانی هستند. بسیاری از مبتکران در این زمینه برای واحد جاسوسی سایبری اسرائیل به نام 8200 کار می‌کنند و سپس تخصص خود را به بخش خصوصی منتقل می‌کنند. بدین ترتیب فن‌آوری‌های در حال توسعه علیه فلسطینی‌ها در درگیری‌های سراسر جهان نیز به کار گرفته می‌شود.

در درگیری اخیر میان فلسطین و اسرائیل قیمت سهام البیت سیستمز تنها شرکت خصوصی در میان سه شرکت بزرگ تسلیحاتی اسرائیل کاهش یافت.

میان ارتش اسرائیل که از نظر قدرت نظامی در رده چهاردهم جهان قرار دارد و گروه‌های مقاومت فلسطینی هنوز یک فاصله واقعی وجود دارد، اما جنگ‌های اخیر ثابت کرد که این شکاف در حال کاهش است.

انتهای پیام/