شهر خبر

حواشی داغ امروز مجلس | از خشم , هیاهوی تند نمایندهِ داوطلب ریاست جمهوری در پارلمان | نمایندگان به پزشکیان چه پاسخی دادند؟ 

 نطق میان دستور پزشکیان نماینده تبریز و داوطلب احراز صلاحیت نشده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با واکنش نمایندگان پارلمان مواجه شد. 

مجلس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی دومین ناطق میان دستور بود.

وی که در صفحه شخصی توییتر خود وعده داده بود امروز درباره مسائل مربوط به انتخابات صحبت می‌کند، پشت تریبون آمد و با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه اظهار کرد: حضرت علی (ع) در نخستین خطبه خود پس از رسیدن به خلافت، می‌فرمایند گردنم را در مقابل حرف‌هایم می‌گذارم و اگر انجام ندادم گردنم را بزنید. امام بزرگ ما در قبال حرف‌هایی که می‌زنند، گردنشان را گران می‌گذارند. به تبعیت از آن امام بزرگوار در مقابل حرف‌هایی که می‌گویم، گردنم را گرو می‌گذارم؛ اگر یکی از آن‌ها غلط بود، گردنم را بزنید. 

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ادامه از شورای نگهبان به دلیل احراز نشدن صلاحیتش تشکر کرد و گفت که «لطف کردند و بار سنگین از دوشم برداشتند. اما خواهش می‌کنم اگر نقصی در کار ماست، به صورت شفاف و علناً به جامعه بگویید.» 

پزشکیان اضافه کرد: به عنوان اصلاح طلب با اقتدا به مولا علی و وصیتش هیچ تعصبی به داشتن دنیا و گرفتن از دنیا ندارم و دنبال مال دنیا نبوده ام، نیستم و نخواهم بود. وقتی انسان توانست دنبال دنیا نرود و اگر توانست برای آنچه از دستش رفته تأسف نخورد، می‌تواند یار مظلوم باشد و مقابل ظالم بایستد. 

وی گفت: همیشه یار مظلومان بودم و در جبهه آن‌ها زندگی کردم. بنده نه مطب زدم و هیچ وقت دنبال پول و قدرت و مقام نبودم و در جبهه ظالمان و قدرتمندان گام برنداشتم. 

نخستین نطق داوطلب رد صلاحیت‌شده در مجلس | درخواست پزشکیان از شورای نگهبان

پزشکیان اعلام کرد که «شورای نگهبان شاخص‌ها را اعلام کند تا مردم بفهمند اشکال کجاست. برونداد رد صلاحیت‌های اخیر این بود که فقط یک جناح می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند.» 

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در نطق میان دستورش به آیاتی از قرآن را خواند که بر برقراری عدالت در جامعه از سوی پیامبران تأکید داشت. وی تصریح کرد: ما برای این موضوع مجبوریم اصلاح کنیم. حضرت علی (ع) وقتی مالک را روانه مصر می‌کنند، می‌گویند تو را به سرزمینی می‌فرستم که حاکمان ظالم و عادلی بودند و پشت سر تو حرف‌هایی خواهند زد که تو پشت سر آن‌ها گفتی. 

این نماینده به برخی گفته‌ها درباره میزان مشارکت در انتخابات یادآور شد که «اگر مردم ما را نپذیرند، ما صالحین نیستیم و باید بپذیریم که مردم، بزرگان ما و ما نوکران مردم در عمل باشیم؛ نه اینکه شعار دهیم اگر مردم نیامدند، اشکال ندارد!» 

پزشکیان گفت که «رئیس جمهور باید الگوی مردم باشد. در جامعه بی‌عدالتی در سیاست، اقتصاد، قومیت و فرهنگ و در هرجا نگاه می‌کنیم، وجود دارد و این انکارناپذیر است.» 

وی به سخنان حضرت علی (ع) درباره مراقبت از هوای نفس و رعایت انصاف پرداخت و تأکید کرد که «در قبال کسانی که دوست داریم و دوست نداریم باید انصاف داشته باشیم.» 

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد بر لزوم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های کشور از همه استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و… برای مشارکت در عرصه‌های مختلفی چون سیاست و… تأکید داشت. 

نماینده تبریزی پارلمان دوره یازدهم تصریح کرد که «اگر قرار است گروهی حرف بزنند، اجازه بدهید طرف مقابل هم حرف بزند. اگر قرار است عده‌ای در قدرت باشند، بگذارید همه باشند. کشور مال همه است مال دسته یا گروه خاصی نیست. مردم پشت سرما حرف‌های خوبی نمی‌زنند.» 

اما در ادامه فضای صحن علنی ملتهب شد. در اتفاقات مشابه، گفته‌ها و نطق‌های انتقادی با مخالفت پر سروصدای تعداد زیادی از نمایندگان مجلس یازدهم مواجه شده بود. برخی نمایندگان هم با در دست داشتن کتاب آیین نامه داخلی، درخواست ارائه تذکر آیین نامه‌ای داشتند که هیئت رئیسه از هادی بیگی نژاد نماینده ملایر برای نطق میان دستور بعدی دعوت کرد. 

نماینده ملایر نطق خود را با کمی تأخیر اما با پاسخی به مسعود پزشکیان آغاز کرد. وی گفت که «آقای پزشکیان از امیرالمؤمنین (ع) و از هوای نفس گفت. من یک جمله راجع تاریخچه اسلام بگویم. روزی امیرالمومنین (ع) رابطی را فرستاد تا با مخالفانش صحبت کند؛ گفت وقتی می‌روی نه از قرآن بلکه از سیره پیغمبر برایشان اتمام حجت کن؛ چون قرآن تعبیرهای مختلفی دارد، اما از سیره عملی پیغمبر صحبت کنی، آن قابل تعبیر نیست و ملاک است.» 

بیگی‌نژاد خطاب به پزشکیان اظهار کرد که «حرف و رفتار امام خمینی (ره) ملاک است؛ آیا امروز امام از حرف‌های شما خوشحال می‌شد یا ناراحت؟ امام گفت اگر روزی خواستید ببینید حرفی که می‌زنید، حق است یا باطل، ببینید دشمن خوشحال می‌شود یا دوست. امروز مؤمنین خوشحال شدند یا دشمنان انقلاب؟» 

نماینده ملایر اضافه کرد که «شما که خود مدت‌ها مسئول بودید، آن روزی که مسئول بودید دلتان برای بچه‌های سیستان و بلوچستان نسوخت؟» 

این نماینده در ادامه نطق میان دستور خود به کارنامه دولت کنونی پرداخت و نسبت به عملکرد آن انتقاد کرد. 

البته این پایان ماجرا نبود؛ وحیدی نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم که برای درخواست اولویت دهی به بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان پشت تریبون آمد، زبان به انتقاد از پزشکیان گشود و اظهار کرد که برخی گفته‌ها از شأن مجلس به دور است. 

وحیدی ادامه داد که «اگر هم درباره احراز صلاحیت کاندیداها صحبت می‌کنیم، فرمایش‌های رهبری فصل الخطاب است و چیزی است که به آن باور داریم. نمی‌توان یؤمنون ببعض و یکفرون ببعض باشیم.» 

این نماینده برخی گفته‌ها را نشان از نفاق درونی دانست و غیرمستقیم به پزشکیان گفت «طرف مقابل چند دوره وزیر بوده و مسئولیت داشته نباید حالا دم از اقلیت‌ها بزند.» 

وحیدی تأکید کرد که «ما همان اقلیت‌ها هستیم. نتیجه چه شد؟ مردم پشت سر عملکردم حرف میزنند. با این عمل کردی که از خودتان نشان دادید، طلبکار هستید. از قرآن و نهج‌البلاغه صحبت کردن به معنای کلمة حقّ یراد بها باطل و برداشت باطل نباشد.» 

در حالی که نایب رئیس کمیسیون آموزش در فرصت خود برای دستور دیگری به اظهار نظر درباره نطق پزشکیان استفاده می‌کرد، علی نیکزاد نایب رئیس نخست پارلمان تذکر داد تا در دستور صحبت کند. 

ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و زرقان هم در نوبت نطق خود نسبت به پزشکیان ساکت ننشست و خطاب به این نماینده تبریزی اظهار کرد که «شما از عدالت شورای نگهبان صحبت کردید؛ حال پاسخ دهید ۳۲ سال شورای نگهبان شما و امثال شما را تأیید کرد و عدالت داشت؛ اما اکنون که شما و برخی از همکارانتان احراز صلاحیت نشده اید، عدالت این شورا مورد سوال قرار دارد؟» 

البته گفته‌های عزیزی به همین جا ختم نشد و در بخشی دیگر از نطقش گفت که «در دولت نهم و دهم مشاور از اهل سنت توسط یکی از مولوی‌های صاحب نام اهل تسنن انتخاب شد؛ آیا دولت حاضر که ادعای حمایت از برادران اهل سنت دارد، از خودش سوال کرده که چه مسئله‌ای شد مولوی صاحب مدنی را عزل و یونسی به عنوان مشاور اقلیت‌ها و اهل سنت منصوب کند؟» 

حجت‌الاسلام احد آزادی خواه نماینده ملایر هم اخطار قانون اساسی داد و در قسمتی از اظهار نظرش، مشابه ابراهیم عزیزی بیان کرد: ۳۲ سال فرصت در اختیار دولت‌های اصلاحات بود که فکری به حال آب سیستان و بلوچستان بکنند اما این سوال مطرح چرا اکنون به یاد آن‌ها افتاده‌اید؟