به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در بیست و هشتمین آیین پویش ره سلامت و افتتاح پروژه های حوزه سلامت استان گیلان گفت: امروز روز گلایه  نیست بلکه باید وحدت داشت. برخی عنوان کردند که این ویروس دی ماه وارد کشور شد که اعلام نمی کردند در صورتی که یانگونه نبود. قبل از 23 بهمن آنفلوآنزا بود و مطلقا کرونا نبود.

او با اشاره به روزهای سختی که گیلان برای مقابله با کووید گذراند، لفزود: فرماندهان ما یکی یکی گرفتار کرونا شدند.

نمکی ادامه داد: ما مرحمت الهی شامل حالمان شد و وارد کننده محصولاتی مانند ماسک و گان و... به تولید کننده تبدیل شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امروزه خیلی از ابعاد ویروس ناشناخته است و کما اینکه برخی دانشمندان ابتدا گفتند درمان پیدا می کند و مانند سارس و.. است و ویروس به سمت خاموشی می رود اما اینگونه نشد و شاهد جهش هایی بودیم.

او با اشاره به ویروس انگلیسی گفت: اتفاقاتی در کشورهای اروپایی و آمریکا رخ داد که همه را به زانو درآورد اما در این سرزمین برنامه ریزی های خوبی انجام شد با اینکه روزی 350 هزار بیمار داشتیم از ورود 150 هراز نفر در بیمارستان ها جلوگیری شد و آن ها در خانه درمان پیدا کردند. همیشه تخت خالی داشتیم و با مشکلی مواجه نشدیم.

نمکی تاکید کرد: اتفاق دیگری رخ داد که در اوج تنگدستی توسعه زیرساخت ها را داشتیم. به جز مرحمت الهی در این ایام چیزی را مشاهده نکردیم. 1400 پروژه، 14 هزار تخت در طول 14 ماه به نیت 14 معصوم در سال 1400 بنا به پایان داریم که مرداد ماه تمام خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: 53 هزار نیرو به نیروهای درمانی اضافه و استخدام شدند. آزمایشگاه های تشخیصی از دو آزمایشگاه به 360 مرکز رسید.

او با اشاره به وضعیت واکسن گفت: اتفاق خوب دیگری مانند واکسن رخ داد. آخرین گزارشات واکسن را ملاحظه کردم. غیر از مذاکرات برای واردات واکسن دانشمندان خود را هم صدا کردیم.

نمکی با اشاره به تولید کنندگان واکسن کرونا در داخل کشور اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده واکسن پاستور به عنوان اولین پایگاه و برکت مذاکرات فاز دو تائید و فاز سه به خوبی پیش می رود. اگر فاز دو انسانی را به خوبی بگذرانند و پس از شروع فاز سه، مانند بسیاری از کشورها که فاز سه را در کشورهای دیگر تزریق کردند چرا ما واکسن داخلی را به مردم خودمان تزریق نکنیم؟

وزیر بهداشت افزود: وعده داده بودم خرداد ماه واکسن ایرانی روی میز است و تا هفته دیگر تزریق آن البته به صورت داوطلبانه انجام می شود.

او بیان کرد: واکسن پاستور و برکت سالم ترین نوع واکسن ها است که یکی از ممتازترین واکسن های دنیا، واکسن مشترک ایران و کوبا است و سپس برکت و رازی تاثیرگذاری خوبی دارد.

نمکی گفت: جمعیت بالای 60 سال، بیماران صعب العلاج، سرطانی و خاص را واکسینه می کنیم. 85 درصد مرگ ها بالای 60 سال و بیماران زمینه ای بودند که با واکسیناسیون آنان جلوی مرگ 80 درصد مردم را خواهیم گرفت.