شهرخبر

برج طغرل را با بتن و سنگ های مرمر گره زدند

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، برج طغرل را با بتن و سنگ های مرمر گره زدند.

به دنبال این ساخت و ساز، بیش از 11 سال هر نوع آسیبی که امکان داشت به برج 800 ساله طغرل وارد شد، از فرونشست های پی در پی در اطراف برج طغرل گرفته تا کج شدن چند میلیمتری برج، اقدامات اولیه ای که برای ایجاد ایستگاه مترو در چند متری آن انجام شد و نصب پست گاز در عرصه ی این اثر تاریخی؛ اما سرانجام مجتمع گردشگری شهرداری تهران ساخته شد و شهردار تهران که در زمان تصدی در وزارت راه وشهرسازی، تلاش های زیادی برای حفاظت از بناهای تاریخی سراسر کشور کرده بود و حتی هنوز هم از پیگیری هایش برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر خبر می دهد، پنجم خرداد آن را افتتاح کرد، در حالیکه تابلوی رونمایی از این مجتمع گردشگری درست پشت به برج طغرل قرار داشت.

در حالی شهردار تهران در زمان افتتاح این مجموعه؛ ری باستان را یکی از نقاط عطف تمدن و شهرنشینی کشور معرفی کرد که گویا از وجود برج طغرل در چند متری این مجتمع تازه ساز که نخست گفته میشد قرار است نام طغرل را هم یدک بکشد، بی خبر بود.

او در صحبت هایش در آیین افتتاح این برج؛ در حالیکه از طرح جامع تهران در محدوده منطقه ری از چشمه علی تا حرم عبدالعظیم حسنی به عنوان محور تاریخی فرهنگی ری صحبت می کرد و ایجاد موزه فرهنگ در قدیمی ترین کارخانه سیمان را نگاهی فرهنگی می دانست، نه حرفی از وضعیت برج طغرل و قول و قرارهایی که مدیران زیر دستش و حتی مدیریت شهری ری برای بررسی انحنای برج مطرح کرده بودند، زد و نه صحبت هایش سمت بهره برداری چند ده ساله از معادن اطراف کوه بی بی شهربانو رفت!

در این شرایط شاید باید گفت که حالا تقریبا حرف و حدیث ها خوابیده اند، حرکت دستگاه های مختلف گودبرداری از جمله برای مترو که پایش را روی گلوگاه آب چشمه علی گذاشته بود تمام شده است. آب باستانی چشمه هم گاهی اوقات نشانه هایی از حیات بروز می دهد. انفجارهای پی در پی در کارخانه های اطراف در دل زمین باستانی ری دیگر برای متولیان شهری هم عادت شده و مهمتر از همه ساخت مجتمع فرهنگی رازی یا همان طغرل سابق که بخاطر گودبرداری هایش آسیب های زیادی به تاریخ ری در این منطقه وارد کرد، تمام شده اند.

اما به نظر می رسد هیچ کدام به آسیبی که به ری باستان در طول این سالها وارد شده حتی فکر هم نکرده اند، فقط برخی ری شناسان در طول این سالها با گذر از کنار هر کدام از بناهای تاریخی هشدارهای جدی را مطرح کرده اند و درخواست ایجاد پایگاه ری را داده اند.

برج طغرل را با بتن و سنگ های مرمر گره زدند