به گزارش برنا، شبکه تله سور نوشت: واکسن «کوو ایران برکت» تولید شده در شرکت داروسازی شفا، توانمندی آزمایشگاه‌های ایران را در میان پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های جهان با ظرفیت تولید میلیون‌ها دوز واکسن ضد کووید۱۹ ثابت کرده است.

واکسن "کوو ایران برکت" تنها گزینه رقابتی ایران در زمینه واکسن ضد کرونا نیست، بلکه ایران به همراه کوبا، روند مصونیت‌ بخشی با واکسن مشترک «پاستور» (که در کوبا سوبرانا ۰۲ نامیده می شود) را در دست اجرا دارد.

واکسن های پیشرفته ایرانی نه تنها در میان نمونه های جهانی قد علم کرده، بلکه در حال حاضر از ظرفیت بالقوه ای برای مقابله با انواع ویروس های جهش یافته جدید کرونا برخوردارند.

تله سور همچنین با اشاره به اظهارات روز شنبه «حسن روحانی»  رئیس جمهوری ایران خاطر نشان کرد که کارزار ایمنی‌سازی جمعیت تا پیش از مهرماه با واکسن داخلی، پیشرفتی چشمگیر و معقول در شرایط مقابله با همه گیری کرونا محسوب می شود.

این شبکه خبری آمریکای لاتین افزود: طبق اعلام رئیس جمهوری ایران، این کشور از اوایل تیرماه بهره برداری از واکسن ملی خود را برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا در دستور کار قرار خواهد داد.

ایران با وجود ثبت حدود دومیلیون و ۹۰۰ هزار مبتلا و ۸۰ هزار جانباخته، از اولین هفته های ورود این ویروس به کشور به مقابله با آن برخاست و در کنار تدابیر بهداشتی ویژه، همزمان با همت گماشتن بر تولید واکسن داخلی، از دستاورد اطمینان بخش کشورهای دیگر در زمینه واکسن بهره برد و برای اولین مراحل واکسیناسیون، چند محموله از واکسن روسی اسپوتنیک وی را وارد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز شنبه در گزارشی از درج نام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کنار ۳۷ شرکت معتبر واکسن سازی جهان که وارد مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووید ۱۹ شده اند، خبر داد. 

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ایران ۷ فوریه ۲۰۲۱ آغاز به کار مطالعات بالینی دومین واکسن تولید داخل با نام «رازی کووپارس» را اعلام کرد.