شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لاغری#وزن

استفاده از دستگاه های لاغری موضعی به تنهایی تاثیری در کاهش وزن دارد؟

استفاده از دستگاه های لاغری موضعی به تنهایی تاثیری در کاهش وزن دارد؟

استفاده از دستگاه های لاغری موضعی به تنهایی تاثیری در کاهش وزن دارد؟
عضوهیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دستگاه های لاغری موضعی باید همزمان یا پس از سایر روش های کاهش وزن شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی و در صورت نیاز داروها مورد استفاده قرار بگیرند؛ در واقع استفاده از آنها جهت افزایش میزان موفقیت سایر روش های کاهش وزن بوده و به تنهایی نمی توانند جهت کاهش وزن تجویز شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مریم علی نژاد خاطر نشان کرد: دستگاه لاغری موضعی برای از بین بردن چربی هایی استفاده می شود که با ورزش و رعایت رژیم غذایی از بین نمی روند، هر دستگاه برای استفاده در ناحیه خاصی از بدن مورد تایید و اثر بخش است و حفظ رژیم غذایی مهمترین مانع برگشت وزن نامتعارف به شمار می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تجمع سلول های چربی در قسمت هایی از بدن مانند شکم، پهلو، غبغب، بازو، ران و .... را چاقی موضعی می گویند، بیان کرد: این چربی های تجمع یافته ممکن است پس از برنامه کاهش وزن شامل رژیم غذایی و ورزش به میزان رضایت بخشی کاهش نیابد.

وی افزود: امروزه روش های غیرتهاجمی و کم تهاجمی، بدون نیاز به جراحی و بیهوشی، جای خود را به روش های قدیمی جراحی برای کاهش توده چربی و کاهش سایز داده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دستگاه لاغری موضعی برای از بین بردن چربی هایی استفاده می شود که با ورزش و رعایت رژیم غذایی از بین نمی روند، گفت: این دستگاه ها، ابزارهایی برای کاهش سایز در نواحی خاصی از بدن هستند. هر دستگاه برای استفاده در ناحیه خاصی از بدن مورد تایید و اثر بخش است ؛ بیشتر انواع این دستگاه ها با استفاده از امواج ماکروویو در موضع مورد نظر ایجاد گرما کرده و از این طریق باعث نابودی سلول های چربی می شوند.

دکتر علی نژاد با بیان اینکه اولین نکته مهم در استفاده از این دستگاه ها مورد تایید بودن دستگاه مورد استفاده برای هدف مورد نظر است، ابراز کرد: در واقع بعضی از دستگاه ها حتی با وجود داشتن مجوز مورد تایید برای استفاده به عنوان دستگاه لاغری موضعی، ممکن است برای موضع مورد نظر ایمن، اثر بخش و مورد تایید نباشند.

وی ابراز کرد: نکته دوم صلاحیت فرد تجویز کننده استفاده از دستگاه بوده و تکنسین دستگاه هم باید دوره های لازم را در این زمینه دیده و مهارت کافی داشته باشد؛ متناسب با میزان تهاجمی بودن روش مورد استفاده در دستگاه، تخصص و صلاحیت فرد تجویز کننده متفاوت خواهد بود.

دکتر علی نژاد با اشاره به اینکه لازم است وجود اندیکاسیون (مورد استفاده) روش و دستگاه لاغری موضعی  توسط فرد صاحب صلاحیت مورد بررسی قرار گرفته و موارد منع مصرف تایید گردد، عنوان کرد: پس از آن باید از دستگاه تایید شده برای موضع مورد نظر توسط تکنسین آموزش دیده استفاده شود.

وی گفت: لازم است هنگام انتخاب روش لاغری، بیمار و درمانگر در مورد اهداف درمان و مدت زمان مورد انتظار برای رسیدن به هدف درمانی، مراقبت های لازم بعد از درمان و عوارض احتمالی صحبت کرده و در مورد برنامه درمانی توافق نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اثربخشی بیشتر روش های لاغری موضعی با استفاده از دستگاه ها عمدتا طی چندین جلسه وبه مرور ظاهر می شود و نباید انتظار نتیجه سریع از همه انواع این روش ها را داشت، بیان کرد: علاوه بر آن میزان نتیجه مورد انتظار هم متناسب با بیمار و دستگاه و روش متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایطی که کاهش سایز در موضع خاصی از بدن، مثلا دور کمر، ران ها و نواحی مشابه مورد نظر است، همزمان با یک برنامه کاهش وزن، می توان از این روش ها استفاده نمود؛ علاوه بر آن پس ازهر برنامه لاغری، تغییر سبک زندگی اهمیت زیادی  دارد؛ تغییر سبک زندگی شامل ورزش کردن، رژیم غذایی سالم، متنوع و میزان مناسب کالری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بنابراین حتی افرادی که با استفاده از بهترین روش های کاهش وزن و موفق ترین روش های لاغری موضعی، به وزن و سایز دلخواه خود رسیده اند هم لازم است دو اصل ورزش و رژیم غذایی سالم را رعایت کنند تا درمان لاغری و لاغری موضعی ماندگاری داشته باشد.