شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فولاد

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان:

صنعت فولاد را نمی‌توان خاموش کرد

میزان مصرف برق در صنایع مختلف به ویژه در بخش فولاد در چند سال اخیر بحث‌های جنجالی را در پی داشته است که بر این اساس هر سال با شرایط وخیم‌تری نسبت به سال گذشته مواجه می‌شویم و صنایع مختلف برای کنترل این وضعیت راهکارهای مختلفی را اتخاذ می‌کنند.

معدن صنعت فولاد را نمی‌توان خاموش کرد

فولاد به عنوان یک صنعت مادر در کشور ازجمله پرمصرف‌ترین‌های برق به حساب می‌آید اما نمی‌توان میزان مصرف این بخش را تا حد زیادی کنترل کرد و سایر صنایع بدون هیچ تغییری به کار خود ادامه دهند. در واقع تمام صنایع باید سهم خود را از موضوع صرفه‌جویی در مصرف برق عهده‌دار شوند تا فولادکاران نیز با کاهش میزان ظرفیت تولید بتوانند به صورت پیوسته به فعالیت خود ادامه دهند.

امین ابراهیمی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: موضوع کاهش مصرف برق نیز دامن‌گیر صنایع مختلف به ویژه صنعت فولاد شده است و از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری میزان مصرف برق مجموعه را کاهش داده‌ایم& در واقع برق مصرفی کارخانه در اوج ۶۵۰ مگاوات در روز بوده و به طور متوسط ۴۵۰ مگاوات در روز برآورد شده است. با توجه به موقعیت آب و هوایی استان خوزستان و اتفاقاتی که در نیروگاه‌های آب و برق کشور افتاده است، از ابتدای اردیبهشت ماه میزان کاهش را به مجموعه ابلاغ کرده‌اند که از ۱۰۰ مگاوات آغاز شده و حتی به کاهش ۳۰۰ مگاواتی نیز رسیده است.

امین_ابراهیمی

وی افزود: در مجموع کاهش میزان مصرف برق را روزانه در دستور کار خود قرار دادیم و سعی بر آن بئده است که افت‌های فعالیت ناشی از این کاهش مصرف برق را جبران کنیم اما با توجه به اینکه در فصل گرما به سر می‌بریم و میزان کاهش ولتاژ بیشتر است و در نتیجه روند تولید کاهش می‌یابد. به عبارت بهتر مجموعه فولاد اکسین حلقه میانی زنجیره صنعت فولاد بوده و هر آنچه که در این کارخانه تولید می‌شود نوردی است و قطعا تاثیر منفی بر صنایع نورد خواهد گذاشت. در استان خوزستان چهار نوردکار بزرگ مشغول به فعالیت هستند که قطعا شرایط برق میزان تولیدات و سفارشات داخلی و صادرات آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین تصریح کرد: تمام زنجیره فولاد از تولید گندله، آهن اسفنجی بر اساس مصرفی برقی و تولیدی که دارند در صورت کاهش برق شرایط آمبولانسی حاصل می‌شود که در نتیجه با افت شدید تولید مواجه خواهند شد و این موضوع تاثیر مستقیم بر روی درآمد دارد و حتی بازار سرمایه را نیز تحت شعاع قرار دهد و باید در این رابطه باید یک نگاه اساسی به حوزه صنایع صورت گیرد. برای بحث کاهش برق تا به امروز به این صورت بوده است و مصرف‌کننده‌های فولادی که می‌توان گفت در بین صنایع بیشترین میزان برق را دارند و برای بهینه کردن مصرف برق فولادی‌ها باید وارد عمل شوند.

خاموشی خوزستان یا صنعت فولاد!

وی ادامه داد: برای کنترل مصرف برق اگر بخواهند یک چهارم خوزستان را تعطیل کنند و یا ظرفیت فولاد خوزستان را به یک سوم کاهش دهند، قاعدتا راه حل کاهش ظرفیت فولاد خوزستان را انتخاب می‌کنند. اما موضوع اصلی در حال حاضر این است که از مسئولین مربوطه درخواست داریم که نیروگاه‌هایی که تعطیل هستند و یا تعمیرات دارند را وارد مدار کنند و یا اینکه صنایعی که نیاز صنایع استراتژیک نیستند نیز از دور فعالیت‌ها خارج شوند. اما اگر قرار بر کنترل مصرف برق است این موضوع در بین تمام صنایع به درستی تقسیم شود و سایر صنایع نیز به همین نسبت کاهش مصرف برق داشته باشند که ما بتوانیم با ظرفیت بالاتری نسبت به ظرفیت قابل پیش‌بینی در این دوران تولید داشته باشیم.

ابراهیمی عنوان کرد: به عبارت بهتر اگر برق کم باشد چند اتفاق قابل پیش‌بینی ممکن است رخ دهد. اول اینکه ممکن است نیروگاه‌هایی که اکنون در مدار نیستند وارد مدار شوند، راه‌حل دوم کاهش تعداد مصرف‌کننده‌ها بوده و یا اینکه باید قسمت‌هایی که مصرف نادرست برق دارند را حذف کنیم که در این صورت هم بخش مسکونی و همچنین صنعتی باید مطرح شوند که سیستم حوزه صنعت را بیشتر در نظر دارد که قطعا تمام صنایع و به ویژه صنعت استراتژیک فولاد خوزستان متضرر می‌شوند که تاثیر آن بر کل زنجیره خواهد بود. تمام مجموعه‌های نوردی که به صورت مستقل از فولاد خوزستان تامین مواد اولیه می‌کنند نیز تحت تاثیر مستقیم قرار می‌گیرند. باید گفت با شروع این روند پیش‌بینی می‌شود که ۶ ماه ابتدایی سال را با این معضل مواجه هستیم و باید برنامه‌های صحیح را به کار گیریم.

زمان اوج مصرف برق به اردیبهشت ماه رسید

وی یادآور شد: پیک مصرف برق در استان خوزستان از مرداد ماه تا تیر ماه بوده است که امسال این زمان اوج مصرف به اردیبهشت ماه رسیده است و در واقع ما دقیقا از چهارم اردیبهشت ماه درگیر این معضل هستیم. در این شرایط بسیاری از صنایع تعطیلی اجباری یا اورهال را ترجیح می‌دهند این در صورتی است که ما کاهش میزان ظرفیت تولید را جایگزین تعطیلی کرده‌ایم و توقفاتی که برای برنامه اورهال در نظر داریم را سعی می‌کنیم در این برهه از زمان اجرا کنیم اما هرگز قابل پیش‌بینی نبود که این برنامه را در اردیبهشت ماه عملی کنیم و قاعدتا تمام تمرکز ما برای دو ماه تیر و مرداد است و تا به اینجای کار تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که زمان از دست رفته نداشته باشیم و در ادامه نیز در صورت بهبود شرایط تمام توقف‌های ایجاد شده و کندی در عملکرد کارخانه را جبران کنیم.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم عدد تولید کمتر از سال گذشته نشود اما در این میان یک اتفاق خوب افتاده و به کمک صنعتگر آمده است افزایش نرخ فروش محصول در بازار داخلی و صادرات بوده است اما در مجموع باید عملکرد مجموعه را در حد مطلوب نگه داریم و چه بسا رکوردهای تولید و فروش سال گذشته شرکت را نیز ارتقا دهیم.