شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آسیب#کرونا

اسامی 10 شغلی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند

همه گیری کرونا تقریبا باعث فلج شدن اقتصاد در بسیاری از نقاط دنیا شد و مشاغل زیادی را از بین برد و به نرخ بیکاری کشورهای مختلف افزود.

اسامی 10 شغلی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند

به گزارش منیبان؛ نرخ بیکاری در برخی از کشورهای جهان نظیر آمریکا به بالاترین حد ممکن در سال های اخیر رسیده است که نتیجه همه گیری بیماری کرونا در جهان بود.

هر چند اکنون وضعیت بهتر شده اما آسیب به برخی از بخش های اقتصادی آنچنان شدید است که سال ها طول می کشد تا آسیب ناشی از آن جبران شود.

برخی از گزارش ها و ارزیابی های اقتصادی پیش از این پیش بینی می کرد خسارات کرونا به اقتصاد جهان تا 10 الی 20 سال آینده قابل جبران نیست.

دایره وسیع مشاغل در جهان نیز به شدت تحت تاثیر بیماری همه گیر کووید19 قرار گرفت. این دایره دربرگیرنده انواع و اقسام مشاغل بود، از شغل های رده بالا تا شغل های رده پایین.

افراد بسیار زیادی شغل و درآمد خود را از دست دادند و برخی از شغل های سابقا پردرآمد به محل ورشکستگی شرکت ها، کارخانجات و افراد سرمایه دار تبدیل شدند.

در دوران همه گیری کرونا هر چند فرصت های دیگری پدید آمد و پدیده آموزش و فروش آنلاین نیز گسترده تر شد اما این تعداد در برابر فرصت های شغلی از دست رفته و افراد بیکار شده بسیار ناچیز بود.

همه گیری کرونا در جهان بسیاری نحوه انجام بسیاری از شغل ها را تغییر داد اما برای برخی دیگر از مشاغل چیزی جز «نابودی» به جای نگذاشت.

1-کارکنان خدمات عمومی

این کتگوری شامل طیف وسیعی از مشاغل می شود، از خدمات بهداشتی و نظافت در اداره جات و کارخانجات گرفته تا گارسون ها، نگهبانان و سرایداران و ده ها شغل مربوط به خدمات.  تعطیلی محل کار آنها منجر به این شد که آنها نیز از شغل خدماتی خود دور بمانند و حتی با بهتر شدن اوضاع هم نتوانند به کار برگردند.

2-هنر، طراحی، سرگرمی، رسانه

این موضوعات نیز بیکاری شدید را تجربه کردند. مشاغل این رده شامل تئاتر، سینما، طراحی دکوراسیون، بلیت فروشان و ... هستند. سینماها نیز تعطیل شد. در این میان طیف وسیعی از هنرمندان شامل بازیگران، کارگردانان، نویسندگان، خبرنگاران، عکاسان، و .... بیکار شدند و یا اینکه درآمدهای آنها به شدت کاهش پیدا کرد.

3-دارندگان بیزنس های کوچک

این بیزنس ها می توانند شامل هر چیزی باشند. بخش زیادی از کارآفرینان نیز مربوط به این رده شغلی هستند. به هر حال آنها هم با تعطیلی های گسترده و ورشکستگی های عمیق روبرو شدند به طوری که نتوانستند مجددا تجارت های پردرآمد و هر چند کوچک خود را راه بیندازند.

4-کارگران ساختمانی یا معدنی

مشاغل مربوط به ساخت و ساز ساختمان و کار و حفاری در معادن نیز به شدت تحت تاثیر منفی قرار گرفت و میلیون ها نفر شغل خود را در سراسر جهان از دست دادند. تعطیلی ساخت و ساز نیز خود نتیجه تعطیلی و ورشکستگی بسیاری دیگر از بخش های اقتصادی بود که دومینووار یکدیگر را انداختند.

5-کارکنان فروش

همه گیری کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران ها و ... در سراسر جهان شد. بسیاری از فروشندگان با این رویه کار خود را به صورت موقتی و بسیاری دیگر به صورت دائمی از دست دادند.

6-کارکنان حمل و نقل

این افراد شامل رانندگان اتوبوس، تاکسی ها، آژانس ها، هواپیما، قطار، مترو هستند. حمل و نقل در بسیاری از نقاط تحت تاثیر همه گیری قرار گرفت که در نتیجه قرنطینه و تعطیلی سایر مشاغل و ماندن افراد در خانه بود.

7-کارکنان تولید

 تعطیلی بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات تولیدی باعث شد تا بسیاری از کارکنان خط تولید و خط فروش نیز کار خود را از دست بدهند. این افراد شامل کارگران و کارکنانی هستند که در خط تولید انواع محصولات کارخانه ها مشغول به کار بودند، کارخانجات و کارگاه های تولیدی و سایر مراکز کوچک و بزرگی که در تهیه تغذیه، البسه، آهن آلات، مواد آرایشی و بهداشتی و ... کار می کردند.

8-کارگران نصب ، نگهداری یا تعمیر

رده شغلی تعمیر، نصب و نگهداری نیز همانند بسیاری دیگر از مشاغل به شدت تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار گرفت و تقاضا برای این موارد آنچنان کاهش یافت که افراد شاغل در این زمینه در حد گسترده ای بیکار شدند.

9-کارکنان مراقبت سلامت

هر چند کارکنان درمان و سلامت خط اصلی مبارزه با کرونا هستند اما بخش زیادی از آنها به دلیل کرونا شغل خود را از دست دادند. حتی در مراکز درمانی که مختص به بیماران کرونایی بودند که افراد متعددی شامل پرستاران و سایر کارکنان خط درمان بیکار شدند.

10-کارمندان دفتری یا اداری

هر چند دورکاری یکی از پدیده های بزرگ دوران همه گیری کرونا بود اما برای بسیاری از کارمندان دفتری و اداری نظیر حسابداران، منشی ها، تکنسین های فنی و ... این دورکاری امکان پذیر نبود و در نتیجه شغل خود را از دست دادند.