شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویروس کرونا

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

احتمال طولانی شدن پیک چهارم در صورت عادی انگاری/ امکان انجام تست سریع کرونا در مطب‌ها +نقشه و نمودار

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| روند کاهش شیوع کرونا در کشور ادامه دارد/ احتمال طولانی شدن پیک چهارم در صورت عادی انگاری/ امکان انجام تست سریع کرونا در مطب‌ها + نقشه و نمودار

روند شیوع ویروس کرونا در مرحله چهارم در سراسر نقاط کشور در حالی ادامه دارد که معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران، از موج چهارم کرونا به عنوان بزرگ ترین و طولانی ترین موج بیماری نام برده است.

به‌گزارش مشرق، انتشار جدیدترین آمارهای رسمی از شرایط همه‌گیری کرونا در پیک چهارم نشان می‌دهد در اغلب بخش‌های کشور سیر نزولی بیماری آغاز شده است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران با عنوان اینکه هنوز در موج چهارم کرونا به سر می‌بریم، گفت: اینکه وارد موج پنجم کرونا می‌شویم یا خیر، به عملکرد سینوسی ویروس و همچنین رفتار مردم در قبال رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد.

وی با عنوان این که موج چهارم کرونانسبت به موج‌های قبلی بیماری بسیار خطرناک‌تر بود، افزود: میزان مبتلایان و مرگ و میر نیز در این موج نسبت به موج‌های قبلی با افزایش بیشتری همراه بود.

توکلی درباره اینکه آیا می‌توانیم بگوییم که موج چهارم به زودی به اتمام می‌رسد یا خیر، گفت: هنوز وارد فاز آرامش نشده‌ایم و شیب نزولی با کندی و تأخیر پیش می‌رود به همین دلیل نمی‌توان پیش بینی کرد چه موقع موج چهارم به اتمام می‌رسد یا اینکه بعد از آن وارد فاز پنجم می‌شویم یا خیر ولی آنچه می‌بینیم روند کُند موج چهارم است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران تصریح کرد: نمی‌توان به طور دقیق پیش بینی کرد که چه زمانی از موج چهارم خارج می‌شویم اما با توجه به شرایط به نظر می‌رسد دو هفته دیگر و تا اواخر خرداد درگیر موج چهارم باشیم.

وی تأکید کرد: قطعاً مسافرت‌های پیش رو و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تغییرات سینوسی در ویروس ایجاد می‌کند و ممکن است مدت زمان بیشتری را گرفتار موج چهارم باشیم.توکلی از موج چهارم کرونا به عنوان بزرگ ترین و طولانی‌ترین موج بیماری در کشور نام برد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویروس جهش یافته انگلیسی در موج چهارم غالب است.

احتمال طولانی شدن پیک چهارم در صورت عادی انگاری/ امکان انجام تست سریع کرونا در مطب‌ها +نقشه و نمودار

این در حالی است که معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور از ایجاد امکان انجام تست سریع کرونا در مطب های پزشکی خبر داد و گفت: بر این اساس با درخواست خود بیمار این امکان را فراهم کردیم که بتوانند در مطب ها تست سریع کرونا را انجام دهند.

دکتر محمد جهانگیری درباره انجام تست کرونا در مطب‌های پزشکی، گفت: اقدامی که در این زمینه انجام دادیم، در جهت تشخیص زودرس بوده است. به طوری که امکان انجام تست فقط در مراکز بهداشتی نباشد و دسترسی بیشتری به تست اتفاق افتد. بر این اساس با تمهیداتی که انجام دادیم، قیمت تمام شده هر تست را احصاء کردیم، تخفیفی هم روی آن از سوی شرکت‌ها گذاشته شده و آن را به مطب‌هایی که بیمار می‌پذیرند داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تست موجود در مطب‌های پزشکی، تست سریع ست، افزود: در تست رپید پاسخ مثبت ارزشمند است. به ویژه خوب است که این تست در افرادی که در معرض کرونا بوده‌اند، انجام شود. در حال حاضر تست سریع در شبکه‌های بهداشت، پایانه‌ها و مرزها انجام می‌شود. حال خوب است که وقتی افراد به بیمارستان‌ها و به ویژه مطب‌ها مراجعه می‌کنند، نیز دغدغه‌ای نداشته باشند. بنابراین این امکان را فراهم کردیم که در صورت درخواست خود بیماران، بتوانند تست سریع را در مطب ها انجام دهند. در این صورت دیگر بیمار برای انجام تست به جای دیگری ارجاع نمی‌شود و فرآیند انجام تست و پاسخ دهی هم ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

جهانگیری ادامه داد: بنابراین هماهنگی‌هایی را به وجود آوردیم که امکان انجام سریع تست کرونا در مطب‌ها طبق پروتکلی که سازمان نظام پزشکی با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و با تایید معاونت درمان داشته، فراهم شود. بنابراین در مطب‌های رسمی این اقدام انجام می‌شود. آموزش‌های لازم هم به پزشکان ارائه شده و در عین حال تعرفه آن را هم مشخص کردیم که کمتر از تعرفه آزاد است و از شرکت‌ها تخفیف گرفته شد و ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت تعرفه آزاد است.

وی تاکید کرد: هر بیماری که تمایل داشته باشد، با پرداخت ۶۰ هزار تومان می‌تواند در مطب‌ها تست سریع کرونا را انجام دهد.

پبامک واکسن برای چه کسانی ارسال می‌شود؟

جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، در ارتباط با روند واکسیناسیون افراد گروه های هدف گفت: امیدواریم از پایان خرداد واکسن ایرانی در اختیار داشته باشیم و واکسیناسیون را از طریق تولیدات داخلی انجام دهیم.

وی افزود: چهار واکسن در فاز۳ مطالعات بالینی هستند که شامل دو واکسن برکت و انستیتو پاستور است که کار مشترک با کوبا است به نظر می‌رسد که سریع‌تر از بقیه به دست ما خواهد رسید.

صادق تبریزی گفت: تاکنون حدود۴ میلیون و ۱۱۱ هزار نفر واکسن دریافت کرده اند و حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن توزیع کردیم. همچنین ۴۵۱ هزار نفر در سامانه سلامت نام نویسی کرده اند و برای حدود ۳۵۵ هزار نفر نوبت داده شده و یا واکسن تزریق شده است و مابقی امروز نوبت دهی خواهند شد.

وی ادامه داد: پیامک واکسن برای افرادی ارسال می‌شود که در سامانه سلامت ثبت نام کرده باشند و کسانی که ثبت نام نکرده اند در حال حاضر برنامه‌ای نداریم مگر اینکه جز جمعیت تحت پوشش ما باشند.

صادق تبریزی توصیه کرد: کسانی که جز جاماندگان تزریق واکسن هستند می‌توانند با مراجعه به سامانه سلامت و ثبت نام برای تزریق واکسن اقدام کنند.

هشدار درباره عادی‌انگاری کرونا در استان کردستان

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان است و به گفته مسئولان تداوم این وضعیت می‌تواند باعث گره خوردن پیک چهارم و پنجم بیماری شود.

براساس گزارشات منتشره تردد و بی‌خیالی شهروندان نسبت به کرونا، حضور در تجمعات و برپایی تجمع صدها نفری به بهانه ثبت رکورد جهانی گینس و شلوغی در پارک کودک در چند روز اخیر باعث نگرانی شده است چراکه هم‌اکنون شهر سنندج در وضعیت بسیار شکننده قرار داشته و هنوز پیک چهارم را هنوز پشت سر نگذاشته‌ایم و نباید پدیده کرونا عادی‌انگاری شود.

ابراهیم زارعی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان از اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در استان خبر داد و تصریح کرد: نباید در مواجه با کرونا، اجازه عادی‌انگاری را بدهیم؛ وضعیت استان در حال حاضر شکننده و نگران اوج‌گیری دوباره کرونا در برخی از شهرها هستیم‌.

وی با بیان اینکه چهار شهر استان در وضعیت زرد قرار دارد، افزود: در حال حاضر سنندج در وضعیت نارنجی قرار دارد و هر لحظه ممکن است دوباره قرمز شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه منع ترددهای شبانه همچنان در سطح استان ادامه دارد، اعلام کرد: منع تردد بین شهری از ۱۱خردادماه همزمان با سراسر کشور آغاز و تا ۱۷ همین ماه ادامه خواهد داشت.

۵۷ بیمار جدید به آمار بستری‌شدگان کرونایی در گیلان افزوده شد

استان گیلان همچنان در وضعیت شکننده و ناپایدار کرونایی قرار دارد و شهرستان‌های آن تحت اثر تعداد بستری‌شدگان کرونایی رنگ‌بندی‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند.

 طبق آخرین تغییر رنگ‌بندی در شهرستان‌های استان گیلان در حال حاضر ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت زرد و ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می‌برد. 

۱۱ شهرستان استان گیلان که در حال حاضر در وضعیت زرد کرونایی به سر می‌برند شامل شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، صومعه سرا، فومن، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، املش و شفت است.

همچنین ۶ شهرستان گیلان شامل شهرستان‌های رودسر، رودبار، آستانه اشرفیه، رشت، بندر انزلی و خمام در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می‌برند که البته رودسر و رودبار به دلیل اینکه مبادی ورودی استان هستند در اکثر زمان‌ها وضعیت قرمز و یا نارنجی داشته‌اند.

در پی دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گیلان نیز محدودیت‌هایی برای تردد در این استان از ۱۲ تا ۱۷ خردادماه در نظر گرفته شد و در این بازه زمانی ورود هموطنان به گیلان ممنوعیت دارد.

 شمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان و نزولی بودن آمار بستری‌شدگان حاکی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هم‌استانیان بوده است که البته این همراهی باید تداوم داشته باشد تا بتوانیم کرونا را در گیلان مهار کرده و زمینه ایجاد پیک پنجم را فراهم نکنیم.

 به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۵۷ نفر از آن‌ها در ۲۴ ساعت گذشته به این آمار افزوده شده‌اند.

همچنین از ۳۰۰ بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های گیلان ۷۵ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۷ نفر از آن‌ها امروز به این بخش منتقل شده‌اند.

در این راستا درخواست کادر پرتلاش بهداشت و درمان استان گیلان رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان و عدم مسافرت به گیلان در تعطیلات پایان هفته جهت قطع زنجیره  کرونا است.

 شناسایی ۳۶ مبتلای جدید کرونا در استان سمنان

حبیب‌الله خجسته پور، سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان با اشاره به شناسایی ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا اظهار داشت: از این تعداد ۲۵ نفر بستری شده و ۱۱ نفر نیز بیمار سرپایی بودند.

وی خاطرنشان کرد: گر چه تعداد بستری‌ها نسبت به روزهای قبل افزایشی است اما روند ابتلا رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد کاهش تعداد بستری‌ها نیز باشیم.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان تعداد افراد بستری شده مبتلا به کرونا در حال حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان ۱۴۳ نفر است.

خجسته پور همچنین از فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در استان سمنان خبر داد و افزود: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا در مجموع تعداد یک هزار و ۹۸ نفر جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به تعداد کل مبتلایان از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا در استان سمنان تصریح کرد: از ابتدای شیوع بیماری تا کنون تعداد ۳۹ هزار و ۲۳۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان با بیان اینکه خوشبختانه تعداد افراد بهبود یافته از بیماری کرونا در این استان نیز مطلوب است به تعداد کل ترخیص شدگان از ابتدای شیوع بیماری اشاره کرد و افزود: در مجموع تعداد ۱۰ هزار و ۴۳۶ نفر نیز بهبود یافته و ترخیص شدند.

خجسته پور افزود: در شبانه‌روز گذشته نیز تعداد ۳۵ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان سمنان ترخیص شدند.

شرایط کرونایی قشم نگران‌کننده است

متاسفانه شرایط کرونایی این شهرستان با توجه به قرار داشتن نام قشم در لیست شهرستان‌های قرمز کرونایی، همچنان نگران‌کننده است.

علیرضا نصری،فرماندار قشم در این راستا اظهار داشت: متاسفانه شرایط کرونایی این شهرستان با توجه به قرار داشتن نام قشم در لیست شهرستان‌های قرمز کرونایی، همچنان نگران‌کننده است.

وی افزود: براساس قوانین ویژه ستاد ملی کرونا، ناگزیر از انجام سختگیری‌های با هدف گذر از خطر بیشتر و پیشگیری از مرگ و میرهای ناشی از ابتلای افراد به کرونا در قشم هستیم.

به گفته وی، فعالیت‌های اقتصادی به دلیل شرایط قرمز اعمال می‌شود و از ورود مسافران در تعطیلات مربوط به ۱۴ و ۱۵ خرداد که با تعطیلات پایان هفته مجموعا چهار روز تعطیلی می‌شود، هم پیشگیری خواهد شد.

فرماندار قشم تصریح کرد: بی توجهی به قوانین ستاد ملی کرونا که منجر به قرمز ماندن رنگ کرونایی قشم شده است، علاوه بر خسارات اقتصادی به کسبه، باعت افزایش بیشتر افراد به انواع کرونا و در نهایت بیشتر شدن شمار مرگ و میرهای ناشی از این ویروس مهلک در شهرستان قشم شده است.

به گفته وی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا تلاش کنیم علاوه بر فراهم‌ کردن شرایط بهتر خدمات از سوی کادر درمان، همچنین سهمی در جان باختن هم‌نوعانمان نداشته باشیم.

نصری گفت: نیروهای انتظامی و بسیج با حمایت قاطعانه دستگاه قضا شهرستان قشم با افراد متخلف که قوانین ستاد ملی کرونا را نادیده می‌گیرند، برخورد خواهند کرد.

رئیس ستاد کرونای قشم خاطرنشان کرد: تنها راه نجات از خطر ابتلا به کرونا در کنار زدن واکسن برای گروه‌های اعلام شده، استفاده مستمر از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در اجتماعات، شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و رعایت ممنوعیت برپایی آیین‌های عروسی، عزا و مهمانی‌های دورهمی است.

علیرغم تغییر رنگ قرمز کرونایی در بیشتر نقاط کشور، متاسفانه قشم و ۱۲ شهرستان دیگر ایران بر قرمز ماندن رنگ کرونایی پافشاری می‌کنند.

متاسفانه تردد مسافران و گردشگران  از نقاط مختلف کشور به قشم با هدف استفاده از ظرفیت‌های ویژه گردشگری این جزیره و همچنین خرید مناسب از بازارها و مجتمع‌های تجاری یکی از دلایل افزایش شمار ‌مبتلایان به کرونا در این شهرستان است.

رعایت نکردن کامل قوانین ستاد ملی کرونا از سوی شماری از بومیان قشم با برپایی جشن‌های عروسی، مهمانی‌های شبانه و مراسم‌های عزا هم از دیگر دلایل قرمز ماندن رنگ‌ کرونایی در این شهرستان است.

شهرستان قشم متشکل از سه جزیره قشم، لارک و هنگام با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب کشور قرار دارد.

جان باختن ۵ بیمار و بستری شدن ۳۶۳ نفر در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر

همزمان با جان باختن ۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان بوشهر ، شمار جان باختگان این بیماری در استان به یک‌هزار و ۱۵۸ نفر رسید.

سعید کشمیری با اشاره به طرح واکسیناسیون علیه کرونا اظهار داشت: تاکنون ۲۳ هزار نفر در استان بوشهر علیه کرونا واکسینه شده‌اند و روند تزریق واکسن به گروه‌های هدف ادامه دارد .

وی با بیان اینکه تاکنون در گروه سنی ۸۰ سال به بالا بیش از ۸۵ درصد واکسن دریافت کرده‌اند گفت: به ۵۰ درصد گروه سنی ۷۰ سال به بالا واکسن کرونا تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ثبت ۵ فوتی دیگر به سبب کرونا در استان خبر داد و بیان کرد: روز گذشته ۵ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا، شامل ۳ آقا و یک خانم با سابقه بیماری و کودکی با ۷ سال سن بدون سابقه بیماری زمینه‌ای در استان بوشهر به ثبت رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و ۱۵۸ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون بیش از ۴۳ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کشمیری با اشاره به ۵۷ بستری جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان خاطر نشان کرد: اکنون ۲۶۳ بیمار در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر بستری هستند که ۳۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۲۰ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی افزود: خوشبختانه روز گذشته ۴۰ بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۲۸ نفر از آن‌ها مثبت قطعی بوده‌اند.

احتمال طولانی شدن پیک چهارم در صورت عادی انگاری/ امکان انجام تست سریع کرونا در مطب‌ها +نقشه و نمودار

انتهای پیام/ ع

منبع: تسنیم