عشایر دهاقان قصد کشتار خرس ها را دارند / آنها می ترسند

عشایر دهاقان از ترس خرس های قهوه ای اسلحه به دست شده اند و ممکن است به خاطر نجات جان فرزندان شان به خرس ها شلیک کنند.

حضور ناگهانی خرس قهوه ای در منطقه هرندی دهاقان حاشیه ساز شده است به نوعی که علاوه بر وحشت عشایر، احتمال شلیک به تنها گونه خرس در استان موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

به گزارش رکنا، عشایر یکی از زیباترین، ساده‌ترین و با صفاترین سبک زندگی را دارند، آنها با توجه به نیاز دام ییلاق و قشلاق اختیار می‌کنند؛ برنامه کوچ آنان رکن اصلی زندگی‌شان به شمار می‌رود و همراه بودن همیشگی‌شان با دام‌ها در عین زیبایی سختی‌های خاصی خود را نیز به همراه دارد.

شهرستان دهاقان علاوه بر اینکه از مناطق مورد پسند عشایر به شمار می‌رود یکی از مناطق گردشگری استان محسوب می‌شود به نوعی که گاهی تا چندین هزار خودرو وارد این منطقه می‌شوند.

حضور عشایر با دام‌های مختلف در اردیبهشت ماه این منطقه، گویی طبیعت را زیباتر و خاص‌تر جلوه می‌دهد، گرچه عشایر سختی‌هایی منحصر به فرد را در طول ییلاق و قشلاق تحمل می‌کنند اما امنیت مسئله مهمی است که بدون آن زندگی برای هر فرد و گروهی غیرممکن خواهد شد به نوعی که حتی عشایری که در بیابان زندگی می‌کنند هم به نحوی خواهان امنیت هستند.

در روزهای اخیر حضوری خرس قهوه‌ای در نزدیک چادرهای عشایر و دزدی از کندوهای عسل دهاقان حاشیه ساز شده و عشایر با رعب و وحشت شدید مواجه شده‌اند اما مسئولان در این ارتباط چاره جویی درستی ندارند.

محمد یکی از مردم عشایر این منطقه در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: عشایر منطقه آستانه و هرندی دهاقان به طور ناگهانی با حضور یک خرس قهوه‌ای در منطقه روبرو شده‌اند و و این قضیه برای آنان شوک برانگیز بوده است.

وی افزود: ما احتمال می‌دهیم که بیشتر از یک خرس در منطقه در حال گشت و گذار باشد و بسیار نگران امنیت خانواده‌های خود هستیم چراکه هیچ مقام مسئولی جواب درستی به ما نمی‌دهد.

زیستگاه این نوع خرس عموماً علفزارهای مرتفع کوهستانی نزدیک به جنگل و دره‌های پایین دست جنگل است، خرس قهوه‌ای جثه بزرگ دارد معمولاً شب گرد بوده و شاید همین موضوع ترس بیشتری را به انسان انتقال دهد؛ البته به گفته کارشناسان محیط زیست خرس‌های قهوه‌ای بدون احساس خطر، آزار و اذیتی به انسان نمی‌رسانند و چون حس بویایی قوی دارند بیشتر به دنبال عسل هستند اما ترس مردم حتی به اشتباه نیز موضوعی نیست که نادیده گرفته شود.

در این ارتباط رئیس امور عشایر شهرستان دهاقان اظهار داشت: ورود خرس قهوه‌ای در منطقه بودجان و آستانه دهاقان توسط عشایر به اطلاع ما رسید که به شدت منجر به ترس و نگرانی آنان شده بود.

علی نادری با بیان اینکه عشایر خرس را از نزدیک دیده‌اند، افزود: بنابر گفته‌های عشایر خرس با فاصله بسیار نزدیک دیده شده است؛ آنها احتمال می‌دهند چهار خرس قهوه‌ای در شب حرکت می‌کنند و به دنبال طعمه برای سیر کردن خود هستند.

وی با بیان اینکه این یک واقعیت علمی است که خرس‌ها بدون احساس خطر شدید هیچ نوع آزار و اذیتی به انسان نمی‌رسانند، تصریح کرد: در بازدید و سرکشی از این مناطق متوجه شکسته شدن ۱۵ عدد کندوی عسل توسط خرس‌ها شدیم.

رئیس امور عشایر شهرستان دهاقان عنوان کرد: طی حملات یکی از خرس‌ها در دو شب پیاپی یکی از عشایر با خرس درگیر می‌شود و خرس برای فرار با شکستن فنس کشی اطراف کندوها پا به فرار می‌گذارد.

ورود خرس به باغات دهاقان به ویژه نگران کننده است چراکه منطقه عشایر نشین این شهرستان یک منطقه گردشگری نیز هست و در روزهای تعطیل به شدت شلوغ و پر از ازدحام می‌شود

نادری تصریح کرد: هم‌چنین بنابر اعلام عشایر دهاقان تا کنون ۲۰ عدد گوسفند عشایر هم طعمه خرس‌ها شده و در سرکشی از این منطقه متوجه شدیم که خرس‌ها اعضای داخل شکم گوسفندان را در طبیعت رها کرده بودند و لاشه گوسفند خورده شده بود.

وی عنوان کرد: متأسفانه خرس‌ها وارد باغات این مناطق هم شده‌اند و بیشترین نگرانی ما از این بابت است زیرا منطقه عشایر نشین دهاقان یک منطقه گردشگری بوده و در روزهای تعطیل به شدت شلوغ و پر از ازدحام جمعیت بوده تا جایی که در جاده ترافیک برقرار می‌شود.

رئیس امور عشایر شهرستان دهاقان با بیان اینکه افراد زیادی هم در این منطقه باغدار هستند، گفت: اگر گردشگران با حضور خرس مواجه شوند قطعاً تبعات بسیار بدی به همراه دارد که شاید قابل جبران نباشد و به همین دلیل با اداره امور عشایر اصفهان هم مکاتباتی شده است تا هر چه زودتر اقدامی عاجل انجام شود.

رئیس امور عشایر شهرستان دهاقان درباره زیستگاه خرس‌های قهوه‌ای گفت: زیست‌گاه این خرس‌ها ارتفاعات ونک سمیرم بوده و شاید به سبب اینکه در سال جاری تعداد کندوهای عسل دهاقان زیاد شده است، این خرس‌ها با توجه به حس بویایی قوی به دنبال عسل آمده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که خرس قهوه‌ای بیشتر چه زمان‌هایی دیده می‌شوند، اظهار داشت: این حیوانات بیشتر در خنکای شب به سبب گرسنگی و تشنگی شروع به گشت و گذار می‌کنند؛ محل خواب خرس‌های قهوه‌ای توسط عشایر مشخص شده اما ما هنوز نتوانسته‌ایم راهی برای حرکت و یا فرار خرس‌ها از منطقه پیدا کنیم.

نادری گفت: عشایر منطقه آستانه به شدت عصبی و وحشت زده هستند و اعلام کرده‌اند اگر سریع مسئولان چاره‌جویی نکنند اقدام به شلیک می‌کنیم که البته ما این اقدام را نمی‌پسندیم.

وی در پاسخ به این سوال که بهترین راه حل برای رفع این مشکل چیست، افزود: باید با هلیکوپتر گشت زنی کنیم و یا با تفنگ بی‌هوشی اقدام به بی‌هوشی خرس‌ها کنیم تا از این مناطق بیرون برده شوند.

بسیاری از مناطقی را که ما انسان‌ها تا حدی به آن دست اندازی نموده و حتی در آن طبیعت بکر دستکاری کرده‌ایم زیستگاه اصلی و جایگاه حیات وحش بوده است؛ نباید فراموش کنیم که خرس قهوه‌ای تنها گونه خرس در کشور ایران به شمار می‌رود که به یقین حق حیات و زیست در مناطق طبیعی خود را دارد پس همان‌طور که امنیت عشایر بسیار مهم و ضروری بوده محافظت از این گونه کمیاب خرس هم امری به شدت ضروری قلمداد می‌شود.

رئیس محیط زیست شهرستان دهاقان با بیان اینکه گرچه خرس قهوه‌ای وارد مناطق عشایرنشین شده اما این گونه خرس هیچ اذیتی به انسان وارد نمی‌کند، تاکید کرد: این خرس‌ها فقط با حس بویایی‌شان به دنبال عسل آمده‌اند و نباید به آنها شلیک شود.

پژمان خاکسار با بیان اینکه زیست گاه حیوانات باید حفظ شود، افزود: بر اساس گفته‌های برخی از افراد در قدیم هم در این مناطق خرس دیده شده است که در این صورت این منطقه زیست گاه خرس به شمار می‌رود و در واقع ما انسان‌ها به زیست‌گاه حیوانات دست درازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: از عشایر خواسته‌ایم شب هنگام چراغ‌های محل زندگی خود را روشن کنند و در اطراف سیاه چادر آتش روشن شود و حتماً صدای رادیو در فضا پخش شود تا خرس‌ها از این مکان دور شود، راهکاری که از گذشته‌های دور در این نوع مناطق معمول بوده است تا ضمن حفظ حیات وحش، آسیبی نیز به محل زندگی انسان‌ها نرسد.

دراین ارتباط یکی از عشایر دهاقان در ادامه گفت‌وگو اظهار داشت: عشایر از نزدیک شاهد حمله خرس به محل زندگی خود بودند و خسارت‌هایی نیز متحمل شدند؛ ما اقدام به اطلاع رسانی به مسئولان کردیم اما هنوز خرس‌ها در حال گشت و گذار هستند.

عشایر از نزدیک شاهد حمله خرس به محل زندگی خود بودند و خسارت‌هایی نیز متحمل شدند؛ گرچه مسئولان می‌گویند که این نوع خرس بی آزار است اما طبیعی است که ما می‌ترسیم و اگر اقدامی انجام نشود ممکن است به خرس‌ها شلیک کنیم زیرا جان خانواده‌هایمان در خطر است

محمد افشاری افزود: گرچه مسئولان می‌گویند که این نوع خرس بی آزار است اما طبیعی است که ما می‌ترسیم و اگر اقدامی انجام نشود ممکن است به خرس‌ها شلیک کنیم زیرا جان خانواده‌هایمان در خطر است.

افشاری با گلایه از عملکرد مسئولان در این ارتباط گفت: هنوز هیچ اقدامی از سوی مسئولان در این ارتباط انجام نشده است؛ آیا مسئولان منتظر اتفاقی جبران ناپذیر هستند تا در این ارتباط تصمیمی عاجل بگیرند.

مدیرکل بحران استان اصفهان نیز در این اظهار داشت: محیط زیست مسئولیت حفظ پناهگاه و حیات وحش را دارد و در عین حال باید برنامه‌ای مطمئن برای ایمنی عشایر منطقه بودجان و آستانه دهاقان برقرار کند.

منصور شیشه فروش افزود: درصدد هستیم تا میزان خسارت وارد شده بر عشایر بر اثر حمله خرس قهوه‌ای مشخص و پرداخت شود و حرکت خرس به سمت منطقه و زیست گاه اصلی خود در خور را شاهد باشیم.

تا کنون دسترسی به خرس‌های راه یافته به منطقه عشایر نشین و گردشگری دهاقان میسر نشده است و با توجه به حضور گردشگران به ویژه در روزها تعطیل در این منطقه موضوع به مرحله نگران کننده‌ای رسیده است؛ از سویی احتمال شلیک به خرس‌ها از سوی مردم هم وجود دارد بنابراین این مشکل چاره‌جویی و اقدامی منطقی و فوری را می‌طلبد اما متأسفانه پس از گذشت چندین روز هیچ اقدامی انجام نشده و از مسئولان استانی هم هیچ برخورد و واکنشی دریافت نشده است.