شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو انجمن بلاک‌چین:

رمزارزها در دولت آینده چه سرنوشتی خواهند داشت؟

در شرایطی به سر می‌بریم که مجلس شورای اسلامی باید مصوبه رمزارزها را واقع‌بینانه بررسی کند و از فضای کنترل دولتی فاصله بگیرد. تصویب قواعد برای کنترل بازار توسط دولت‌ها رانت ایجاد خواهد کرد.

اقتصاد رمزارزها در دولت آینده چه سرنوشتی خواهند داشت؟

هفته گذشته بود که تصمیم رئیس‌جمهوری فعالان بازار رمزارزها را شوکه کرد. در جلسه روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران در جریان جلسه هیئت دولت گفت: تولید و استخراج رمزارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز تا پایان شهریور ممنوع شده است. رئیس‌جمهوری در حالی تا پایان شهریور دستور صادر کرده است که نهایتاً تا پایان مردادماه سکان‌دار دولت هست. تصمیم دولت فعلی هر چه باشد، گذرا هست و باید منتظر تصمیم دولت آینده باشیم. البته در کنار دولت، مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذاری جایگاه مهمی دارد که باید با توجه به اهمیت رمزارزها در دنیا، شرایط زیرساختی و اقتصادی ایران به صورت جدی به این موضوع ورود کند. البته تصمیم صحیح باید گرفته شود تا شاهد تکرار وضعیت سایر بازارها در بازار کریپتوکارنسی ایران نباشیم.

یک توصیه به رئیس‌جمهور آینده در خصوص رمزارزها

علیرضا زجاجی فعال حوزه رمزارز و عضو انجمن بلاک چین در گفتگو با گسترش نیوز گفت: پیوستن به فناوری‌های روز اجتناب‌پذیر هست و مسدودسازی اقدام صحیحی نیست. دوران مقاومت در برابر فناوری‌هایی مثل بلاک چین گذشته است. رئیس‌جمهوری فعلی و رئیس دولت آینده باید روش معقولی در برابر رمزارزها داشته باشد.

زجاجی

فضاسازی بر ضد رمزارزها موقتی هست

زجاجی اظهار کرد: فضاسازی در برابر رمزارزها و مقصر نشان دادن ارزهای دیجیتال در خصوص قطعی برق، مقطعی و موقتی است. در بلندمدت مردم به این آگاهی خواهند رسید که حقیقت موضوع عدم سرمایه‌گذاری دولت در صنعت برق هست.

صرافی‌های موجود قابل اعتماد هستند؟

این عضو انجمن بلاک چین ضمن اشاره به اهمیت صرافی‌ها در بحث رمزارزها گفت: در حوزه رمزارزها باید به انتخاب صرافی توجه کرد و هرچه سابقه صرافی‌ها بیشتر باشد، مورد اعتماد تر هستند. صرافی‌هایی در ایران داریم که بیش از ۴ سال قدمت دارند و در برابر همه شرایط مقاومت کرده‌اند.

ریزش بیت کوین موضوعی جدید نیست

زجاجی تأکید کرد: ریزش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال جدید نیست و در سال ۲۰۱۷ نیز بیت کوین به مرز ۲۰ هزار دلار رسید اما تا ۳ هزار و ۶۰۰ دلار ریزش داشت. در گذشته هم این روند را تجربه کرده‌ایم. اگر چه در سال ۲۰۱۴ بیت کوین تا هزار و ۴۰۰ دلار صعود داشت اما ریزش تا ۲۰۰ دلار را تجربه کرده بود. این مباحث برای فعالان قدیمی موضوع جدیدی نیست. ریسک در همه بازارهای مالی هست. مردم با سرمایه‌های اصلی خودشان وارد بازار ارزهای دیجیتال نشوند.

مجلس از فضای کنترل دولتی فاصله بگیرد

وی افزود: مجلس شورای اسلامی مصوبه رمزارزها را واقع‌بینانه بررسی کند و از فضای کنترل دولتی فاصله بگیرد. دولت‌ها توان کنترل همه مباحث را ندارند. مجلس شورای اسلامی طبق قواعد بازار آزاد باید قواعد خودکنترلی داشته باشد تا بازار توانایی کنترل خود را داشته باشد.

کنترل توسط دولت پاسخگو بازار رمزارزها نیست

زجاجی در پایان خاطرنشان کرد: تصویب قواعد برای کنترل بازار توسط دولت‌ها رانت ایجاد خواهد کرد. در هر بازاری دولت به صورت مستقیم وارد شد، رانت ایجاد خواهد شد و مردم در این مسیر ضرر خواهند کرد. ارز ۴۲۰۰ تومانی و بازار مرغ نمونه ورود دولت بود که با شکست مواجه شد. در بازار رمزارز هم کنترل دولتی پاسخگو نیازها نخواهد بود.

کاندیدای ریاست جمهوری چه می‌گویند؟

از ۷ کاندیدای تائید صلاحیت شده تا به امروز فقط محسن رضایی در خصوص رمزارزها صحبت کرده است و صحبت او نیز در حد یک توئیت هست. محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در توئیتی گفته بود: رمزارز‌ها یک نوآوری بین‌المللی و فرصت پولی هستند. در دولت ما با هدایت درست و تنظیم مقررات متناسب، از رمزارز‌ها به نفع منافع ملی و سرمایه‌های مردم استفاده خواهد شد. اگر دولت کنونی زودتر چاره‌اندیشی می‌کرد، مردم و ناظران با شفافیت بیشتری وارد بازار ارز‌های دیجیتالی می‌شدند.

توئیت-رضایی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در نشست خبری در واکنش به رمزارزها گفت: پول خرید رمز ارز ندارم، چون خانمم همه را خرج می‌کند.