شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

غرش‌ موتورهای سنگین؛ تخلیه هیجان موتورسواران و سوهان روح مردم


غرش‌ موتورهای سنگین؛ تخلیه هیجان موتورسواران و سوهان روح مردم

عطش سیری‌ناپذیر موتورسواران از یک سو و ناگزیر بودن پلیس در اجرای قانون منع تردد موتورهای سنگین بدون مجوز، داستانی تکراری است؛ پلیس توقیف می‌کند و مدتی بعد موتورسواران قدیم و جدید دوباره با کورس در شهر، سوهان روح مردم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار انتظامی باشگاه خبرنگاران پویا؛ معمولاً در ایام پایانی هر هفته یا روزهای تعطیل شاهد تردد موتورسیکلتهای سنگین در معابر تهران مخصوصاً در معابر بزرگراهی هستیم؛ به طور کلی به موتورسیکلتی با جثه عظیم و حجم موتور بیش از 250 سی‌.سی اصطلاحاً "سنگین" گفته می‌شود.

این دسته از موتورسیکلتها خواهان زیادی دارند اما ترددشان در معابر درون‌شهری همواره با معضلاتی روبه‌رو بوده است، از طرفی اغلب موتورسیکلتهای سنگین فاقد مجوز تردد در معابر شهری بوده یا اینکه به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و از طرف دیگر برهم زدن نظم و انضباط ترافیکی، مزاحمت برای سایر وسایل‌نقلیه عبوری و صدای ناهنجار آنها، پلیس را بر آن داشته که هر از چندگاهی با تردد این نوع موتورسیکلتها در معابر شهری برخورد و آنها را توقیف کند.

اخیراً نیز تصاویر متعددی از تردد غیر مجاز موتورسیکلتهای سنگین در معابر درون‌شهری و حتی تقابل راکبان اینگونه موتورسیکلتها با پلیس در فضای مجازی منتشر شده که پلیس را بر این داشت، با راکبان موتورسیکلتهای سنگین فاقد مجوز تردد، برخورد جدی داشته باشد.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث ,

سرهنگ علی همه‌خانی؛ معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اواخر فروردین ماه امسال از تشدید برخورد با تردد اینگونه موتورسیکلتها در تهران خبر داده و گفته بود: با توجه به درخواست مکرر شهروندان تهرانی درباره مزاحمت موتورسیکلتهای سنگین در سطح معابر شهر تهران، برخورد با آنها و تصاویری که در فضای مجازی در این رابطه  منتشر  شده است، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اینگونه موتورسیکلتها  برخوردی جدی خواهد داشت.

به گفته این مقام انتظامی از ابتدای سال جاری تاکنون 18 دستگاه موتورسیکلت سنگین فاقد مجوز حین تردد در معابر پایتخت، توسط پلیس راهور تهران بزرگ توقیف شده‌اند.

 

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث ,

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث ,

موتورسیکلتهای سنگین چگونه وارد کشور می‌شوند؟

سردار محمدحسین حمیدی؛ رئیس پلیس راهور تهران در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفته بود: اینکه موتورسیکلتهای سنگین وجود دارند و تردد می‌کنند کاملاً مشخص است اما اینکه توقیف و سپس آزاد می‌شوند، خیر، اگر موتورسیکلت سنگین برابر ضوابط قانونی وارد کشور نشده باشد و غیرمجاز تردد کنند، به عنوان قاچاق کالا محسوب، پرونده برای آن تشکیل شده و سیر قضائی طی می‌کند. همچنین این موتورسیکلتهای سنگین قاچاق مصادره شده و مراجع قضائی برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی متذکر شده بود: برخی از راکبان موتورسیکلتهای سنگین نیز مجوز نگهداری آنها را دارند اما مجاز به تردد نیستند که شرایط برای آنها کمی متفاوت‌تر بوده و عمده ترددهای موتورسیکلتهای سنگین در تهران، مربوط به این دسته از موتورسیکلتها است، البته در این مورد نیز پلیس برخورد قانونی خود را با این موتورسیکلتهای سنگین انجام می‌دهد، در صورت رؤیت توسط پلیس، با آنها برخورد لازم صورت می‌گیرد و در این رابطه نیز هیچگونه مماشاتی نداریم.

تردد موتورسیکلتهای سنگین چگونه باید ساماندهی شود؟

سال گذشته بود که عباس بزرگی؛ مسئول کمیته موتور استریت از برگزاری سه جلسه با جانشین فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ خبر داده و گفته بود: با ساماندهی موتورسیکلتهای سنگین دارای برگه سبز و گمرکی به زودی ترددها ساماندهی و برقرار خواهد شد. 

وی گفته بود: تمام موتورسوارها ملزم خواهند بود، اطلاعاتشان را در نیروی انتظامی ثبت کنند تا بتوانند در سطح شهر تردد کنند.

البته باید متذکر شد که تردد با موتورسیکلتهای سنگین آموزشهای خاص خود را می‌طلبد و نیاز به تجربه فراوان دارد، استفاده از اینگونه موتورسیکلتها به راحتی تردد با سایر موتورسیکلتها (زیر 250 سی.سی) نیست و بارها شاهد حوادث تلخ و حتی مرگباری در این رابطه بودیم.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث ,

این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از علاقه‌مندان به تردد با موتورسیکلتهای سنگین، علت تردد غیرمجاز با این موتورسیکلتها در معابر شهری را  عدم وجود پیستهای موتورسواری ایده‌آل، استاندارد و با هزینه مناسب می‌دانند و بر این باورند که با تعبیه و راه‌اندازی پیستهای مذکور، از تردد موتورسیکلتهای سنگین در معبار شهری کاسته خواهد شد و علاقه‌مندان به این موتورسیکلتها، هیجان استفاده از موتورسیکلتهای سنگین را در پیست موتورسواری تجربه خواهند کرد.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث ,

پلیس راهور به علاقه‌مندان به موتورسواری با موتورسیکلتهای سنگین همواره توصیه کرده که با بهره‌گیری از مربیان فدراسیون موتورسواری، طبق آموزش اصولی، استفاده از موتورسیکلتهای سنگین و تجربه راندن با این موتورسیکلتها را در پیستهای مخصوص فرا بگیرند و از تردد با موتورسیکلتهای سنگین و فاقد مجوز در معابر خودداری کنند چرا که تردد با این وسایل‌نقلیه در معابر درون‌شهری توقیف آنها را در پی خواهد داشت.

سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن توصیه به موتورسوارانی که قصد استفاده از موتورسیکلتهای سنگین را دارند، گفت: پلیس در طرحهای خود با تردد غیرمجاز موتورسیلکتهای بالای 250 سی.سی برخورد و این دسته موتورسیکلتها را توقیف می‌کند، بسیاری از این موتورسیکلتهای سنگین توقیف و با حکم قضائی به نقع دولت مصادره می‌شود.

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث ,

پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث , پلیس راهور | پلیس راهنمایی و رانندگی , رئیس پلیس راهور ناجا , موتور سواری , حوادث ,

وی از راکبان اینگونه موتورسیکلتها خواست که برای تردد با موتورسیکلت سنگین از طریق فدراسیون موتورسواری و پس از اخذ آموزشهای لازم، اقدام کنند.

هر چند باید برخورد با تردد غیرمجاز اینگونه موتورسیکلتها توسط پلیس صورت گیرد و با افرادی که برای دیگران شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کنند، برخورد شود اما در نهایت به نظر می‌رسد تنها برخورد و توقیف موتورسیکلتهای سنگین، نمی‌تواند راه‌حلی قطعی برای عدم تردد این دسته موتورسواران در معابر شهری باشد و باید برای آن چاره‌ای قطعی اندیشید.

انتهای پیام/