شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#واردات خودرو

نگاهی به انگیزهای دولت آینده برای آزادسازی واردات خودرو

ممنوعیت واردات خودرو باعث شد التهابات زیادی در بازار خودرو به وجود بیاید، اما برخی کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که این ممنوعیت به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. تغییر دولت به‌واسطه انتخابات خردادماه ممکن است به آزادسازی گروه چهارم کالایی که محصولات خودروسازان خارجی در آن قرار دارد، بینجامد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این‌که دولت طی سه سال گذشته با درخواست انجمن واردکنندگان خودرو برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک موافقت نکرده است، گفت: «دولت کنونی بر آن بود تا با گشایش‌های کوچک اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، رضایت مردم را جلب کند، اما متاسفانه در این خصوص شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که دولت نتوانست برنامه خود را اجرا کند.» وی افزود: «انبار کردن اموال مردم در انبارهای گمرک، نظم بازار مصرف خودروهای خارجی را برهم زد. اگر این چندهزار خودرو به بازار تزریق می‌شد، قیمت خودروهای وارداتی تا این حد با افزایش بسیار زیاد و خارج از قاعده روبه‌رو نبود. اما قدر مسلم دولت آینده واردات خودرو را به دو دلیل آزاد خواهد کرد.»


* تشدید معضل آلودگی هوا با توقف روند اسقاط در پی ممنوعیت واردات-مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

آیا نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودروهای دست دوم موجود در بازار تاثیرگذار است؟

به دنبال کاهش قابل توجه نرخ ارز طی ده روز منتهی به ششم خردادماه، قیمت خودرو وارداتی نیز که طی سه سال اخیر با افزایش قیمت همراه بود، کاهش یافت. در برخی مدل‌ها، حدود ۳۰ درصد از قیمت این خودروها با ریزش همراه بوده است. پیش از این اما، علاوه بر افزایش قیمت دلار که در صعودی‌بودن نرخ خودروهای وارداتی بسیار تاثیرگذار بوده، بلاتکلیفی قانون درخصوص واردات خودروهای مانده در گمرک مزید بر علت شد تا در سایه کمبود عرضه، قیمت‌ها سر به فلک بکشد. در این روزها با توجه به این‌که برجام در مسیر احیاست، کارشناسان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند دولت آینده احتمالا واردات خودرو را آزاد خواهد کرد که این موضوع می‌تواند به کنترل بازار خودرو و تعدیل قیمت‌ها کمک کند.

75.jpg

قیمت خودروهای وارداتی بین ۱۰ تا ۳۰ درصدی با ریزش روبرو بوده است. آیا این‌گونه ریزش‌ها باز هم محتمل است؟

با توجه به این‌که طی چندین ماهه گذشته دلار سیر نزولی به خود گرفته و از سوی دیگر نیز نرخ تمام خودروهای وارداتی بر اساس دلار محاسبه می‌شود، آن‌ها نیز با افت روبه‌رو بودند. اما طی هفته گذشته، قیمت خودروهای وارداتی به دلیل ریزش شدید ارز شاهد افت بود. اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود. به عقیده بنده، هر کدام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری پیروز انتخابات شود، نمی‌تواند نرخ ارز را در کوتاه‌مدت ثابت نگهدارند و بازهم شاهد کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی را شاهد خواهیم بود.

به عقیده برخی کارشناسان، واردات خودرو به کشور در سال جاری تعیین تکلیف و آزاد خواهد شد. به نظر شما دولت آینده درخصوص واردات خودرو چه تدبیری را باید بیندیشد تا بتواند میزان تراکم تقاضای محصول در بازار مصرف را مدیریت کند؟

قطعا دولت آینده فارغ از این‌که کدام‌یک از کاندیداها روی کار بیاید، برای جلب نظر مردم آزادسازی واردات را که یک خواست عمومی است، در دستور کار قرار خواهد داد. مساله تنها واردات خودرو نیست؛ اسقاط خودروهای فرسوده‌ها نیز که به‌واسطه فعالیت واردکنندگان انجام می‌شد، متوقف شده و این مساله معضل آلودگی هوا را در شهرهای ما تشدید کرده است. کمبود عرضه در بازار که طی سه سال گذشته همواره شاهد بودیم، موجب شد خودروهای وارداتی سیر صعودی دائمی داشته باشند. محدودیت عرضه در سال جاری همچنان ادامه دارد. به همین دلیل بعد از مدتی دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. زیرا عرضه به بازار انجام نمی‌شود و بعد از مدتی قیمت خودروهای دست دوم وارداتی به دلیل تقاضایی که وجود دارد، با افزایش روبه‌رو می‌شود.

پیشنهاد شما به مسئولان و تصمیم‌گیران صنعت خودرو درخصوص ساماندهی صنعت و بازار خودرو چیست؟

اول این‌که برای ساماندهی بازار خودرو باید ممنوعیت واردات برطرف شود تا هم در بازار وارداتی‌ها و هم در بازار خودروهای ساخت داخل شاهد افزایش تنوع و ایجاد رقابت باشیم. اگر چنین موضوعی رخ دهد، این مساله قیمت خودروهای داخلی را نیز کاهش خواهد داد. زیرا قیمت خودروهای وارداتی به نوعی جهت‌دهنده و تنظیم‌کننده قیمت خودروهای ساخت داخل قلمداد می‌شود. دوم هم این‌که دولت آینده به‌عنوان یک اقدام در راستای جلب رضایت مردم، واردات خودرو را آزاد خواهد کرد.


* آغاز عرضه خودروهای خارجی دپوشده در پارکینگ‌ها-فربد زاوه، فعال و کارشناس صنعت خودرو

شرایط بازار محصولات خودروسازان خارجی با توجه به ریزش نرخ ارز دچار نوسان شده است. به نظر شما آیا ریزش قیمت این گروه خودروها در بازار ادامه‌دار خواهد بود؟

قیمت خودروهای وارداتی در برخی از مدل‌ها طی هفته گذشته با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بوده است، همزمان با کاهش قیمت دلار طی هفته گذشته شاهد ریزش قیمت خودروهای وارداتی بودیم. در مدل‌های بالاتر شدت کاهش قیمت‌ها بیشتر بوده است.

54.jpg

با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و محدود بودن بازار عرضه محصولات خارجی، چه دلایلی منجر به کاهش نرخ در بازار مصرف طی هفته گذشته شد؟

در راستای ریزش چندپله‌ای نرخ ارز، عرضه خودروهای وارداتی که در پارکینگ‌ها توسط برخی افراد به امید افزایش قیمت و کسب سود هنگفت دپو شده بود، اتفاق افتاد. حال با توجه به گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال احیای برجام و رفع تحریم‌ها، شرایطی ایجاد شده است که مالکان خودروها از ترس کاهش بیشتر قیمت، خودروهای خود را در بازار عرضه کردند. خریدار چندانی هم در بازار حضور ندارد. زیرا آن‌ها نیز به امید ریزش بیشتر قیمت هستند. بنابراین عرضه بسیار بیشتر از تقاضا بوده است و تحت چنین شرایطی شاهد افت قیمت‌ها طی چند روز گذشته بوده‌ایم.

با توجه به تغییر دولت به‌واسطه انتخابات خردادماه و انتقال قدرت در چند ماه آینده به دولت جدید، به نظر شما چه شاهد آزادسازی واردات خودرو خواهیم بود یا تمدید ممنوعیت آن؟

به احتمال زیاد طی چند ماه آینده واردات خودرو از سر گرفته خواهد شد. اگر برجام احیا شده و درآمدهای نفتی کشور افزایش یابد، دیگر در داخل با کمبود ارز روبه‌رو نخواهیم بود. در چنین شرایطی، واردات خودرو بعد از ممنوعیت چندساله آزاد خواهد شد و این موضوع می‌تواند در تعدیل قیمت خودروهای وارداتی از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

برخی مسئولان و تصمیم‌گیران در وزارت صمت به دنبال توجیه تمدید قانون ممنوعیت واردات در دولت آینده هستند. به نظر شما دولت سیزدهم چه رویه‌ای را در این خصوص باید پیش‌ بگیرد؟

ممنوعیت واردات خودرو برای بسیاری افراد سودهای هنگفتی را به دنبال داشته و باعث ایجاد انحصار در بازار خودرو شده است. این موضوع برای برخی مونتاژکاران چینی بسیار شیرین بوده است. زیرا آن‌ها در غیاب خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی توانستند محصولات خود را تا ۳ برابر قیمت عرضه کنند. درحال‌حاضر قیمت برخی خودروهای شاسی‌بلند چینی با دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد که هیچ‌گونه توجهی ندارد.

در صورت آزادسازی واردات در دولت بعد شاهد چه تغییراتی در بازار خودرو کشور خواهیم بود؟

بدون شک اگر واردات خودرو آزاد شود، این شرکت‌ها لابی بسیار قدرتمند و گسترده‌ای را ترتیب خواهند داد تا در ماه‌های آینده به بهانه حمایت از تولید داخل، همچنان به مونتاژ خودروهای چینی و کسب سود ادامه دهند. اساسا خودروسازان داخلی هیچ نفعی از ممنوعیت نمی‌برند، بلکه این شرکت‌های مونتاژکار چینی هستند که از این غیبت خودروسازان خارجی در ایران استفاده کرده و خودروهای مونتاژی خود را تا چند برابر قیمت به مشتریان عرضه می‌کنند. بنابراین باید منتظر یک مقاومت جدی درباره آزادسازی واردات خودرو حتی در شرایطی که برجام دوباره زنده شود، باشیم.