شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دارای#رئیسی#فضای مجازی#رسانه‌ها

صندوقچه انتخابات/۴۵

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

روحانی همتی نمایه

رئیس شورای ائتلاف استان تهران: برخی از لیست‌های ارائه شده به اسم «لیست شورای شهر» منتخب شورای ائتلاف در فضای مجازی و رسانه‌ها غیر واقعی هستند.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد

«محمود علیزاده طباطبایی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: «آقای همتی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است و بر همین اساس نمایندگان حزب کارگزاران در حال رایزنی و مذاکره با نهاد اجماع ساز هستند تا آقای همتی را مورد حمایت خود قرار دهند».

علیزاده طباطبایی افزود: «قطعا آقای خاتمی از جمع بندی  نهاد اجماع ساز حمایت می کند و پیش بینی من این است که جمع بندی بر سر آقای همتی خواهد بود زیرا تجربه موفق تری دارد. آقای همتی در ثبت نام خود با حزب کارگزاران مشورتی نداشته و هنوز صحبتی با او صورت نگرفته است. حتی اگر نهاد اجماع ساز از آقای همتی حمایت نکند حزب کارگزاران از او حمایت خواهد کرد».

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

از سوی دیگر خبر برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی نیز تحلیل های مختلفی را در پی داشته است. برخی می گویند تصمیم به برکناری ممکن است به علت نارضایتی روحانی از کاندیداتوری همتی در انتخابات باشد.

اما برخی دیگر تاکید دارند که با توجه به اقدامات مشابه طیف اصلاح طلب در اجرای «عملیات روانی»، احتمالا برکناری و اختلاف روحانی با همتی، با هدف انحراف افکارعمومی از کاندیدای اصلی دولت و اصلاح طلبان است.

در حقیقت دولت روحانی و همچنین طیف اصلاح طلب می دانند که به جهت کارنامه ضعیف دولت از محبوبیت بسیار پایینی در نزد افکارعمومی برخوردار هستند. بنابراین تنها شانس موفقیت کاندیدای مدنظر این طیف، فاصله گذاری او با دولت و شخص رئیس جمهور است.

با برکناری همتی، وی می تواند ژست «منتقد وضع موجود» به خود گرفته و حتی درگیری وی با دولت فعلی، می تواند او را به عنوان یکی از نامزدهای اصلی تغییر وضع موجود معرفی کند.

اما در حقیقت همتی یکی از بانیان اصلی وضع موجود است. دولت روحانی در ۸ سال اخیر همان دولت خاتمی بود. چراکه بسیاری از وزرا و معاونین و نزدیکان خاتمی در دولت روحانی حضور داشتند.

بر همین اساس دولت اول و دوم روحانی همان دولت سوم و چهارم خاتمی بود و امثال همتی و مهرعلیزاده در پی آن هستند تا دولت سوم روحانی و به عبارتی «دولت پنجم خاتمی» را تشکل بدهند.

رئیسی دارای کمترین رای منفی است

براساس تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا، از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند (مشارکت کنندگان) پرسیده شده است «به کدام یک از کاندیداها به هیچ وجه رأی نخواهید داد؟

پاسخگویان در پاسخ به این سؤال امکان انتخاب چند گزینه را داشته‌اند، بنابراین جمع درصد بیش از ۱۰۰ می شود. بر همین اساس از بین افرادی که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، ۲۹.۸ درصد گفته اند به هیچ وجه به عبدالناصر همتی رأی نمی‌دهند. این نسبت برای آقایان مهرعلیزاده ۲۴.۲ درصد، زاکانی ۲۱.۸ درصد، رضایی ۲۱.۱ درصد، قاضی‌زاده هاشمی ۲۰.۵ درصد، جلیلی ۱۹.۱ درصد و رئیسی ۴.۵ درصد است.

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.

لیست های اعلام شده شورای شهر در فضای مجازی غیرواقعی است

«مهدی چمران» رئیس شورای ائتلاف استان تهران در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی تاکید کرد: «در گزینش‌های صورت گرفته برای بستن لیست کاندیداهای شورای شهر تهران، یکی از معیارهای اصلی انتخاب، تخصص افراد است که در این میان می‌گویم باید شهرساز، آی‌تی و … حضور داشته باشند. ما در مجموع تخصص‌های مورد نیاز برای شهر برای حضور در شورا طی جمع‌بندی‌های صورت گرفته به ۱۵ تخصص رسیدیم که از این ۱۵ تخصص یک موضوع به آی‌تی اختصاص داده شده است».

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

چمران با اشاره به این موضوع که برخی از لیست‌های ارائه شده به اسم شورای ائتلاف در فضای مجازی و رسانه‌ها غیر واقعی هستند گفت: «بسیاری از لیست‌هایی که هم اکنون در سایت‌ها ارائه می‌شود واقعی نیستند چرا که ما هنوز هیچ لیستی را ارائه نکرده‌ایم و در تلاشیم تا این لیست تا اواسط خرداد ارائه شود».

توصیه زاکانی به دیگر کاندیداها درباره شعارهای اقتصادی

«علیرضا زاکانی» نماینده مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه رادیو اقتصاد گفت: «تورم را حتما باید مهار کرد اما راه کنترل تورم  سرکوب قیمت‌ها به شکل دفعتی نیست ما باید زنجیره پیشران‌ها را بشناسیم و بنگاه‌های خرد و متوسط را تقویت کنیم و نقدینگی افسارگسیخته را به سمت بنگاه‌های تولیدی به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط سوق دهیم هر خانه می‌تواند یک بنگاه کوچک تولیدی برای کمک به اقتصاد کشور باشد».

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

زاکانی افزود: «بانک مرکزی نباید اجیر دولت باشد و دست دولت همواره در جیب بانک مرکزی باشد. مسئله‌ای که باید از سوی کاندیداهای محترم مورد نظر قرار گیرد این است که نباید شعارهایی از این دست داد که به طول مثال می‌توان در کوتاه مدت تورم را تک رقمی کرد چراکه کنترل نرخ تورم و تک رقمی کردن آن در کوتاه مدت موجب رکود می‌شود و اقدام درستی نیست که نرخ تورم را سرکوب کنیم چون با این رویکرد به تولید کشور به شکل جدی ضربه وارد می‌شود».

انصراف رئیسی به نفع جلیلی صحت ندارد

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در برنامه اینترنتی «تبادل» گفت: «حجت الاسلام رئیسی به دعوت ائتلاف و وحدت در انتخابات حضور پیداکرده است و انصراف وی به نفع جلیلی صحت ندارد...شورای وحدت اولین مجموعه‌ای بود که به‌صراحت از حجت‌الاسلام  رئیسی حمایت کرده است و مبنایی فکری، عملکرد وی در قوه‌قضاییه و فسادستیزی را مبنا گرفته‌ایم».

متکی افزود: «روز گذشته نخستین جلسه ستاد راهبردی حجت الاسلام رئیسی تشکیل شد و قرار است در هفته، در ۳ نوبت برگزار شود اما اینکه وی در خصوص تشکیل کابینه خود چه برنامه‌ای دارد، شورای وحدت اطلاع و توقعی ندارد».

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

لازم به ذکر است که «بیژن نوباوه» مشاور سعید جلیلی گفت: «اصلا موضوع کنار رفتن آقای جلیلی به نفع کسی مطرح نیست. آقای جلیلی سال ها کار با برنامه ریزی انجام داده است، بویژه در زمان تشکیل دولت سایه، وی مسائل و مشکلات را دیده است و طرح و برنامه دارد».

نوباوه افزود: «آقای جلیلی در این ۸ سال (دولت سایه) ضعف دولت‌ها را بررسی کرده است و یکی از افرادی است که برنامه هایش می تواند برای این دوره از انتخابات راهگشا باشد. در زمانی که مناظره ها صورت می گیرد قطعا یکی از افراد موفق آقای جلیلی خواهد بود».

گلایه از عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت در بازار بورس

«سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره اظهارات اخیر عبدالنصر همتی نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کرد و نوشت: «آقای همتی پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فوری سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سوال می‌برد. جناب ‌همتی به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، ‌بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید».

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در گفت و گویی اظهار داشت: «در بخش سیاست پولی شخصی که می‌خواهد بانک مرکزی را اداره کند باید صحبت کند و در بخش سیاست‌های مالی باید فردی که سازمان برنامه و بودجه را اداره می‌کند، سخن بگوید. در حالی که ما در حال تک نفره کردن دولت ها هستیم البته عملکرد دولت‌های قبل تک نفره بوده و این به باور تبدیل شده است».

وی افزود: «دو سال روی کنترل تورم و اینکه چطور کشورها در کنترل تورم موفق شدند، کار می‌کنیم.  تورم بالا تنها مساله کشور ما نبوده است. خیلی از کشورها تورم را تجربه کردند و تجربه موفقی برای کنترل تورم داشتند. نزدیک ترین کشور ما ترکیه است که دو دهه تورم‌های بیش از ۵۰ درصد را تجربه کرده است... شد قیمت‌ها طبق آماری که مراکز آمار بانک مرکزی می دهد، ۵۰ درصد بوده است یعنی به طور متوسط میانگین قیمت‌ها ۵۰ درصد رشد کرده است.

این رشد ۵۰ درصدی پنج درصد می‌شود. یعنی رشد تورم ۱۰ برابر کمتر می‌شود اما در سال اول به نصف کاهش می یابد و ما در سال اول رشد نرخ تورم را به زیر ۳۰ درصد می‌رسانیم و به همین ترتیب تورم به صورت تصاعدی کاهش می یابد تا تک رقمی شود».

برخی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ریش دولت و مردم خندیدند

«محسن مهرعلیزاده» معاون رئیس جمهور و استاندار خراسان در دولت اصلاحات که در دولت روحانی به عنوان استاندار اصفهان و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد و اکنون نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است، در توئیتی نوشت: «رقیب امکانات و ابزارهای قدرت را در اختیار داشته و تلاش دارد با کاهش مشارکت مردم و پیروزی در یک انتخابات بی‌رونق، منافع ملی را فدای منافع خود کند».

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

مهرعلیزاده در اظهارنظری دیگر گفت: «یکی از مهمترین مشکلات کشور در چند سال گذشته که منجر به رکود و مشکلات دیگر شد، نرخ ارز و افزایش آن بود... برای عبور از این مشکل نرخ ارز دستوری و ارز ۴۲۰۰ یکی از راهکارهای دولت بود اما این شیوه از نرخ‌گذاری نه تنها موفق نبود بلکه هم رانت ایجاد کرد و هم موجب فساد شد. من موافق این گونه مدیریت بازار ارز نیستم و باید اینگونه نرخ گذاری‌ها متوقف شود. برخی این ارز را دریافت کردند اما نه در کار تولید سرمایه گذاری شد و نه واردات به سرانجام رسید و آنان به ریش مردم و دولت خندیدند».

دیپلماسی را از حالت کاغذی خارج کرده و عملی می‌کنیم

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گویی اظهار داشت: «آمریکا باید به سرعت تحریم‌ها را بردارد و اقدام مشروط را نمی‌پذیریم و دیپلماسی را از حالت کاغذی خارج کرده و عملی می‌کنیم. اگر دولت ما روی کار بیاید با توجه به شناختی که آن‌ها از ما دارند کوتاه می‌آیند و به برجام بازخواهند گشت».

«همتی» می آید تا «دولت پنجم خاتمی» را تشکیل دهد/ رئیسی دارای کمترین رای منفی است

رضایی افزود: «من اقتصاددان هستم و سال ۹۲ درحالی‌که هیچ خبری از سقوط پول ملی نبود، یک هزار تومانی را بلند کرده و نسبت به سقوط ارزش پول ملی هشدار دادم و گفتم ارزش پول ملی در خطر است...پرونده FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام باز است و اگر دولت من روی کار بیاید به طور جدی ابهامات FATF را در داخل و خارج از کشور و در دبیرخانه دنبال می‌کنیم».