شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#رییس جمهور#حوزه

عملکرد دولت در دانشگاه/ از رانت علمی به نزدیکان رییس جمهور تا ایجاد تشکل های یکبار مصرف


عملکرد دولت در دانشگاه/ از رانت علمی به نزدیکان رییس جمهور تا ایجاد تشکل های یکبار مصرف

جمعی از اعضای سابق تشکل های دانشجویی عملکرد دولت در حوزه دانشگاهها را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، نشست بررسی عملکرد هشت ساله دولت روحانی در حوزه دانشجویی و دانشگاهی از سلسله نشست های تخصصی حرکت به سوی ایران قوی در ستاد آیت الله رئیسی برگزار شد.

**رشد قارچ گونه تشکل های یکبار مصرف دانشجویی در دولت روحانی

حسین اخگرپور, دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان, در این نشست طی سخنانی با اشاره به وضعیت تشکلهای دانشجویی در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، اظهار داشت: در این دوره و بخصوص در مدیریت 4 سال اول اقای روحانی شاهد بروز قارچ گونه تشکلهای دانشجویی نه از سوی دانشجویان و از سر دغدغه مندی دانشجویی بلکه از سوی اصحاب قدرت و افراد سرشناس سیاسی در دانشگاه های مختلف کشور بودیم تا دولت بتواند از این طریق فضای دانشگاهی را به سمت خواسته ها و نیات خود سوق دهد.

وی افزود: در این دوران شاهد بودیم که بعضا مسئولان دانشگاهی از قانون کوتاه می آمدند تا روند ایجاد این تشکلها تسهیل شود و این درحالی بود که این تشکلها هیچ نسبتی با جریان دانشجویی و دغدغه های آنها نداشتند و همین باعث شد، پس از مدتی در مسیر افول قرار گیرند.

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تقویت کانونهای فرهنگی دانشجویی برای پیگیری اهداف دولت در دانشگاهها را از دیگر اقدامات دولت روحانی در حوزه دانشگاهی دانست و گفت: در دوره چهار سال اول فعالیت دولت شاهد بودیم که معاونت فرهنگی وزارت علوم رسما به معاونت سیاسی تبدیل شد.

اخگرپور ادامه داد: بارها شاهد بودیم که هیئت عالی نظارت بر تشکلهای دانشجویی در دانشگاه ها برگزاری برنامه ای را در دانشگاه تایید می کردند اما معاونت فرهنگی پس از چند روز با برگزاری این برنامه مخالفت می کرد.

وی اضافه کرد: در این دوران شاهد بودیم گاهی اوقات انجمن های علمی تقویت می شدند تا از آنها در زمینه سیاسی بهره برداری شود

دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کاهش نرخ پیشرفت علمی کشور را از دیگر آسیبهای این دوران خواند و گفت: به دلیل اینکه وزارت علوم بهخصوص در دوره چهار سال اول اقای روحانی در دام سیاسی کاری افتاد از پیشرفت علمی غافل شد و شاهد بودیم که در این چند سال در زمینه علمی دچار عقب ماندگی شدیم.

اخگرپور در بخش پایانی سخنانی خود اصلی ترین خواسته خود از دولت آینده اجرای قانون خواند و تصریح کرد: معتقدیم قانون بد بهتر از بی قانونی و تفسیر قانون به نفع خود و منافع شخصی است. لذا امیدواریم دولت آینده در این بخش به قانون عمل کند.

**دولت روحانی مطالبه گری جنبش دانشجویی را به سهم خواهی تبدیل کرد

خطیب دماوندی، مسئول سابق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، از دیگر سخنران این نشست دانشجویی بود و طی سخنانی اظهار داشت: بزرگترین ضربه اقای روحانی به جنبش دانشجویی و تشکلهای دانشجویی در دانشگاه ها این بود که حس مطالبه گری جریان دانشجویی و بخصوص جریان دانشجویی همراه خود را تبدیل به سهم خواهی کرد.

وی ادامه داد: خیلی از دانشجویانی که گرایش سیاسی اصلاح طلبی داشتند به ایشان رای دادند و منتظر حضور وی در دولت بودند اما پس از انتخابات به دنبال سهم خواهی افتادند و مطالبه گری را فراموش کردند.

مسئول سابق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به تضعیف جایگاه علمی دانشگاه ها به دلیل وجود رانتهای تحصیلاتی در این دولت اشاره کرد و گفت: پرونده تحصیلی و ادامه تحصیل حسین فریدون برادر رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی که هرگز برای ما مشخص نشد که چطور در این مقطع پذیرفته شده است و یا جذب دختر ایشان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مواردی بود که ضمن ضربه به جایگاه علم حاکی از خطوط رانت تحصیلی و علمی به نزدیکان رئیس جمهور در این دولت بود.

**رانت علمی نزدیکان روحانی در دانشگاه شهید بهشتی فراموش شدنی نیست

دماوندی با بیان اینکه کابینه پیر و از کار افتاده دولت نتوانست از بدنه دانشگاهی و فضای نخبگانی در بدنه خود بخوبی استفاده کند، افزود: نبود ارتباط قوی بین بدنه علمی و نخبگانی کشور با دولت باعث شد، کشور ضربات متعددی را از تصمیم گیری های غلط و نادرست متحمل شود بطوری که عملکرد ایشان در مقوله گرانی بنزین فضای دانشگاهی را ملتهب و به نوعی اعتراضی و در نهایت امنیتی کرد.

وی عنوان کرد: فضای علمی دانشگاه ها به دلیل برخی تصمیمات مانند برجام دچار رکود شد و شاهد بودیم که دانشگاه شهید بهشتی که یکی از دانشگاه های اصلی در خصوص برنامه ها و فعالیت های هسته ای بود در این بخش دچار تعلیق و ضرر شد؛ این مسئله برای جامعه نخبگی دلزدگی ایجاد کرد.

مسئول سابق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنان خود با اشاره به انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آینده، گفت: انتظار داریم رئیس جمهور قانون اساسی را اجرا کند و در این زمینه خواستار اجرایی شدن اصل 48 قانون اساسی در زمینه قانون آمایش سرزمینی هستیم تا از تجمع امکانات و ظرفیتها در دانشگاه های شهر تهران جلوگیری شود.

دماوندی گفت: مطالبه دیگر ما کادر سازی در بدنه دولت با حضور جوانان و دانشجویان و بدنه نخبگانی کشور است تا بتوانیم کمی از آسیب های هشت سال گذشته کم کنیم.

*روحانی به جریان دانشجویی به عنوان جریانی با اصالت نگاه نکرد

محمدرضا محمدی فعال دانشجویی و از فعالین نشریات دانشجویی نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: هشت سال از بهترین روزهای جوانی ما در دولت اقای روحانی گذشت و این دوران برای ما حاکی از روزهای تلخی است.

وی افزود: زندگی دانشجویی و خوابگاهی با هزینه هایی که هر روز بی دلیل افزایش می یابد شرایط را برای ما دانشجویان بسیار سخت کرد.

فعال دانشجویی اضافه کرد: در این دوران چه شبهایی را که جریان دانشجویی برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمی نادرست برای اعتراض در خیابان خوابید تا مانع از برخی از اقدامات نادرست شود.

محمدی با بیان اینکه جریان چپ که مثل همیشه به جریان دانشجویی نگاه پیاده نظام داشته است، در این دوران نیز با چنین رویکردی با جریان دانشجویی رفتار کرد، افزود: به طوری که در دولت اول اقای روحانی معاون فرهنگی وزارت علوم به عنوان معاون سیاسی وزارت علوم در فعالیت ها و برنامه های دانشجویی رسمی، رسما از یک گروه دانشجویی حمایت می کرد و فضا برای فعالیت جریان انقلابی محدود و تنگ شد. در این شرایط فضا به سمت رادیکالی شدن حرکت می کرد.

وی تصریح کرد: شاهد بودیم که تشکلهای یک بارمصرف توسط وزارت علوم به روی کار آمدند اما با این وجود به دلیل رویکرد دولت جریان دانشجویی اصلاحات نیز بعد از انتخابات 24 خرداد 96 رسما به حاشیه رفت.

فعال دانشجویی گفت: جریان همراه آقای روحانی که نماد اجاره ای بودن دولت اصلاحات در تاریخ انقلاب بود هیچگاه به جریان دانشجویی کشور به عنوان جریانی با اصالت نگاه نکرد. البته در کنار وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز در این دوران در همین شرایط حرکت می کردند.

محمدی با بیان اینکه فعالیت رادیکاری جریان دانشجویی دولت اول روحانی به انفعال در دولت بعد انجامید، افزود: امروز شاهدیم در معاونت فرهنگی وزارت علوم و بهداشت همه چیز وجود دارد جز فرهنگ و سیاست و انفعال موجود نتیجه رفتارهای رادیکالی گذشته است.

وی با اشاره به انتظارات از دولت آینده در فضای دانشگاهی، گفت: آقای رئیسی یک فرد دانشگاهی و خانواده ایشان نیز فردی دانشگاهی است ایشان به دلیل جایگاه های متعدد در بخش های مختلف کشور با تجربه و شناخت وارد این مسیر شدند و با جریان دانشجویی نیز ارتباط نزدیکی دارند.

فعال دانشجویی با اشاره به نشست های آقای رئیسی با دانشجویان و استفاده از انتقادات و دیدگاه های آنها در تصمیم گیری های مختلف خود، گفت: امیدواریم با حضور ایشان از نگاه تخصصی دانشگاهیان و بدنه نخبگانی و دانشجویی کشور در تصمیم گیری ها بهره مند شویم و شاهد تحولات جدی در دانشگاه ها و نظام اموزشی کشور باشیم.

**قطع بودجه انجمن های علمی و پژوهانه دانشجویان دکتری در دوران روحانی

کمیل یزدانی، مسئول سابق انجمن های علمی وزارت علوم نیز با اشاره به فضای حاکم بر انجمن های علمی، اظهار داشت:  نگاه هشت ساله روحانی در وزارت علوم در این هشت سال به حوزه علم و فضای علمی دانشگاهی بسیار زننده و توهین امیز بود. به طوری که بودجه انجمن های علمی دانشجویی در این دوران بی دلیل قطع شد.

مسئول سابق انجمن های علمی وزارت علوم با اشاره به عدم جدیت وزارت علوم به پرداخت پژوهانه دانشجویان دکتری، گفت: انجمن های علمی تلاشهای فراوانی کردند تا بودجه این طرح تحقق یابد اما وزارت علوم با وجود اینکه این بودجه از سوی نهادهای مربوطه مشخص شده است هنوز سازوکاری برای پرداخت آن ایجاد نکرده است.

یزدانی با انتقاد از روند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه های مختلف کشور در این دوره، عنوان کرد: در این دوره شاهد بودیم که اعضای هیئت علمی دانشگاهی در رشته های غیرمرتبط و دانشگاه های نامربوط جذب شدند

*علم و فرهنگ در دوران روحانی تعطیل شد

علی دهقان،دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت، نیز در بخش پایانی این نشست طی سخنانی اظهار داشت: در دوران آقای روحانی شاهد تعطیلی علم و فرهنگ بودیم بطوری که اقدامات اندکی هم در این بخشها صورت نگرفت.

وی گفت: حمایت ایشان از دانشگاه ها و جنبش دانشجویی که درپیروزی او در انتخابات سال 92 نقش داشتند تا سال 96 وجود داشت و پس از آن جریان اصلاح طلبی که در روی کارآمدن مجدد اقای روحانی نقش داشت در فضای دانشجویی نیز به حاشیه رفت زیرا جریان دانشجویی اصلاح طلب تا همان زمان تاریخ مصرف داشت و به همین دلیل بزرگترین باخت و ضربه را از این اقدامات خورد.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه جریان دانشجویی انقلابی در این دوره به دلیل رویکرد دولت توانست به بسیاری از مسائل واقع بینانه نگاه کند، افزود: می توان گفت این دستاورد جریان دانشجویی انقلابی در این دوره بود که جریان دانشجویی را به بلوغ دیگری رساند.

دهقان با اشاره به نگاه آقای رئیسی در حوزه دانشگاهی، تصریح کرد: آقای رئیسی بزرگترین ظرفیت را برای هدایت جبهه انقلاب در این انتخابات دارند و پرچم دار این جریان هستند. امیدواریم از این ظرفیت انقلابی حاضر در کف دانشگاه استفاده کنند تا شاهد ادامه حرکت انقلابی جریان دانشجویی و برگشت فضای امید به دانشگاه ها باشیم.

انتهای پیام/