شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه

تروریست‌های تکفیری و نابودی «ایبلا»، اثر بزرگی که شناسنامه تمدن سوریه است/گزارش اختصاصی


تروریست‌های تکفیری و نابودی «ایبلا»، اثر بزرگی که شناسنامه تمدن سوریه است/گزارش اختصاصی

تروریست‌های تکفیری مورد حمایت محور آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع عرب طی یک دهه جنگ ویرانگر در سوریه به هیچ یک از آثار ارزشمند باستانی آن رحم نکردند که یکی از این آثار بزرگ تاریخی، شهر باستانی«ایبلا» است.

به گزارش گروه بین  الملل خبرگزاری تسنیم از دمشق، «ایبلا»،‌ شهری با بافت سوری است که تاریخ آن ریشه در دوران باستان و بشریت دارد. این منطقه در دل خود یک سوم آثار باستانی سوریه را در هزار مکان باستانی جای داده است که برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

آثاری مانند شهر باستانی «ایبلا» شاهدی زنده بر شکوه و تاریخ سوریه است که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد.

 

 

ادلب که مورد حمله تروریسم و مزدوران جنگ‌ها قرار گرفت، آثار باستانی آن به خوراکی برای حشی‌گری تکفیری تبدیل شده است. در برابر وجدان جامعه جهانی تاریخ این شهر از دست رفت و از زیباترین بناهای تاریخی آن تهی شد و آنچه از آن باقی مانده بود، ویران شد.

«میمون فجر»، پژوهشگر آثار باستانی و مسئول گردشگری منطقه ادلب در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در حقیقت، آثار باستانی ادلب، دنیا و به ویژه کارشناسان را شگفت زده کرده است. آثار باستانی در جای جای استان ادلب پراکنده است و این وضع، مصایب فراوانی به همراه آورد، به گونه ای که دستان جنایتکار، تخریب و نابودی، آثار باستانی استان ادلب را در همه جا هدف قرار داد.

ایبلا صرفا نام یک پادشاهی باستانی در سوریه قدیم در شمال غربی کشور نیست. ایبلا نام و عنوان تاریخی است که گروه‌های تروریستی بر آن سیطره یافتند و گروه تروریستی موسوم به «فیلق الشام» آن را به پادگانی نظامی تبدیل کرد و تونل‌های زیر زمینی، خاکریزها و اردوگاه‌های آموزشی در آن احداث شد.

آنچه حجم خونریزی زخم خونین آثار باستانی را دو برابر می‌کند، حفاری‌ها، خاک‌برداری با بولدوزرها و ماشین آلات سنگین است که طبقه‌ها و لایه‌های باستانی مهمی از تاریخ سوریه را نابود کرد که تاریخ آنها به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد باز می‌گردد.

«غازی علولو»، رئیس آثار باستانی و تاریخی ادلب به خبرنگار تسنیم می‌گوید: حقیقت این است که پادشاهی ابیلا، پادشاهی باستانی و قدیمی است که بسیاری از اسرار تاریخ را آشکار کرد و به آن ارزش‌های باستانی و جهانگردی جهانی افزود؛ البته در سطح ملی رهاوردهای بیشتری داشت به طوری که اولین زبان عربی در این منطقه کشف شد که مردم ایبلا به آن صحبت می‌کردند. اولین فرهنگ لغت و اولین نت موسیقی در اینجا کشف شد، همچنین حدود 17 هزار کتیبه در آن کشف شد.

گروه‌های تروریستی، آثار باستانی به سرقت رفته ادلب را به عنوان کالا برای تجارت و تأمین منابع مالی به خدمت گرفتند و تجارت آثار باستانی به منبع بزرگ ثروت برای باندهای قاچاق تبدیل شد که در ادلب و اطراف آن فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/