شهرخبر

آسیب‌های ورزشی در این افراد شایع‌تر است

آسیب‌های ورزشی در این افراد شایع‌تر است

آسیب‌های ورزشی  در این افراد شایع‌تر است
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: آسیب‌های ورزشی از جمله آسیب به مفاصل، عضلات، تاندون‌ها و رگ به رگ شدن در افراد سیگاری بیشتر است. ترک سیگار پس از چندین ماه از این عوارض می‌کاهد و ورزش‌های هوازی نیاز به مصرف سیگار را کم و به ترک سیگار کمک می‌کند.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر کامران آزما روز یکشنبه در گفت وگویی افزود: آسیب های ورزشی در ورزشکاران نسبتا شایع است. آسیب به مفاصل، عضلات و تاندون ها به دلیل کشیدگی، رگ به رگ شدن  و پارگی جزو شایعترین این آسیب هاست  که دلایل متعددی دارد.
 
وی گفت: آموزش ناکافی و تکنیک های نادرست و اشتباه در تمرینات ورزشی از نظر مدت، فرکانس و شدت تمرینات و عدم بالانس بین قدرت و انعطاف پذیری عضلانی از مهمترین علل این آسیب ها است اما باید بدانیم که احتمال صدمات اسکلتی عضلانی مرتبط با ورزش در افراد سیگاری بیشتر است.
 
آزما افزود: سیگاری ها به دلیل کاهش عملکرد ریه در حین ورزش زودتر نفس کم می آورند و به دلیل تاثیر سیگار بر عروق و اسپاسم و تنگی آن اکسیژن سانی به عضلات آنها هم کمتر است. اینها و همچنین کاهش دقت در تمرینات شانس صدمات ورزشی را بالا می برد.
 
وی ادامه داد: بررسی های مختلف این احتمال را یک و نیم تا دو برابر افراد غیر سیگاری برآورد می کنند. مردان نسبت به زنان در معرض صدمه بیشتری هستند. این صدمات شامل کشیدگی ها و شکستگی ها و التهاب در تاندون هاست، همچنین سموم زیادی که در سیگار هست بر فرایندهای ترمیمی لیگامان های آسیب دیده، استخوان های شکسته و زخم ها اثرات منفی دارد و فرایند ترمیم را به تاخیر می اندازد.
 
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: سیگار به عنوان یک عامل خطر با شدت متوسط برای آسیب های ناشی از ورزش است و اثرات آن ممکن است ماهها بعد از قطع مصرف سیگار باقی بماند. کسانی که بدن آماده تری دارند احتمال آسیب های ورزش در آنها کمتر است ولی این مورد درباره سیگاری ها صادق نیست یعنی آمادگی جسمانی در افراد سیگاری اثر محافظتی خود را در پیشگیری از آسیب های ورزشی از دست می دهد.
 
وی افزود: نکته دوم دردهای عضلانی به دنبال ورزش است. در افراد سیگاری ورود دی اکسید کربن و سموم مانع رسیدن اکسیژن کافی به عضلات شده و به دلیل افزایش اسید لاکتیک خستگی، درد و کوفتگی به دنبال فعالیت فیزیکی را بیشتر تجربه می کنند.
 
آزما گفت: نکته سوم اینکه سیگاری ها کمتر از فواید جسمانی ورزش برخوردار می شوند و قدرت عضلانی و انعطاف پذیری آنها کمتر است و به دلیل اینکه حین فعالیت فیزیکی اکسیژن کمتری به بدن آنها می رسد، تحمل فیزیکی پایینی داشته و از نظر بدنی کارایی کمتری دارند.
 
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: ترک سیگار می تواند طی چندین هفته تا چندین ماه این اثرات ناخواسته را کم کند. اگر فردی قصد ترک سیگار داشته باشد، در کنار روش های ترک سیگار ورزش کمک کننده است، در این مورد رعایت بیشتر نکاتی از جمله گرم کردن و سرد کردن بدن و انتخاب ورزش با روش درست را توصیه می کنیم. ورزش علایم ناشی از ترک سیگار را کاهش می دهد و فرد بهتر می تواند بر وابستگی فیزیکی و روانی آن غلبه کند. مطالعات نشان می دهد که ورزش های هوازی با شدت متوسط احساس نیاز به مصرف سیگار را کاهش می دهد و این کاهش نیاز به مصرف تا ۵۰ دقیقه بعد از ورزش وجود دارد.
 
 
منبع:ایرنا