شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#تعداد#سایه

افزایش اشتیاق آمریکایی‌ها برای خرید سلاح بیشتر


افزایش اشتیاق آمریکایی‌ها برای خرید سلاح بیشتر

در سایه تیراندازی‌های اخیر در سراسر آمریکا اشتیاق به داشتن سلاح گرم رو به افزایش است و در مقایسه با سال‌های قبل سلاح‌های بیشتری توسط تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها خریداری می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آمریکا شاهد یک هفته دیگر همراه با تیراندازی های مرگبار جمعی بود. در شهرهای سراسر این کشور موارد قتل بر اثر تیراندازی در حال افزایش است. دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر علل و عوامل این امر بحث کرده اند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بقدر کافی در اینباره صحبت کرده است.

اما در زیر این چرخه سیاسی قدیمی در آمریکا اشتیاق به داشتن سلاح گرم رو به افزایش است و در مقایسه با سال های قبل سلاح های بیشتری توسط تعداد بیشتری از آمریکایی ها خریداری می شود.

با توجه به روند صعودی فروش سلاح در آمریکا طی چند دهه – که در سال های انتخابات و پس از جرائم خشن اغلب روند افزایشی دارد- همه گیری ویروس کرونا، اعتراضات تابستان گذشته و هراس ناشی از این دو مسئله موجب افزایش غیرعادی و مستمر خرید سلاح توسط آمریکایی ها شده است.

مارس سال گذشته، کنترل سوابق افراد در نهادهای فدرال که تا حدی نشان دهنده میزان خرید سلاح است، به یک میلیون مورد در هفته رسید که از زمان آغاز ثبت این گزارش ها در سال 1998 بی سابقه بوده است و در جریان اعتراضات تابستان و موسم انتخابات در پاییز هم خرید اسلحه ادامه داشت تا این که طی یک هفته در بهار امسال تعداد کنترل های سوابق امنیتی به رقم بی سابقه یک میلیون و 200 هزار مورد رسید.

نه تنها افرادی که قبلا سلاح داشتند اقدام به خرید سلاح های بیشتری می کنند، بلکه افرادی که هرگز هیچ سلاحی نداشتند هم مبادرت به خرید اسلحه کرده اند. داده های اولیه جدید از دانشگاه نورث ایسترن و مرکز تحقیقاتی هاروارد نشان می دهد حدود یک پنجم آمریکایی هایی که سال گذشته سلاح خریدند، قبلا هیچگاه اسلحه نداشتند.

همچنین داده هایی که قبلا منتشر نشده بود، نشان می دهد مالکان جدید سلاح احتمال آنکه مرد و سفید پوست باشند، کمتر از معمول است. نیمی از آنها زن، یک پنجم سیاه پوست و یک پنجم اسپانیولی زبان بوده اند.

در کل، این داده نشان داد 39 درصد خانوارهای آمریکایی اسلحه دارند که در مقایسه با رقم 32 درصد در سال 2016 افزایش داشته است. این داده ها را یک مرکز نظرسنجی اجتماعی به سفارش مرکز تحقیقاتی دانشگاه شیکاگو جمع آوری و منتشر کرده است.

انتهای پیام/